Stop Nieuw Afvalbeleid Horst aan de Maas
Dit discussie-onderwerp is automatisch gecreëerd voor petitie Stop Nieuw Afvalbeleid Horst aan de Maas.
|
Gast |
#751 Re:2011-12-30 09:10sorry maar ik snap het probleem niet.Wij wonen in een flat,nikste tuin of wat dan ook.ja oke een balkon.Wij doen het zo,misschien hebben jullie hier iets aan.Boodschappen haal je iedere week.Wij hebben een tas achter de prullebak staan.Daar gaat glas,plastic en de lege blikken enzo in.Je gaat naar de winkel in kopen doen en neem de tas mee.Gooi alles in de bakken bij de winkel en opgeruimd is het.Zeg nu niet maaar ja zus enzo.Dikke ..... jullie snappen wat ik bedoel.Oja de vuilniszak voor de ondergrondse container.DE KLEP OPEN MAKEN EN WEER DICHT KOST 2 EURO 65. IK HEB DAT NOG EENS PER 3 WEKEN.PAPIER KOMEN ZE HALEN EN ALS JE LUIERS HEB OVERAL STAAN DAAR CONTAINERS VOOR BIJ DE SCHOLEN OF WAT DAN OOK.eCHT MENSEN DIE MET hORST TE MAKEN HEBBEN IK SNAP JULLIE PROBLEEM NIET,
sorry dat de groet letters aan staan. |
|
Gast |
#7522011-12-30 10:43Goed iniatief. Afvalsysteem is onpraktisch, niet hygienisch en in aantal gevallen duurder als bestaande. Blijkbaar gelden hier andere belangen dan die van de gewone inwoners van Horst aan de Maas. Hebben de verantwoordelijke figuren voor dit systeem zitten slapen of waren er mogelijk weer geheel andere belangen de drijfveer om dit er door te drukken? Misschien is het wel goed als er een aantal functies bij de gemeent wordt wegbezuinigd, past in deze slechte economische tijd en dan worden er misschien niet meer van deze onzinnige ideeen geboren. M.vr.gr., Frits de Groot |
|
Gast |
#7532011-12-30 11:00Heb je voor dit systeem te bedenken, jaren lange studie nodig! Ik heb medelijden, met die gene die dit bedacht heeft!!! Ria v/d Munckhof |
|
Gast |
#7542011-12-30 11:20Ik sprak laatst iemand uit Horst die bij van Gansewinkel werkt. hij wist me te vertellen dat ALLE afval op 1 grote hoop terechtkomt, dit is dus geen fabeltje ! Het scheiden van afval bij de bron (thuis dus) is volledig overbodig want dit gebeurt allemaal bij de afvalverwerker met speciale technieken, denk aan blazers en magneten. Je mag je daarom ook afvragen wie hier beter van wordt ? waarom zou je in zoveel stromen thuis afval sorteren ? Een gemiddeld gezin gaat er naar mijn bescheiden mening zeker niet op vooruit uitgaande van 1 zak restafval per week... |
|
koffieleut |
#755 Re:2011-12-30 12:02#753: - Ria je hebt helemaal gelijk ! Soms vraag ik mij wel eens af of die studie niet geresulteerd heeft in het zich afvragen hoe laat er WEER koffie is, om daarna weer iets SLIMS te bedenken door deze bedenker van deze flauwekul.
|
|
Gast |
#7562011-12-30 12:49ik heb een dag gescheiden, word nu al schijtziek ervan. |
|
Twan Hendriks |
#7572011-12-30 12:51Roy, |
|
Gast |
#7582011-12-30 13:00Ik vient ut maor nix. Ut kost wer veul geld wand kiek maor us hoe duk er now miér gereje mot werre per jaor. Ut uutijndelikke blieft utzelvde want de rotzooij keumt tog wer op enne gróete hoép. niewor. En kunde gej ow er ietz bij vúrstelle as de emmerkes zien leeggemakt,dizze dinge over de stroat geschupt werre dur de jeugd of dur de wiend werre weggebloaze en her en der ovver de stroat weije. Lekker as ge zun ding vur de auto kriegt..........(?) Gradje. |
|
Roy Bouten |
#759 Re:2011-12-30 13:01Twan, excuses, dan heb ik je vraag mbt Meterik verkeerd begrepen. Wat ik bedoelde is dat het moeilijk e controleren is of mensen frauderen. Dus als je dat spul in die restafvalzak stopt dan betaal je alleen wat meer (omdat hij eerder vol is). Zelfde als dat mensen vaak te hard rijden, behalve waar ze weten dat flitsers staan. Tot je onze vrienden van de KLPD tegen komt en je een boete moet betalen. |
|
Twan Hendriks |
#7602011-12-30 13:11Roy, Nu even nog een rekensommetje. Ik betaalde in 2011 €85,- Afvalstoffenheffing. Dit wordt volgens jou €115,- Dus €30,- duurder. Voor mijn 40L bak betaalde ik €31,50. Dus even veel als ik meer ga betalen aan Afvalstoffenheffing. Ik ga er van uit dat de kosten voor mijn 40L bak komen te vervallen anders wordt het nog veel duurder. Alleen als ik dus nooit restzakken nodig zou hebben is dit nieuwe systeem goedkoper voor mij. |
|
Ciske de Rat |
#761 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Reactie op verschillende vragen/opmerkingen 22011-12-30 13:35#744: Roy Bouten - Re: Re: Re: Re: Re: Re: Reactie op verschillende vragen/opmerkingen 2 Beste meneer Bouten, Roy, 'Ik ben als raadslid voor de kaders van dit systeem, namelijk goedkoper voor de consument en duurzamer voor onze omgeving. Over de uitvoering kunnen we het oneens zijn, maar ik kan me niet voorstellen dat we de kaders niet delen? De reden dat ik hier discussieer, praat en vooral lees en luister is dat het systeem dat wij als goed zien, dus nog lang niet goed genoeg is. Tijdens de evaluatie zult u zien dat ik luister naar wat iedereen, voor, twijfelend of tegen, te vertellen heeft'. Jouw opmerking hierboven is is een typische antwoord zoals alleen politici die kunnen brengen. 'Kaders van dit systeem- goedkoper voor consument- duurzamer-evaluatie en tot slot luisteren naar iedereen die iets te vertellen heeft...' Prima. Maar wat doe je daarmee? De knagende vraag bij iedereen die de petitie ondertekend heeft, wil dat er actie ondernomen wordt en niet pas nadat er een jaar is overheen gegaan. Horst aan de Maas is de grootste gemeente in oppervlakte van Limburg. Hoeveel kilometers worden niet extra gemaakt door de invulling van dit nieuwe systeem? Áuto's rijden niet op lucht. Er is blijkbaar veel weerstand tegen dit nieuwe afvalbeleid. Ondanks alle pogingen van de gemeente haar burgers optimaal te informeren gaat het dus mis. Blijkbaar verrast het mensen dat ze nu met dit systeem worden opgezadeld dat ze liever in de prullebak gooien. Ik vind dat de gemeente in haar voorlichting naar haar burgers te kortis geschoten. Zo'n ingrijpende verandering in een vergrijzende maatschappij behoeft betere communicatie. Dat jij nu iedereen te woord staat is lovenswaardig. Maar je mag je afvragen of je hiermee niet op z'n minst de schijn opwekt iets te 'verdedigen' waar de hele gemeenteraad verantwoordelijk voor is. Andere raadsleden (ook van andere kleur) zullen je dankbaar zijn. Je opereert als een ware Don Quichotte. Ik weet ook dat je bedoelingen goed en integer zijn maar wil je toch als hint meegeven dat je niet als persoon zou moeten reageren. Je vertegenwoordigt een partij en die zou in gezamenlijk met alle raadsleden die dit besluit genomen hebben moeten verdedigen. Ik ben niet voor het nieuwe afvalsysteem maar vind wel dat niet na een jaar pas ge-evaluleerd mag worden. Als iets niet werkt, moet je daarmee stoppen. In de 'dreksbak' kiepen zullen we maar zeggen. Ik ben van mening dat men te ver is doorgeschoten met dit nieuwe systeem. Ik vraag me af of ze in het gemeentehuis zelf ook aparte emmertjes hebben voor alle afval. Men zal er wel een bedrijfcontainer hebben waar alles in mag. En daarmee plaatst de gemeente zichzelf in de kijker als zijnde een bedrijf. Misschien is het handiger dat alle dorpen van Horst aan de Maas een bedrijf starten, bijvoorbeeld Horst-Centrum VOF of Markt-Lottum VOF. Als alle inwoners van de dorpen een paar euro meebetalen kunnen er grote afvalcontainers geplaatst worden waar iedereen zijn afval in kwijt kan. Voordeel: Minder verkeersbewegingen, centraal inzamelpunt, geen ge-emmer en geen zakloperij. Iedereen blij en kan de gemeenteraad zich bezighouden met het uitvoeren van haar taken. Roy, dan hoef jij je niet steeds weer te verdedigen en hou jij meer tijd over om naar bijvoorbeeld naar Ajax te gaan kijken. Al zal de bekerwedstrijd tegen AZ zonder publiek gespeeld worden. In Horst hebben we al een gemeenteraad waar waar hoelanger hoe meer supporters zich van afkeren. En dat is alleen maar te wijten aan het slechte spel rond en op het veld. Het wordt tijd voor een nieuwe trainer, coach anders kan Horst zich niet handhaven op het allerhoogste niveau. Het publiek is geduldig totdat er eentje flipt en dan wordt er zonder supporters gespeeld. Eén domme actie, zoals het nieuwe afvalbeleid in Horst aan de Maas, kan het voor alle supporters verzieken. Laat het niet zover komen en zorg ervoor dat alle raadsleden stelling nemen in dit welles/nietes spelletje. Men heeft pas ballen als men er net als jij voor uit durft te komen waar je voor staat, maar meer waardering en respect krijgt, als je een regeling terugdraait die zo knullig en dilettantisch is opgezet en gecommuniceerd. Ciske
|
|
Gast |
#7622011-12-30 13:51In dit beleid is nagenoeg niets terug te vinden in hoeverre het publiek hierover is geraadpleegd. Kostenbesparend gescheiden inzamelen, all right, maar moet het op zo'n omslachtige manier. De z.g.n steekproef welke er gehouden is zegt niets over het geheel. Zowel de wethouder en ambtenaar dienen te weten dat ze een dienende taak hebben naar de burgers. Geen dicterende positie !! Kom met goed onderbouwde argumenten alvorens 'weer het wiel te gaan uitvinden'. Kijk ook eens over de Gemeentelijke grenzen heen en maak gebruik van ervaringen elders. Dan zie je dat het anders kan, óók hoe het o.a. NIET moet maar zo'n oriëntering bespaart een heleboel geld ! Belastinggeld van de burger die weer een verzwaring van zijn uitgaven tegemoet kan zien in 2012. Gemeente dient te weten dat je niet alles op de burger kunt afwentelen.Wat zullen de Gemeentelijke belastingheffingen weer méér gaan kosten in 2012. Kijk naar het jonge gezin wat de idenditeit-kaart voor het kind(eren)met €.21,= omhoog ziet gaan. Verhoogde ziektekostenbijdragen, verhoogd eigen risico, verhoging van de energiekosten, und so weiter und so weiter.Het moet toch allemaal weer opgehoest worden. Het vacantiegeld wat medio mei beschikbaar komt is reeds uitgegeven. Vele financiële tegenvallers kunnen we met zekerheid tegemoet zien. De energieleveranciers verhogen bij de jaarafrekening in februari a.s.het maandelijkse voorschotbedrag en schrijven automatisch af van de bankrekening.Ziekenfonds en krant idem dito. De huishoudportemonnee is reeds bij aanvang van de maand geplunderd. Maar zien wat er nog over blijft om de kruidenier, bakker en slager te kunnen betalen. Het verleende maandelijkse crediet op de betaalrekening is absoluut nodig geworden en wordt bij binnenkomst van het maandinkomen meteen weer teruggeboekt en zo is het crediet de reddende engel voor velen geworden ! Maar dit crediet kost weer rente en moet ook weer opgebracht worden. Terug naar het nieuwe vuilophaalsysteem. Zullen we met z'n allen verstand gaan gebruiken en alles wat goed is (was) bij het oude laten ? Hiermee wordt heel veel geld bespaart !! Een gewone burger uit de Gemeente Horst A/D Maas. Maar onze ambtenarij blijft hier stoïcijns bij. Een toename aan het loket voor bijstand is logisch, nietwaar ! Voorts; de praktische uitwerking van dit plan leidt tot een heleboel misstanden o.a. bij onze oudere inwoners op de appartementen. Voor deze bewoners is het een verzwaarde belasting !! En verder bij de bewoners van het rijtjeshuis waar de vuilnisbakken langs de voordeur staan.Komt er nu nog een stinkend afvalemmertje bij gezet worden. Heerlijk voor hond en kat welke de emmer omgekiept achterlaat en uitnodigend voor ongedierte zoals muizen en ratten. |
|
Gast |
#7632011-12-30 13:51Hoe moet ik in godsnaam van donderdag, vrijdag, zaterdag, zondag en maandag voor 5 personen de aardappelschillen in dat emmertje krijgen? Dan heb ik het nog niet over het groenteafval en de filterzakjes van de koffie... |
|
Gast |
#764 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Reactie op verschillende vragen/opmerkingen 22011-12-30 13:53#761: Ciske de Rat - Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Reactie op verschillende vragen/opmerkingen 2 helemaal mee eens Ciske.... |
|
Gast |
#7652011-12-30 14:09door de vele afvalstromen die we zogenaamd aan de bron aanpakken zal het aantal bewegingen van perswagens erg toenemen. Waarom? elke recycle-bedrijf heeft al een sortering voor ijzer plastic steen glas etc etc. MIsschien moeten de desbetreffende wedhouders een s eeerst een weekje gaan stagelopen bij bijv Van Gansewinkel in Weert of bij Milieuservice Zuid in Maasbracht. |
|
Gast |
#7662011-12-30 14:26Ja die Roy denkt dat hij slim is die pennentikker hij is wel zo stom hoe wil je met een gezin van 5 pers dat kunnen. En dan die bejaarden zo vaak naar de weg lopen met zo,n emmer. |
|
Gast |
#7672011-12-30 14:41Dit afvalbeleid is een sigaar uit eigen doos.Omdat inwoners het werk ermee hebben. |
|
Gast |
#7682011-12-30 15:07Naar mijn gevoel is dit meer een doelstelling als een werkelijke besparing. In een periode van bezuiniging past geen verkwisting van onrendabele en onverantwoordde hobbies. |
|
Gast |
#769 bedrijven2011-12-30 15:30Ik vraag mij af hoe het bij bedrijven geregeld gaat worden, immers-lees sorteren- tijd kost geld, dure ruimtes moeten worden gebruikt om de verschillende afvalstromen te bewaren? |
|
Roy Bouten |
#770 Re:2011-12-30 15:34Dan ben jij, net als ik overigens, inderdaad een van de weinigen waar dit voordeel niet van toepassing is. Mensen met een container van 140 liter (veruit het merendeel, zelfs bij mij in het appartrementencomplex zijn er maar twee met een 40 liter bak) betalen 110 per jaar plus 85 afvalstoffenheffing is 195. Die mogen dus voor datzelfde geld 66 zakken (keer 40 liter = 2640 liter) restafval aan de kant zetten. #761: Ciske de Rat - Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Reactie op verschillende vragen/opmerkingen 2 Bijna volledig eens met je verhaal. Binnen drie maanden willen we een evaluatie en dan neem ik mee wat ik hoor. Je hebt deels gelijk. Het is namelijk óók een doelstelling, alleen is het ook een stuk goedkoper voor ons als gemeente om vooraf te laten scheiden, dan ervoor betalen om het te laten doen. Als we het afval dan door de burgers laten scheiden, moet het ook voor hun goedkoper zijn. Mag ik vragen welke ophaalroute je woont? Dus ik ben een pennentikker. Mag je me uitleggen wat dat precies betekent want ik ken het woord niet. |
|
Gast |
#7712011-12-30 16:13Ik ben van mening dat Horst a/d Maas van het ene uiterste naar het andere uiterste gaat. Want de kosten zullen er echt niet minder om worden omdat: er vaker vuil moet worden opgehaald en er meer mensen nodig zijn. Verder heeft niet iedereen evenveel ruimte in en om het huis en daarbij is er meer kans op ongedierte. Daarnaast denk ik dat een scheiding in de volgende stromingen beter is: GFT,papier,glas,chemisch afval en restafval. Hier zal men veel minder moeite mee hebben. |
|
Gast |
#7722011-12-30 16:25De proef in Meterik was toch een daverend succes. Nou dan voer het zo in als het daar was. Restafval gewoon in de blauwe bak zoals veruit de meerderheid wil. Degene die keukenafval WILLEN scheiden doen het dan in het kleine bakje. En er zijn er ook nog genoeg te porren om ook eens wat blik en pakken in een zak te doen. Maar de betaalzakken voor restafval afschaffen,dit helpt vervuiling en afvaldumping in de hand. Of Moeten er weer amtenaren aangesteld gaan worden om uit te zoeken wie er waar wat gedumpt heeft!?en dat moet dan weer opgeruimd worden. Over kostenbesparing gesproken!! |
|
Gast |
#7732011-12-30 16:31Doet de poltiek ook iets met deze petitie of leven we in Noord Korea? |
|
Gast |
#774 Re:2011-12-30 16:35 |
|
Twan Hendriks |
#775 Re: Re:2011-12-30 16:55Ah, nu komt de aap uit de mouw. Het zijn dus de mensen die al duurzaam bezig waren en alleenstaanden die de kosten van deze maatregen moeten ophoesten. Ik wist wel dat het niet kon kloppen. Waarom wordt de afvalstoffenheffing niet naar gezinssamenstelling geheven? Het is toch zo klaar als een klontje dat de hoeveelheid huishoudafval afhankelijk is van de gezinszamenstelling. Gewoon koppen tellen per adres.
Maar ja. Dat zou eerlijk zijn.... Is er trouwens niet een Europese wet die stelt dat ik als koper verpakkingsmateriaal niet mee naar huis hoef te nemen? Dat de winkelier daar verantwoordelijk voor is en ik het dus in de winkel kan achterlaten? |
Gmail
Antwoord
Deel via Facebook