Ik doe aangifte tegen Geert Wilders

De boemerang

/ #2301 Re: Re: Re:

2014-04-05 19:20

#2300: Anonymous - Re: Re:

Ik neem aan dat al die quotes uw eigen commentaren zijn?

Niemand verdient een bedreiging (met de dood of met een eender wat) omwille van een meningsuiting. Daarom is dit recht ook omschreven in de Grondwet. Oók omschreven zijn de beperkingen die dienen te worden gerespecteerd bij het uiten van een mening. Omdat die beperkingen zijn genegeerd door de heer Wilders, is er aangifte tegen hem gedaan en is deze petitie op touw gezet om die aangiften te ondersteunen.

Het feit dat sommige mensen anders benaderd worden omwille van hun mening, zegt heel veel over degene die deze mensen benaderd. Niet over het geloof of de groepering waartoe zij behoren of waartoe zij zich rekenen. Het individu dient ter verantwoording te worden geroepen voor diens individuele daad. Niet een heel volk, een heel ras of een hele geloofsgemeenschap.

Hetzelfde geldt voor de Nederlandstalige blogs waaraan u refereert; ieder individu is hoofdelijk verantwoordelijk en aansprakelijk voor de blog die hij of zij onderhoudt. Of het item over huwelijken binnen de familie. Een hele religie met al haar afsplitsingen afrekenen op de gedragingen van individuen of groepen individuen, blijft fout.

"Het zinnetje "Hoe religieuzer, hoe homofober. En binnen die religie: hoe meer je deelneemt aan religieuze plechtigheden, hoe homofober." laat weinig aan duidelijk te wensen over."

Van wie komt dat zinnetje? Ik kan dit namelijk niet terugvinden in de reacties van eender welk waarop persoon u reageert. En zolang niet duidelijk is wie dat zinnetje gezegd heeft, is helemaal niets duidelijk, enkel dat het kennelijk uw gedachten weerspiegelt. Het ongenuanceerde karakter van het zinnetje stelt bovendien meer vragen dan zij beantwoordt.

Laten wij daarenboven niet uit het oog verliezen, dat de seculiere, moderne wereld, zoals u die aanhaalt, een wereld is die gemodelleerd is door het Westen, een zeer select groepje landen. In hoeverre is het verdedigbaar om het Westen andermaal (of nog steeds?) haar stempel op de hele wereld te laten zetten, daarmee het recht op vrijheid (óók van meningsuiting) van andere volkeren en culturen negerend? Gezien de problemen die volgens uw eigen woorden steeds meer manifest worden in het Westen, is het maar de vraag of die stempel de juiste stempel is. Let wel: ik beweer niet dat de islamisering van de wereld het juiste antwoord op de problematiek is, maar daarmee zijn niet automatisch de westerse verworvenheden de superieure.

Een dialoog is de sleutel tot een oplossing, niet een dictaat of het opwerpen van barricades. Ook de christelijke kerken hadden een œcumene nodig om vele geschillen en daarmee barricades te slechten.