BAN in de Ban!

Het volgende moeten we als supporters voorkomen,

Stichting BAN start kort geding tegen Ajax

De Stichting Bestrijding Antisemitische (BAN) heeft een kort geding aangespannen tegen Ajax en de burgemeester van Amsterdam. Spreekkoren in de ArenA zijn de aanleiding.

Supporters van Ajax maken zich volgens de stichting al langer schuldig aan antisemitisme. In het verleden is dit onderwerp de revue al meerdere malen ter sprake gekomen, maar serieus opgetreden is er niet. Voor BAN is dat aanleiding om een kort geding aan te spannen.

Het geding zal op 17 oktober dienen bij de rechtbank in Amsterdam, meldt RTV Noord-Holland. Eerder dit jaar werd door BAN al een succesvol kort geding aangespannen tegen ADO Den Haag om kwetsende spreekkoren.

Dat de BAN een eigen mening hierover heeft mogen zij zelf weten. Maar laat Ajax haar clubhistorie behouden.

Steun deze petitie en stuur de BAN terug naar hun 'eigen' hok en laat ons, ONS AJAX op onze manieren steunen!

Al voor de oorlog speelden er Joodse voetballers bij Ajax, alleen niet significant méér dan bij de andere Amsterdamse clubs. De aanhang was echter wel van meer Joodse afkomst en zo hing er in de jaren dertig van de vorig eeuw al een Joods imago rond de club. Aanhangers van bezoekende teams zagen dat er veel Joodse supporters aanwezig waren.Volgens Amsterdammers is de bijnaam afkomstig van de vele supporters die vroeger per fiets naar de wedstrijden reden. Daarbij passeerden zij de Nieuwmarkt/Waterloopleinbuurt (de Jodenhoek) en de Transvaalbuurt waar ook veel Joodse mensen woonden. Men gebruikte dan vaak de uitdrukking Wij gaan naar de Joden.

Mogen "wij" supporters en aanhang, dus onze clubhistorie gebruiken voor het positief steunen van Ons Ajax.

Steun deze petitie en geef dit door aan bekenden, supportersforums, enz. enz.