Verbod op kleutertoetsing


Anonymous

/ #169 erkenning van en werken vanuit de ontwikkelingsfases is bouwen met visie!

2013-05-30 17:41

Feit is dat ieder kind verschillende ontwikkelingsfases doorloopt om uiteindelijk tot een zelfstandig mens uit te groeien. Wanneer je een kind in de verschillende fases op de juiste manier de beste tools aanreikt, dan krijg je hierdoor volwassenen die met zelfvertrouwen de wereld tegemoet treden, verantwoordelijkheid kunnen nemen en creatief durven zijn en ik durf zelfs te stellen dat ze daardoor gezonder en gelukkiger zijn (scheelt ook weer in de gezondheidszorg!). Die fases zijn te vergelijken met het bouwen van een huis: je maakt een fundament, dan de muren en het dak om het uiteindelijk te kunnen inrichten. Wanneer het fundament van het verkeerde materiaal is of er wordt te snel op verder gebouwd voor het is uitgehard, dan gaan de muren op den duur scheef hangen en zakt het dak in. De inrichting raakt hierdoor verweerd omdat vocht, wind en regen zonder moeite binnen kunnen dringen. En bij een huis kun je nog besluiten de hele boel opnieuw te bouwen maar dat gaat natuurlijk niet op als je bij een mens een onvoldoende fundament heb gelegd. Wanneer je een kind in de kleuterleeftijd dan ook niet genoeg de ruimte geeft zich met zijn lichaam te verbinden en het te laten leren door te doen/ te ervaren (want zo leert een kleuter) dan heeft het een zwak fundament waarop het (de kennis) moet bouwen. De kennis komt dan a.h.w. ‘niet aan’ want het referentiekader (zijn lichaam) is onvoldoende ontwikkeld. Dit zorgt voor onzekerheid, onrust of leerproblemen bij het kind en brengt vaak hoge kosten met zich mee (onderzoek en behandeling) en extra onzekerheid bij de ouders.
Erkenning voor de ontwikkelingsfases van het kind en verdieping in wat een mens in elke fase nodig heeft en dit uitwerken, dat zou een goede investering zijn in het onderwijs! Mijn idee is dan ook om kleuterleid(st)ers en leerkrachten meer te leren over de ontwikkelingsfases en het onderwijs in te richten naar deze fases en deze als regering te ambieeren.
En geef alsjeblieft het vertrouwen aan de mensen die voor de groep staan i.p.v. ze op alle mogelijke manieren te willen controleren. Want waarom toetsen we eigenlijk? Dat was toch oorspronkelijk bedoeld om de leerkracht meer inzicht te geven in wat het kind kan om zo beter in te spelen op de behoefte van het kind…? Nu is het meer om de inspectie tevreden te stellen, labels op scholen te plakken en leerkrachten op af te rekenen…Maar wat heeft uw kind aan een gestreste leerkracht die voor de inspectie, de directie of ‘de ranking van zijn school’ moet proberen de scores van zijn toetsen zo hoog mogelijk te houden...maar dat terzijde…
Dus: verdiep je in de behoeftes van het kind en zorg dat het onderwijspersoneel er goed in uitgerust is om kinderen in hun ontwikkeling optimaal te ondersteunen. Op die manier bouwen we aan een krachtige samenleving!