behoud bomen aan de Van Heemstraweg Weurt

In Weurt in de gemeente Beuningen wordt de kruising Van Heemstraweg met Kerkstraat en Postkantoorstraat grondig herzien in een reconstructie. Het moet een mooie oversteek worden met een grote groene binnenberm en groene omlijstingen van de kruising. Het huidige groen dat langs deze kruising staat zou met zorg worden behouden om de karaktervolle uitstraling en zelfs aangevuld worden met nieuw groen.
Althans, dat was zo besproken in de eerste overleggen tussen gemeente en de klankbordgroep van bewoners uit Weurt.

De gemeente is echter als een blad aan de boom gedraaid, nu wordt bijna alle groen langs de toekomstige kruising ineens verwijderd. Zonder overleg met de klankbordgroep kwam dit plan ineens uit de hoge hoed. Waarom, volgens de gemeente?
Omdat het niet past in het bomenstructuurplan (welk plan?),
omdat de bomen niet zo lang meer meegaan (wat niet waar is),
omdat er geen ruimte voor is in het optimale ontwerp (wat niet klopt) of
omdat de gemeente gewoon geen zin heeft extra eisen te stellen in de uitvoering?

Wat zijn de plannen?
Er worden 2 eiken van 90 jaar gekapt, deze staan op de lijst waardevolle bomen die de gemeente Beuningen onlangs ter inzage heeft gelegd.
Er worden 24 hoge acacia's gekapt, bomen die de weg omlijsten met hun bijzondere, hoge en mooi vervlochten kruinen.
Er wordt een grote linde gekapt, een kerngezonde mooie boom. Verder worden de overige jonge lindebomen ook verwijderd.

De gemeente maakt het zichzelf makkelijk: er is parallel aan het maken van het ontwerp van de reconstructie een beleidsplan opgesteld waarin staat dat bomen die niet op een bijgevoegde lijst staan, zonder vergunning gekapt mogen worden.

De gemeente wil in een nieuw bomenplan aan 2 kanten ca. 8 nieuwe eiken terugplanten met de 'forse' omvang van wel 20 centimeter, sprietjes in vergelijking met wat er nu staat. Pas over 80 jaar hebben deze bomen pas enige uitstraling vergelijkbaar met wat er nu staat. Bovendien leveren deze bomen een saai beeld op in vergelijking met de huidige situatie, en worden de problemen met de eikenprocessierups alleen maar vergroot, een monotone aanplant betekent dat deze beestjes het reuze naar hun zin zullen krijgen. Niet fijn voor de fietsers waar de hele reconstructie ook voor bedoeld is.

Waarom ineens de groenstructuur helemaal omgooien van lindes en acacia's naar enkel een paar eiken en het onpraktische sleedoorn? Dit in tegenspraak tot het groenbeleidsplan van dezelfde gemeente dat zegt dat groen van enige omvang juist behouden moet blijven. Bovendien druist deze structuur met eiken juist in tegen de wens de noord-zuidverbinding te versterken.

Wij stellen: de kap van de huidige mooie en beeldbepalende bomen is helemaal niet nodig. Er is genoeg ruimte voor in het ontwerp, er is juist sprake van een mooi divers bomenbeeld en de bomen kunnen nog langer dan een mensenleven mee omdat ze niets mankeren (behalve goed onderhoud dat de gemeente nalaat).

Wij strijden daarom voor behoud van deze bomen en het mooie beeld van Weurt en vragen daarom uw handtekening om ons te ondersteunen en de gemeente Beuningen te overtuigen haar plan te wijzigen.

Overigens wil de gemeente dit najaar nog een informatiebijeenkomst organiseren voor de bewoners van Weurt, na vaststelling van het ontwerp.  U bent van harte welkom!

klankbordgroep reconstructie Van Heemstraweg    Neem contact op met de schrijver van de petitie