Safe Houses for LGBT refugees

Neem contact op met de schrijver van de petitie

Dit discussie-onderwerp is automatisch gecreëerd voor petitie Safe Houses for LGBT refugees.


Gast

#1

2015-11-25 13:13

Dit is een zeer urgente kwestie - die direct moet worden aangepakt - eigenlijk moet vandaag al door de overheid worden gehandeld
Gert-Jan

#2 Re:

2015-11-25 13:33

#1: -  

De overheid denkt vaak in oplossingen die lange termijn zijn, terwijl voor de LHBT's die nu in de AZC's en noodopvang zitten het noodzakelijk is dat ze veilig zijn. Dit gaat op korte termijn niet gerealiseerd worden. Op de lange termijn zouden LHBT's veilig moeten zijn in de reguliere opvang. Dat is nu niet zo, dat gebeurd niet op korte termijn, dus moeten er zo snel mogelijk LHBT opvanglocaties komen voor deze groep.


Gast

#3

2015-11-25 13:40

Let us be a meaningful example to the world and keep our LGBT spirit alive.

Gast

#4

2015-11-25 14:00

A damn good initiative! LGBT refugees need to be safe!

Gast

#5

2015-11-25 14:08

No tolerance for intolerance but safe shelters for vulnerable people

Gast

#6

2015-11-25 15:12

omdat ik het belangrijk vind dat iedereen recht heeft op een leven zoals hij of zij wil, ongeacht religie of seksuele voorkeur

Gast

#7

2015-11-25 16:49

Het is heel belangrijk dat LGBT vluchtelingen na hun levensgevaarlijke vlucht aangekomen in Nederland ook echt onze normen en waarden leren kennen en niet blijven hangen in de, juist voor hen, nog steeds potentieel onveilige situatie in een normale opvang.


Gast

#8

2015-11-25 18:25

Een veilige plek zou een mensenrecht voor élk mens moeten zijn. Helaas is dat niet overal de dagelijkse praktijk. Daarom zijn er vluchtelingen, die alles achter zich laten op zoek naar een veilige plek.

Het is ontstellend dat Nederland onvoldoende rekening houdt met LHBT-vluchtelingen. Deze mensen zijn genoodzaakt hun land en hun landgenoten te ontvluchten vanwege hun seksuele voorkeur en/of hun genderidentiteit. Aangekomen in Nederland worden ze in dezelfde opvangcentra als hun belagers gehuisvest. En krijgen ze ook nog eens te maken met de homofobie en transfobie van Nederlandse ambtenaren.

Het is beschamend dat dit soort zaken anno 2015 niet goed geregeld zijn in Nederland! En dat er een petitie van zeer bezorgde burgers nodig is om dit onder de aandacht van politici te brengen.


Gast

#9

2015-11-25 18:46

Omdat ik begaan met deze groep die dubbel op de vlucht zijn.

Gast

#10

2015-11-25 21:17

Dit heb ik ondertekent omdat deze mensen om wie en wat ze zijn niet van de ene hel in de andere hel mogen belanden, en zeker niet in ons eigen Nederland.


Gast

#11

2015-11-25 21:36

Iedereen die vlucht moet veilig opgevangen worden.... dus zorg dat de LGBT vluchtelingen ook kunnen vluchten van het geweld waarmee ze nu ook in een veilig land te maken hebben!

Gast

#12

2015-11-25 22:11

Ben zelf LHBT-er. Ik kan hier mijzelf zijn, ook zij hebben dat recht.

Gast

#13

2015-11-25 22:31

Bij ontstentenis van veilig AZC zijn Safe Houses een noodzaak.

Gast

#14

2015-11-26 00:21

Omdat dit probleem al vele jaren speelt en niet wordt opgelost door de verantwoordelijke personen, is mijn indruk.
Het idee van Safes Houses zou de oplossing kunnen bieden aan de LGBTvuchteling. Menne Vellinga - programmamaker MVSgaystation Amsterdam
mvs gaystation

#15

2015-11-26 00:24

Zoek op YouTube de korte film Vrij in Nederland van Menne Vellinga. Het verhaal van toen is gelijk aan de reacties van de mannen in het laatste beeldverslag.

Zie op de site van mvs.nl

Secret Garden: Open Roze AZC!


Gast

#16

2015-11-26 08:19

Dubbel moeten vluchten, voor geweld en oorlog en omdat je homoseksueel, transgender e.d. bent. Je komt in Nederland zit je in het zelfde kamp als de personen die jou vernederd en gemolesteerd hebben. De daders moeten worden gestraft en moeten zeer duidelijk gemaakt worden dat in ons land dat gedrag niet wordt getolereerd! Bij herhaaldelijke misstanden geen verblijfsvergunning. Zelf vroeger ( soms nu nog) veel gepest dat is geen leven en dan vlucht je en je schiet er niets mee op. Als dit niet erg snel wordt aangepakt ben ik bang voor zelfmoorden.

Gast

#17

2015-11-26 08:29

omdat in nederland het soms nog niet makkelijk is openlijk LGBT te zijn, in de landen waar deze vluchtelingen vandaan komen helemaal niet. Ze hebben genoeg aan hun hoofd om ook hier nog eens onveilig over te voelen

Gast

#18

2015-11-26 11:53

Dit verdiend aandacht en daadkracht.
Karlijn

#19 Oproep voor LHBT-vriendelijke opvanglocatie - en de meest gehoorde bezwaren daartegen weerlegd

2015-11-26 14:14

Vorige week zaterdag was ik bij de dag vóór en over LHBT-vluchtelingen. Deze dag was georganiseerd door Secret Garden en daar ben ik hen dankbaar voor. 

Ik ging daar heen met in mijn rugzakje wat schrijnende verhalen van LHBT-vluchtelingen en met het idee dat een aparte opvang de oplossing zou zijn. Zaterdag heb ik veel vragen gesteld en vooral ook veel geluisterd. Op basis van alle verhalen en verschillende visies die ik daar gehoord heb, stel ik nu een iets andere oplossing voor: zorg op korte termijn voor een opvang waar LHBT’s in veiligheid bij elkaar kunnen wonen, niet perse apart van andere vluchtelingen.

Lees hieronder waarom.

Scroll vooral naar beneden door voor de meest gehoorde bezwaren tegen een LHBT-vriendelijke opvanglocatie (en mijn reactie daarop).

Een kleine groep LHBT-asielzoekers wordt in de opvang dagelijks uitgescholden, bedreigd, geïntimideerd en lastig gevallen door hun mede-vluchtelingen.

We zijn het er allemaal over eens dat Nederland, met COA voorop, heel erg goed bezig is met het creëren van opvang voor de immense toestroom aan vluchtelingen. Ook zijn we het er over eens dat, in principe, iedereen veilig zou moeten zijn in álle AZC’s. Als dat zo zou zijn, zou het niet nodig zijn LHBT’s een aparte opvang te bieden. Tegelijk weten we ook dat homonegativiteit heel diep kan zitten en zo’n emancipatieproces, want dát is waar dit over gaat, een aantal decennia duurt.

We weten dat zowel politiek als COA het nastreven om de opvang veilig te maken voor iedereen, ongeacht gender of geaardheid. Ook weten we dat COA zijn handen vol heeft aan het überhaupt creëren van opvangplekken. In de praktijk blijkt het op korte termijn onmogelijk om de veiligheid van een kleine groep zichtbare LHBT’s te waarborgen.

Het gevolg is dat deze mensen in angst en eenzaamheid leven en zich zo veel mogelijk terugtrekken. Komen zij in de openbare ruimte van de AZC’s, dan krijgen zij te maken met vernedering. Het is voor hen onveilig om hiervan melding te maken; daarmee zouden zij de aandacht alleen maar méér naar zich toetrekken en dat is juist wat ze níet willen. Velen hebben inmiddels ook de ervaring dat het COA niet zo bijzonder veel kan doen aan de bedreigingen, daders van fysiek geweld zelfs geen proces krijgen en aangifte doen dus weinig helpt.

Dáárom pleit ik voor een opvang waar LHBT-vluchtelingen veilig kunnen zijn en waar zij met andere LHBT’s samen kunnen leven.

Veel gehoorde misverstanden over de LHBT-opvang die nodig is:

1.        ‘LHBT’s moeten overal veilig kunnen zijn, dus moeten ze in gewóne AZC’s opgevangen kunnen worden.’

Dat zou heel mooi zijn. Praktijk wijst helaas uit dat dat een onhaalbaar streven is. Als we vasthouden aan ‘wat zou moeten’, betekent dat in de praktijk dat we vanuit dat ideaal, deze 40 a 50 mensen bewust op een plek laten waar ze niet veilig zijn.

2.        ‘Ze moeten gewoon aangifte doen, dan gaan het COA en de politie de dader aanpakken!’

Dat zou ook mooi zijn, maar lost helaas het probleem niet op. Als je eigen kamergenoot je zegt dat hij je uit het raam gaat gooien, dan maakt dat je bang. Niet in de laatste plaats omdat in Syrië daadwerkelijk homo’s van flatgebouwen worden gegooid (door IS, niet door vluchtelingen). LHBT’s die dit soort bedreigingen naar hun hoofd krijgen, willen zich zo onzichtbaar mogelijk maken. Aangifte doen zou juist de aandacht op hen vestigen. Dat durven ze helemaal niet aan. Daarnaast is het maar de vraag of COA en/of de politie écht iets kunnen doen om zo’n situatie te verbeteren. De praktijk van de jongens die nu met schokkende verhalen bij COC aankloppen wijst uit dat COA en de politie niet zo erg veel kunnen doen om de daders aan te pakken. Daarnaast, als de dader aangepakt is, wil dat niet zeggen dat het getreiter door medebewoners ophoudt.

3.       ‘Ja maar, dan moeten we vluchtelingen plaatsen op basis van geaardheid. Waar ben je dan mee bezig?!’

Nee, dat is helemaal niet nodig. Er zijn vele duizenden asielzoekers, waaronder naar schatting zo’n 4 tot 10% LHBT’s (waarvan de meesten niet openlijk uit de kast). Op dit moment hebben we zo’n 40 á 50 LHBT-vluchtelingen in beeld die vanwege hun geaardheid lastiggevallen worden en  vragen om een veilige plek. Alleen déze mensen, die aangeven dat zij niet veilig zijn, hebben behoefte aan zo’n aparte opvanglocatie. Selectie aan de poort op basis van geaardheid is dus helemaal niet nodig. Wat nodig is, is dat er een plek is waar deze LHBT’s veilig kunnen zijn, zodat zij daar geplaatst kunnen worden indien dat nodig is.

4.       ‘Ze moeten er maar aan wennen dat het ook in Nederland niet altijd makkelijk is om LHBT te zijn.’

Absoluut is het ook in Nederland geen paradijs voor LHBT’s. Er wordt gescholden en incidenteel bedreigd, en af en toe worden mensen vanwege hun genderexpressie in elkaar geslagen. Dat komt zeker voor. Echter, gelukkig voor de meeste Nederlandse LHBT’s, vindt dat geweld doorgaans niet elke dag, niet elk moment dat ze hun huis uit komen en al helemaal niet ín hun eigen slaapkamer plaats. Voor LHBT-vluchtelingen die te maken krijgen met geweld, is de situatie veel extremer: zij kunnen zich nergens voor de daders verstoppen.

5.        ‘Een aparte opvang voor alleen LHBT’s is voer voor een extreem rechtse agenda.’

Goed punt. Veel LHBT-vluchtelingen geven aan dat zij vooral behoefte hebben aan 1) veiligheid en 2) in contact kunnen zijn met andere LHBT’s, (in plaats van zich verstoppen in hun hoekje van hun stapelbed). Daarom is het zeer wenselijk deze mensen een plek aan te bieden waar zij met andere LHBT’s wonen en veilig zijn. Echter, het is niet noodzakelijk dat daar enkel LHBT’s wonen. Wél is van belang dat er enkel mensen wonen die zich respectvol kunnen gedragen t.o.v. mensen met een andere geaardheid of gender. Ook onder Syrische vluchtelingen zijn er genoeg mensen die gewoon normaal met LHBT’s omgaan.

6.       ‘De roep om een aparte opvang is kritiek op ons Nederlandse opvangbeleid. Terwijl we keihard werken en zijn trots op wat we aan opvangplekken hebben gecreëerd’ 

En terecht, we mogen ook trots zijn. Sterker nog, er zijn een aantal AZC’s waar het ook voor LHBT’s goed toeven is. Ook zijn er verhalen bekend waarbij COA wel degelijk adequaat gereageerd heeft op misverstanden. Misschien is het een idee om in één van die locaties een LHBT-vleugel in te richten, waar deze 40 tot 50 mensen veilig bij elkaar kunnen wonen. Er hoeft niet eens persé een niéuwe plek gecreëerd te worden. De oproep is enkel om een véilige plek te creëren.


Gast

#20

2015-11-26 21:25

That is terribly that Netherlands government don't understand so simple things by self! How gays can live with people, which think that gays should be killed?!?


Gast

#21

2015-11-26 21:44

Weerbaarheid opbouwen in een vijandige omgeving is geen kleinigheid. Safe-houses zijn voor de korte termijn een mogelijke oplossing om de individuele weerbaarheid te vergroten.

Gast

#22

2015-11-27 07:37

Omdat het mij aan het hart gaat wat er met vluchtelingen in het algemeen gebeurd. En met de groep in het bijzonder.

Gast

#23

2015-11-27 14:45

Uiteraard omdat ik het belang er van inzie en de verworven vrijheden in nederland voor iedereen is en waarnodig bescherming wordt geboden

Gast

#24

2015-11-27 16:46

Omdat al mensen, dieren en alles wat leeft gelijke rechten heeft. Recht op een leven in liefde met compassie voor elkaar.

Gast

#25

2015-11-27 17:11

omdat ik vind dat iedereen zichzelf moet kunnen zijn en zich veilig moet kunnen voelen ongeacht seksuele identiteit en religie, zeker getraumatiseerde mensen die geen eigen veilige plek meer hebben!!