Eerst en vooral LIEFKENSHOEKTUNNEL TOLVRIJ!

PETITIE * Eerst en vooral testen LIEFKENSHOEKTUNNEL (LHT) TOLVRIJ!*

Ja, ik wil dat de Vlaamse overheid de meest logische beslissing om het Antwerpse fileleed te verlichten, zo snel als mogelijk neemt nl.

1) TESTEN wat het effect is van het TOLVRIJ MAKEN van de Liefkenshoektunnel(*),

2) TESTEN laten uitvoeren met een slimme en efficiënte VERKEERSSTURING van het vrachtverkeer richting LHT, om de Kennedytunnel (KT) minder te belasten(**)

3) en meteen laten ONDERZOEKEN hoe er een BETERE VERKEERSSITUATIE kan gecreëerd worden aan de TIJSMANSTUNNEL(**)

Deze maatregelen kunnen de druk op de Kennedytunnel dermate verminderen zodat die nieuwe Scheldekruising (Oosterweel) niet meer nodig blijkt.

Meteen zijn de 120.000 bomen in het Sint-Annabos gered en wordt ook het Noordkasteel gespaard!

Een dikke merci voor uw digitale handtekening.

Die handtekening helpt omdat we - bij een voldoende aantal - de aandacht kunnen krijgen van de pers, en van sommige politici. Op deze manier kunnen we #LHTtolvrij opnieuw op de agenda krijgen.

Het open Burgerplatform Liefkenshoek waar élke gelijkgestemde burger, vereniging en (niet-politieke) organisatie bij kan aansluiten, is opgericht.

CONTEXT:

de totale stilstand rond Antwerpen is bijna een feit, de non-mobiliteit is niet meer veraf. Deze situatie is voor velen onleefbaar en ongezond. En bovendien kost het onze economie handenvol geld.

Ondertussen is er aanhoudend, terecht gebakkelei over het al dan niet overkappen van de Ring, over hoe de Ring te overkappen, over Ringland (totale overkapping mét gescheiden verkeersstromen) of niet, over waar de nieuwe Scheldekruising moet komen: in het Sint-Annabos met het kappen van 120.000 bomen en het verminken van het Noordkasteel als gevolg, of Westelijker in het havengebied (Meccano), enz.

Eén onomstotelijk feit: nagenoeg iedereen vergeet over de LIEFKENSHOEKTUNNEL te praten, er over te schrijven!

Met uitzondering van

- de actiegroep #LHTtolvrij zélf

- de burgerbeweging Ringland die kan bewijzen dat LHTtolvrij + Ringland bijna alle files doet verdwijnen, en een nieuwe tunnel (met tol) wellicht overbodig maakt

- de facebook pagina Antwerpen Leefbaar

WAAROM vergeet nagenoeg iedereen toch die Liefkenshoektunnel onder de aandacht te brengen?

DUIDING:

een verhelderend bericht hierover kan u lezen op facebook Antwerpen Leefbaar (dit bericht werd op moment van publicatie van deze petitie al 130.026x gelezen en 1.200x gedeeld):

(*) gedurende minimum 3 maanden (24/24u); ruim op voorhand aangekondigd via alle mogelijke media, alsook op het terrein zelf met borden en signalisatie

(**) aan de Tijsmanstunnel veiligheidsmaatregelen nemen: efficiënte signalisatie, slimme snelheidsbeperking en afstand houden (met scherpe controle); zo nodig op- en afritten aanpassen

Vriendelijke groet,

Paul Van den Bossche