Nederlands Vanzelf Sprekend

Felix van de Laar

/ #90 Communicatie in het Nederlands of een andere taal

2013-12-29 20:35

Ik ondersteun deze petitie niet. De sleutel tot de optimale communicatie in onze samenleving ligt niet in "het Standaardnederlands", dat slechts een instrument is, en zeker geen doel op zichzelf. Het komt mij voor dat wie anno 2013 (dadelijk 2014) de term "Standaardnederlands" hanteert, denkt dat dat een stabiele, kenbare entiteit is. Welnu, ik denk dat het Nederlands een verzameling van gelijktijdig gebruikte varianten is die niet per se aan dezelfde regels beantwoorden. En diachroon dienen we te erkennen dat het Nederlands eveneens aldoor is veranderd en dat het dus zal blijven veranderen. Moet de Taalunie soms op scholen gaan toetsen of leerkrachten wel allemaal hetzelfde soort Nederlands gebruiken? Alsjeblieft zeg! Aan de hand van welke criteria moet zij dat overigens doen? Van Dale plus de ANS? Beide vraagbaken lopen hopeloos achter.
Als het impliciet de bedoeling is om communicatie (in Nederland en Vlaanderen) in andere talen tegen te gaan, dan lijkt me dat grenzen aan het beknotten van de fundamentele vrijheid van mensen (en organisaties) om zich te uiten zoals zij verkiezen.
Ik begrijp heel goed dat anderstaligen die zich hier vestigen en aan (niet in) de bak willen komen, er baat bij hebben om redelijk Nederlands te spreken en te verstaan en te lezen en te schrijven; maar het hoeft zeker niet hun eerste en enige middel te zijn om zich goed te integreren.
Ten slotte vind ik dat in alle landen van de EG alle verkeersborden in twee talen moeten zijn: eentje in de taal van het land (of het landsdeel) en eentje in de taal die de meeste buitenlandse weggebruikers zullen begrijpen.