Onzekerheid en ongenoegen over de nieuwe regels voor basisverpleegkunde

Geachte,

Bij het begin van deze opleiding zijn we voorgelogen, wij hebben deze opleiding aangevat onder valse voorwendselen.

Dit brengt een hoop onzekerheden mee.

Wij zijn het ook niet eens met de nieuwe regels voor studenten die de opleiding HBO5 volgen. Ze gaan doorheen hun schoolperiode bij het nu genoemde basisverpleegkunde veel minder handelingen mogen aanleren. De studenten zijn hieraan begonnen in de veronderstelling om volwaardige hbo5'ers te zijn, studenten via 'ik kies voor de zorg, project 600, vdab' hadden al hun keuze gemaakt en kunnen die de keuze krijgen om op 2 dagen tijd nog te veranderen.

De personen die dit jaar in de HBO5 opleiding zijn gestapt, met als doel een volwaardige verpleegkundige in het werkveld te worden, gaan bepaalde handelingen NIET meer in de praktijk mogen uitvoeren en krijgen deze dus ook niet meer aangeleerd. De studenten die aan de opleiding zijn begonnen voor schooljaar 2023-2024 zijn nog wel volleerde HBO5 verpleegkundigen. De studenten vanaf schooljaar 2023-2024 worden basisverpleegkundigen.

De toekomstige basisverpleegkundigen gaan vanaf nu minder autonoom in het werkveld kunnen staan en veel vragen moeten stellen aan de Bachelor verpleegkundigen en de toekomstige uitoefenaars van het verpleegkundige beroep om bepaalde handelingen uit te voeren.

Er is al een groot personeelstekort in de zorg! Ze zouden het aantrekkelijker moeten maken. In plaats hiervan laten ze politici erover beslissen die niet eens beseffen hoe het er aan toe gaat op de werkvloer.

De thuiszorg gaat hier ook onder lijden doordat de toekomstige basisverpleegkundigen de volgende handelingen niet meer mogen uitvoeren: poortkatheter, bloedtransfusie, chemo, dialyse,...

Niet alleen de thuiszorg gaat hier onder lijden maar ook de rusthuizen, ziekenhuizen en het rode kruis.

Door deze nieuwe aanpak is de shiftenverdeling bijna onmogelijk te regelen aangezien basisverpleegkundigen dan onder begeleiding moeten staan van de Bachelor verpleegkundigen.

Voor bovenstaande redenen willen wij deze handelingen absoluut terug.

Genoeg mensen kunnen een Bachelor opleiding niet aan, mede door het financiële plaatje. Nu is de procedure voor versnelde bachelor 2,5 jaar, hoe gaat dit in de toekomst worden aangepakt.

Is dit dan een teken dat de HBO5 verpleegkundige minder waard is dan een Bachelor verpleegkundige of een beoefenaar van het verpleegkundige beroep?

In alle ziekenhuizen is er al onderscheid tussen de HBO5 verpleegkundigen en de Bachelor verpleegkundigen. Dit gaat nog erger worden doordat wij veel minder gaan mogen doen als deze voorstellen worden doorgevoerd.

Als het zo verder gaat, wil niemand meer in de zorg stappen.

Wij willen gelijkheid in de zorg!

En RESPECT voor wat wij kunnen betekenen in het werkveld van de verpleging!

HBO5 eerstejaars studenten    Neem contact op met de schrijver van de petitie

Door te ondertekenen, ga ik ermee akkoord dat HBO5 eerstejaars studenten alle informatie kan zien die ik op dit formulier verstrek.

We zullen uw e-mailadres niet openbaar online weergeven.

Ik geef toestemming om de gegevens die ik op dit formulier verstrek te verwerken voor de volgende doeleinden:

We zullen deze petitie adverteren bij 3000 mensen.

Leer meer...