Tegen het besluit om ligfietsen en tandems in de trein te verbieden.

Deze petitie is aangemaakt naar aanleiding van de "Adviesaanvraag aanpassing voorwaarden meenemen (vouw)fiets in de trein" van 15 maart. Zie hier het document.

In deze adviesaanvraag worden maatregelen besproken om de hinder in de trein, veroorzaakt door vooral nieuwe typen fietsen, te verminderen.

Het is begrijpelijk maatregelen te willen nemen om situaties te voorkomen waarin teveel hinder door fietsen kan ontstaan. Echter, zullen met het huidige voorstel, bepaalde fietsen die weinig of geen hinder geven worden geweigerd terwijl fietsen die meer hinder geven worden toegestaan.

In dit licht is het voorstel om ligfietsen en tandems niet meer toe te staan niet logisch om de volgende redenen:

Er zijn veel soorten en maten ligfietsen. Die van mij, bijvoorbeeld, met een lange wielbasis, behoort met net iets meer dan 2 meter lengte bij de langste van de éénpersoons ligfietsen, maar de lengte is nooit een probleem in de trein, en veel ligfietsen zijn dus veel korter. Daarbij zit er een racestuurtje op van maar 30 centimeter breed en dat is ook het breedste punt van de fiets. Hierdoor staat mijn fiets op veel fietsplekken minder in de weg dan een standaardfiets die altijd een breder stuur heeft. Een mountainbike kan zelfs wel een stuur hebben van 70 cm breed of meer, en dan hebben we het nog niet over bagagetassen, die op ligfietsen meestal heel smal en dicht op de fiets zijn vanwege de stroomlijn en op standaardfietsen vaak veel breder zijn.
De NS noemt de afmetingen als reden om tandems en ligfietsen niet meer toe te staan, maar dit gaat in het geval van een ligfiets dus niet op. En wat betreft tandems, er zijn ook plekken in de trein waar deze makkelijk in de lengte passen en dan minder ruimte innemen dan 2 fietsen.

In sommige (doorreis) landen geld dit soort uitzonderingen al voor ligfietsen. Vaak wordt er dan bij uitgegaan dat een ligfiets meer dan 2 wielen heeft. Hierdoor neem ik altijd het vliegtuig of de auto als ik mijn fiets meeneem naar het buitenland, hoewel ik liever de trein zou nemen uit milieuoogpunt. Vliegmaatschappijen discrimineren niet op type fiets maar geven alleen de maten op waar de fiets binnen moet vallen.

De maten van de fiets iijken me dan ook een veel beter criterium, zeker vanwege de genoemde toename van het aantal type fietsen, en voor vouwfietsen is dit al in het voorstel opgenomen, waardoor het beleid consistenter zal worden.

Daarbij zou ook nog naar andere maatregelen gekeken kunnen worden. Bijvoorbeeld door in sommige gevallen de spitstijden te verruimen. Of zorgen dat je met de NS-app een fiets moet reserveren in een trein, waarbij dat niet mogelijk is (voor fietsen groter dan een bepaalde maat) als er al te veel fietsen ingeboekt zijn.
Ook kan bv gestimuleerd worden dat mensen met standaard fietsen meer gebruik maken van de OV-fiets waar deze beschikbaar is. Voor mensen met lig en racefietsen en tandems is dit geen optie.

Ligietsers zijn meestal zeer milieubewust en kiezen juist  voor een fiets die snel is, ook met tegenwind, zonder electrische ondersteuning, én die zeer comfortabel is, waardoor zeer lange afstanden geen probleem zijn.  Zij zouden dan worden geweerd terwijl fietsen die groter en logger zijn en eigenlijk meer een brommer zijn wel worden toegestaan ? Ik kan me niet voorstellen dat die paar ligfietsen en tandems nou opeens zo'n probleem zijn voor de NS. Andersom is dit voor die paar ligfietsers en tandembezitters die soms de trein nemen, bijvoorbeeld  om naar een toertocht en / of mooi natuurgebied gaan, een flinke domper. Zo worden mensen gedwongen milieuonvriendelijke keuzes te maken of worden ze belemmerd in hun milieuvriendelijke hobby en vervoer.

Vandaar het verzoek om een eerlijkere, consistentere en flexibelere oplossing te kiezen waarbij zowel de maatschappij met het energiezuinigste publieke voertuig, als de mensen met het energiezuinigste tweewielige privévervoermiddel blij zijn en er geen mensen worden gediscrimineerd en geweigerd door zoiets onbenulligs als de vorm van hun zadel of de plek waar hun trappers zitten.

Met vriendelijke groet,

De verligte fietser

Door te ondertekenen, ga ik ermee akkoord dat Maurice Mahieu alle informatie kan zien die ik op dit formulier verstrek.

We zullen uw e-mailadres niet openbaar online weergeven.

Ik geef toestemming om de gegevens die ik op dit formulier verstrek te verwerken voor de volgende doeleinden:

We zullen deze petitie adverteren bij 3000 mensen.

Leer meer...