Verdubbeling inschrijvingsgeld DKO: Nee! Brief aan Minister Smet

Quoted post

jos

#1 n,

2012-11-30 11:52

Kunst is luxe. Mensen met talent zullen altijd een creatieve weg vinden om hun talent te laten floreren. Het gaat niet op dat de maatschappij mensen laat ziek zijn omdat ze daar de centen gaat halen om kunst te betalen. Er is momenteel een tsunami van gesubsidieerde kunst, kwantiteit wordt steeds belangrijker dan kwaliteit. Iedereen zou natuurlijk zijn brood liever verdienen met op een gitaar te tokkelen, maar dit is vrije tijd en heeft helemaal niets met arbeid te maken. Mvg, jos

Reacties

Devious

#2 Re: n,

2012-11-30 11:58:27

#1: jos - n,

"Kunst is luxe?" Dat zouden ze jou in de Joodse ghetto's tijdens de Tweede Wereldoorlog graag hebben horen zeggen, beste Jos.

Zij het niet te vaak, natuurlijk.

Toch bedankt voor het ventileren van je mening.

Mvg, Dirk

Hilde Van der Biest
De auteur van deze petitie

#3 Re: n,

2012-11-30 12:49:11

#1: jos - n,

Beste Jos,

Kunst is geen luxe. Zonder kunst is elke mens dood. Léven van kunst is voor sommige wél een "luxe" (en soms eerder een must.) Kan jij zonder radio, zonder tv, zonder boeken/kranten/weekbladen, zonder films, ...? 't Zal een triestig leven worden...

En dit heeft ook met arbeid te maken: alle leerkrachten van het DKO op de dop. U ziet het zitten?

Vriendelijke groet,

Hilde.

Steven

#5 Re: n,

2012-11-30 12:59:36

#1: jos - n,  

Beste jos, Is geen vrije tijd noch hobby maar meer job dan jouw waarschijnlijke 9to5. Alsnog vríendelijke groet Steven

 

Bert Lietaert

#6 Re: n,

2012-11-30 13:00:40

#1: jos - n,

Ben het helemaal niet met je mening eens, Jos. En of kunst al dan niet luxe is, is in deze ook niet echt een relevante vraag/bedenking.

Het gaat hier over het belang van cultuureducatie. Ben je van mening dat het van wezenlijk belang is dat kinderen en jongeren naast wiskunde, taal, wereldbeschouwing, etc. ook een artistieke opleiding krijgen? Ik alvast wel, en studies hebben ook het belang daarvan aangetoond. Als je een andere mening toebedeeld bent stopt hier de discussie. Indien je het belang ervan onderschrijft volgt de volgende vraag:

Is het aan de overheid om te verzekeren dat elk kind toegang krijgt tot cultuureducatie? De overtuiging van het ministerie dat dat zo is, en dat een aantal doelgroepen in het huidig systeem nog al te vaak de boot missen, was 1 van de aanzetten van deze hervorming. Waarom dan zoveel ongenoegen, en deze petitie? Omdat het ministerie een bocht lijkt gemaakt te hebben, en (uiteraard zonder dat ook met zoveel woorden toe te geven, maar de tekst spreekt voor zich), vooral een besparingsronde wil doorvoeren. Wat zeg nu zelf, als het op vandaag zo is dat we vooral de blanke middenklasse aanspreken, breng je daar dan verandering in door het inschrijvingsgeld te verdubbelen?

Slechts een klein deel van ons publiek droomt er overigens van zijn brood te verdienen door op een gitaar te tokkelen. En als wij (mensen die les geven in het DKO) bij die dromers talent en werkkracht zien om het ook waar te maken, dan steunen wij dat op alle mogelijke manieren. Maar ook de overgrote meerderheid die bakker, verpleger, dokter, advocaat, leraar, ... wordt houdt iets over aan zijn DKO opleiding. Hij heeft geleerd op een andere dan de meest voor de hand liggende manier naar iets te kijken. Hij heeft op een podium gestaan, heeft geleerd en ondervonden dat hij sterktes en zwaktes heeft. Heeft geleerd dat er veel tijd en energie in kruipt om zijn beperkingen bij te schaven, maar heeft ook geleerd wat hij allemaal kan doen met zijn sterktes. Hij heeft ondervonden hoe het voelt om een publiek te beklijven en te beroeren.

Ik vind het wat pijnlijk telkens weer dezelfde veralgemeningen te lezen (gaat dan niet over de DKO hervorming, maar toch actueel naar aanleiding van de verhoogde heffing op inkomsten uit auteursrechten). De artiesten die te lui zijn om echt te werken en aan de subsidiebaxter liggen. Ik denk te mogen aannemen dat je er weinig persoonlijk kent. De artiest die ik ken is in het merendeel van de gevallen een moderne ondernemer, die creëert, realiseert, investeert, promotie voert, administratie voert, etc. Hij beseft ook maar al te goed dat de keuze voor zijn passie niet de gemakkelijkste keuze is, minder zekerheid zal bieden dan mocht hij bankbediende of buschauffeur geworden zijn. Dat mensen durven te kiezen voor hun passie vind ik bewonderenswaardig. Daar neerbuigend over doen komt op mij vaak over als een uiting van frustratie omdat iemand zelf niet de moed heeft gehad. Misschien hebt u ooit de Stanford speech van Steve Jobs gehoord. Indien niet: zeker eens kijken op youtube. Hij verwoordt het zoveel beter dan ik.

Stay hungry, stay foolish!!

 


Gast

#71 Re: n,

2012-12-02 16:24:04

#1: jos - n,

Je weet echt niet waar de klepel hangt hoor.


Gast

#74 Re: n,

2012-12-02 17:11:41

#1: jos - n,

Jos,

kunst is veel meer dan luxe! Wie dit schrijft ontkent de eigenheid van ons mens-zijn!

En daarbuiten gaat het hier over veel meer dan kunst!

Hoeveel jonge mensen krijgen door het dko een zinvolle tijdsbesteding aangeboden?

En hebt u al eens gedacht aan de sociale vorming die je meekrijgt door samen te musiceren?

U bent blijkbaar verstoken van het plezier en vooral van de vorming die dit met zich meebrengt.
Over de grenzen van culturele achtergrond of rijkdom/armoede heen ontmoeten mensen elkaar en bouwen samen iets prachtig op.

Zelf ben ik dirigent van het jeugdkoor Rejoice uit Ekeren en binnen deze groep jongeren vind je leden uit welgestelde gezinnen en ook jongeren waar thuis elke euro tweemaal wordt omgedraaid.

Vrijdag hebben ze samen op de planken gestaan en iets verwezenlijkt waar ze nog jaren trots op zullen zijn en zelfvertrouwen uit putten.

Als leerkracht in het dko doen we dit soort dingen dagelijks, zijn we week in week uit, jaar na jaar bezig om kinderen te leren hoeveel je kan bereiken door samenwerking.

Onze maatschappij steekt enorm veel geld in het begeleiden van (soms minder goedwillige) supporters van voetbalmatchen en het herstellen van de schade die ze aanbrengen.

Muziek en kunst brengt mensen samen, niet in competitie met elkaar maar in samenwerkingsverbanden waardoor ze leren grenzen te verleggen.

Als u na mijn betoog (dat ik nog veel langer zou kunnen maken) nog steeds denkt dat kunst luxe is, nu ja, dan is er geen kruid gewassen tegen de ziekte die onze maatschappij aantast en die ook Pascal Smet duidelijk in zijn greep heeft.

Dan zal geen dam de verwoestende vloed die nu op het dko afstormt nog kunnen keren.

Niets tegen verandering, evolutie

Alles tegen blinde maatregelen die kapot maken wat zo zorgvuldig werd gemaakt door de inspanning van zovelen, jong en oud!

Peter Laureyssens,

leerkracht muzikale opvoeding in het middelbaar onderwijs

leerkracht Algemene muzikale opvoeding en Samenzang

dirigent van twee koren

muzikant voor het leven


Gast

#85 Re: n,

2012-12-03 01:53:27

#1: jos - n,

Kunst is luxe? Dus muziek volgens jou ook ... Gooi dan aub je radio, je tv en alle andere zaken die je zelf gebruikt om naar deze gesubsidieerde kunst te luisteren buiten!!!! Dan kan je het geld dat je dan uitspaart besteden aan de zaken die je belangrijker vindt. En als je kinderen hebt, vergeet dan ook maar de liedjes die ze op school leren, die zijn toch waarschijnlijk het gevolg van iemand die 's avonds na school naar 'n gesubsidieerde muziekschool geweest is.

'k Hoop in elk geval voor jou dat je absoluut geen hobby's hebt. Want die worden zo goed als allemaal gesubsidieerd. En die hebben inderdaad niet altijd te maken met arbeid.

Jammer van je kortzichtigheid! Werk ze ....

 

Peter

Heitor Villa Lobos

#98 Kunst een luxe?

2012-12-03 15:02:31

#1: jos - n,

Beste Jos,

Bedankt voor deze reactie, niet omdat ik ze onderschrijf, maar omdat ze de mening vertolkt van een grote groep mensen waartoe jij behoort.  Het is een waarschuwing voor de mensen in onze sector....  In economisch donkere tijden is het elk voor zich, duidelijk....  Dat laat zich steeds meer voelen... En de cultuursector is dan een gemakkelijke schietschijf want die kost alleen maar geld. Schaf het allemaal maar af... dan zitten we binnen 10-20 jaar met een situatie zoals in de VS: grote massa's culturele ongeletterden, waar de soaps op TV zo een beetje de culturele norm aangeven.  Leopold II vertolkte het al meer dan een eeuw geleden:  petit pays, petis esprits...

EricFeremans

#99 Re: n,

2012-12-03 15:36:33

#1: jos - n,  

 

De vraag is niet of kunst al dan niet een luxe is, maar wie zich deze luxe kan permiteren. Terug naar privé scholen is geen luxe: het is discriminatie
Elien

#112 Muziek is niet zomaar iets...

2012-12-03 22:30:22

#1: jos - n,

Beste Jos,

 

Ik begrijp je redenering, maar deze maatregel maakt de maatschapij kapot, al gaat de regering dat pas over twintig jaar beseffen.

Hiermee wordt de kloof tussen arm en rijk alleen maar groter. Zo staan we weer een paar honderd jaar terug in de geschiedenis waar ook alleen de rijkere familie's muziekles konden krijgen.

Niet iedereen heeft de mogelijkheid om hun talent te laten floreren als hun de mogelijkheid niet gegeven word om op een betaalbare wijze les te volgen. Je kunt wel talent hebben, maar dat is niet van de eerste keer volmaakt, dat moet ontwikkeld worden.

Brood verdienen met alleen op een gitaar te tokkelen bestaat eigenlijk niet, ik weet uit ervaring dat muziek maken werken is. Hard werken, of het nu les geven is of concerteren.

Muziek maken is iemand anders een plezier of troost geven, dat geldt dus ook voor de kinderen, zij vinden hun weg daar ook in, en dat mogen ze niet zomaar afnemen.

Met muzikale groeten

 

 

muziek

#117 Re: n,

2012-12-03 23:21:42

#1: jos - n,

Mensen met talent kunnen niet zomaar een van de best schilderijen maken, ze kunnen niet zomaar de beste stukken van Mozart spelen. Zij moeten ook techieken bijschaven en bijleren...

Ik heb mijn 9 jaar muziekschool afgerond. En ik ben er trots op!!!! Het is een gigantisch belangrijk deel van mijn leven.

Mijn leven zou echt leeg zijn zonder muziek... Maar alleen iemand die zelf een passie heeft begrijpt dit.

Kinderen hebben cultuur nodig, het helpt hen in alle manieren...

En leg jij nooit je radio aan om naar muziek te luisteren? Heb je nooit naar een schilderij of standbeeld gekeken en gezegd 'dit is echt mooi!!!'. Stel je voor, een wereld zonder muziek, zonder kunst....

Het zou echt saai zijn, niets waard.... Een wereld waar ik niet zou in willen leven

Alexander

#143 bedroevend

2012-12-04 18:10:55

bedroevende evolutie

Na het verkwanselen van ons geld door de banken, gaat men nu wééral het geld halen bij jan modaal. Smet gaat hier de schaamte voorbij. Het snijden in de beurzen van de leraars, het afbouwen van het deeltijdskunstonderwijs getuigd van een weinig sociale en gruwelijk kortzichtige visie. De denigrerende toon van de overheid naar het onderwijs en zijn medewerkers is bovendien misplaats, niet dankzij de ministers loopt het onderwijs zo goed, maar dankzij de leerkrachten die dag in dag uit de moeilijke taak op zich nemen cultuur bij te brengen in de brede zin van het woord. Het budget van het dko is in het totale "onderwijsplaatje" een fractie van de kosten, mr smet zijn besparingsdrang en profileringsdrang nijpt letterlijk de keel dicht van het onderwijzend personeel. (en hebt u al eens nagedacht mr smet : wat met de talrijke "vastbeoemde" afvloeiingen ? de reafectatiecommissie kan nooit genoeg plaatsen vinden om deze mensen tewerk te stellen of ga je hen in de lokale vissersclub als wc wachter te werk stellen ? wat met de jonge leerkrachten die nu allemaal uit de boot vallen door deze draconische maatregelen ? Zoals de discussienota nu geschreven is (meer bepaald het financieel luik), gaat het om een schaamteloos plan het DKO af te schaffen...het is beschamend.

nic

#148 Re: n,

2012-12-04 21:53:53

#1: jos - n,

als het inschrijvingsgeld verhoogd wordt, zal muziek en kunst niet meer betaalbaar zijn voor mensen met een laag of zelfs gemiddeld inkomen. Dus niet meer voor de massa die nota bene het meeste belastingsgeld betaald!!! Is 'persoonlijk ontwikkelen' en 'genieten van ontspanning' enkel voor rijken weggelegd?  Er wordt te veel 'bespaard' op de kap van Jan Modaal.

Oplossing: miljonairstaks! Lees het boek van Peter Mertens, Hoe durven ze!, op pagina 36

Het begrotingstekort wordt eindelijk correct 'weggewerkt' én rijken worden sociale en ethische burgers die hun verantwoordelijkheid opnemen.

Alexander

#176 De schande voorbij

2012-12-05 21:17:32

Ondertussen heeft smet zich nog maar eens "asociaal" opgesteld met wééral nieuwe voorstellen , die wééral kant noch wal raken. Zodoende erger is de iodiotie van sommige reacties - pijnlijk bijna - . De belastingbetaler betaald hoor ik wel eens, en liever voor zorg, energie ea betalen dan voor kunst , lijkt logisch toch. Maar hoe geweldig dom ben je, als je aanneemt dat het bespaarde geld naar die kanalen gaat...neen. Het moet de put vullen die de malafide banken, ondernemers, politiekers gemaakt hebben. Jan modaal wordt in zijn beurs gesneden, de leerkracht met zijn al miserabele wedde wordt nog maar eens gedegradeerd op de meest creatieve manier, om wel zeer duistere redenen. (En oh wat hebben ze veel verlof - onbetaald bende idioten - er wordt tijdens het jaar afgehouden) spijtig genoeg lijkt het erop dat onze politiekers er goed in geslaagd zijn verschillende bevolkingsgroepen tegen elkaar op te zetten, polarisatie, de arbeider tegen de ondernemer, de ondernemer tegen de ambtenaar en omgekeerd, vergis u niet, iedereen op de kapblok behalve de wereldvreemde politiekers, de schande en schaamte voorbij.
Danny

#184 Re: kunst als luxe?

2012-12-06 09:24:03

#1: jos - n,  

Een kunstenaar verlegt mentale grenzen, een technieker toont zijn vaardigheid, de verkoper ervan ervaart materiele luxe

kunst is enkel een luxe voor hen die er handel in drijven. Is het dan nog kunst? of enkel de kunst van het verkopen?

kunst is een meerwaarde in deze huidige geindividualiseerde maatschappij, het is een middel om gedachten en menigen te clusteren rond een "drager", als het ware een katalysator.

het is de rol van DKO om het grensverleggend proces te ondersteunen, want het is een hefboom voor de maatschappelijke ontwikkeling. Dood dit niet door het financieel té zwaar te maken. De prijs verhogen verhoogt enkel de drang naar "terugverdienen", en doodt de kunst.

Claudia

#199 Re: n,

2012-12-06 16:31:22

#1: jos - n,

Tieste Jos...!

Tom

#207 Re: n,

2012-12-06 18:22:47

#1: jos - n,

Wat anders is een maatschappij als zijn vermogen om zich te uiten. Als je voor jezelf eens nadenkt en om je heen kijkt wat bepaalt een maatschappij. Alle grote maatschappijen worden in de geschiedenis gedefinieerd naar hun culturele erfenis. Kunst, muziek, archtectuur enz. Dat zijn de ijkpunten, neem dit weg en je hebt een maatschappij zonder "ziel".

Verder stuit het me tegen de borts dat 'tokkelen op een gitaar heeft niets met arbeid te maken' zomaar uitgesproken wordt, dit getuigt van zeer weinig inzicht in de arbeid die nodig is om dat 'tokkelen' in uw oren strelend te laten klinken. Deze tokkelaars spenderen een deel van hun leven om dit te kunnen bereiken, een beetje meer respect aub.

Mensen met talen zullen inderdaad altijd hun weg vinden, maar als je ze niet de kans geeft om hun talent te ontdekken dan gebeurt er niets. Ik vraag me af hoe u zou reageren indien het schoolgeld plotseling zou verdubbelen en je kinderen hierdoor niet meer naar school zouden kunnen gaan, geen toekomst meer, geen ontdekking van talenten, niets nada, terug naar de middeleeuwen....

De gesubsidieerde kunst is een andere discussie, die hoort hier niet thuis, je gooit de opleiding van geneesheren en de subsidiëring van gezondheidszorg ook niet op een hoop.

steven devolder

#219 Re: n,

2012-12-06 21:09:15

Irena

#227 Re: n,

2012-12-06 23:32:10

#1: jos - n,

Dat klopt, maar wat ik niet eerlijk vind dat is dat werklozen vermindering krijgen op het inschrijvingsgeld voor conservatoria.

Het inschrijvingsgeld zou voor iedereen gelijk moeten zijn. Het kan toch niet zijn dat werkenden meer moeten betalen voor hun hobby dan niet-werkenden. Het heeft inderdaad niets met arbeid te maken.

Jeroen

#230 Re: n,

2012-12-07 02:31:59

#1: jos - n,

Er is vorig jaar een onderzoek gepubliceerd dat bewees dat voor elke euro geinvesteerd in de kunst en theater wereld er 2.5 uitkwamen in de economie. Dit oa. door het creeren van jobs in de sector. (Trouwens het éérste onderzoek dat er ooit naar gedaan is.)
Cultuur is nooit luxe, een maatschapij zonder cultuur, waar geld voorang heeft op alles vervalt in een zielloos wezen zoals duidelijk te merken valt aan de mensen die er in leven.

Wij als arbeid verrichtende mensen zouden beter ons pijlen is richten op de echte schandes in Belgie zoals, elektriciteit dat wordt aangerekend als luxegoed.


Gast

#246 Kunst is luxe

2012-12-07 12:03:33

#1: jos - n,

Het is duidelijk dat U uw brood niet verdient in de culturele sector. Ik ook niet maar duizenden andere wel bovendien gaat dit niet alleen over kunst of muziekopleidingen  DKO omvat gewoon veel meer.

 

Dit bericht is verwijderd door de schrijver ervan (Toon details)

2012-12-07 20:49:46


Da KapricciO

#262 Re: n,

2012-12-07 20:50:32

#1: jos - n,

U geniet ongetwijfeld van een lied op de radio tijdens uw arbeid. Of van een concert tijdens uw vrije tijd, een festival misschien? Of een klassiek concert, in het beste geval kijkt u een cartoon met uw (klein)kind, gaat u ermee naar een museum of laat u het een boek lezen... In alle geval zitten er duizenden uren werk in gelijk welke vorm van kunst dat het en de mensen in uw omgeving ervaren. Ikzelf ben een student aan een conservatorium en ben in de run naar mijn laatste examen/project. Daar zitten nu al (dat weet ik want ik hou het bij) een kleine 1000 uren werk in. STUDIEwerk. Daarmee wil ik zeggen, voor er iets van mijn muziek uitvoerbaar (en dus "van-genietbaar" is voor u), en ik zit nog niet in de helft. Reken maar eens uit. 1000 Betaalde van uw ongetwijfeld harde arbeidsuren... Ik sta elke dag om 6u op en ga om 23u slapen. Dat is tijd om te studeren (op mijn instrument weliswaar), naar de les te gaan en met alles in orde te zijn. En BTW, vrije tijd heb ik niet, ik zet niet uit zoals een het een student betaamt want daar heb ik geen tijd voor. In het weekend werk ik aan mn thesis, zoek ik concertgelegenheid en ga ik lesgeven. Best dat ik gemiddeld vermogende ouders heb, want een instrument zoals het mijne kost gemakkelijk 30.000 euro + min of meer 1500 onderhoud per jaar.

Uw zin "iedereen zou natuurlijk liever zijn brood verdienen met op een gitaar te tokkelen" houdt dus geen steek. Er zijn er natuurlijk die op een gemakkelijke manier een hitje maken, dat is waar maar dat heeft niets met deze petitie te maken. Het gaat hier over de kans om kinderen en volwassenen een positieve ervaring te laten meemaken vanuit een creatieve insteek. Als u te kortzichtig bent om dat te snappen en het dus voor een luxe te houden, is dat jammer voor u.

Groeten beste man, ik ga nog wat vrije tijd gaan doorbrengen in mijn oefenstudio (op vrijdagavond, om 19:50u).

PS: Mijn klein betoog heeft in se ook niet zoveel te maken met de prijsstijging die er zit aan te komen voor het DKO, maar uw boodschap is zo kort door de bocht...

ranber

#283

2012-12-08 18:04:10

#1: jos - n,   kunstonderwijs is veel meer dan die kunst zelf het gaat om 'creatief denken', dat heeft veel toepassingen in het leven van mensen niet alleen in de kunst zelf, het gaat veel verder, het creatief denken is niet alleen voor enkelingen die kunnen betalen. Stimulie gaan meestal door subsidiering so be it. Door de jaren zijn er al verschillende minder drastische prijsstijgingen geweest niemand sprak erover,  waarom nu zo plots verdubbelen een redelijke prijsstijging zal veel minder impact hebben op de financiele mogelijkheden van de leerlingen, wie er echt voor gaat zal een beperkte prijsstijging wel betalen.

 

Sam

#297 Re: n,

2012-12-09 21:57:48

Door de inschrijvingsgelden te verhogen zullen er meer en meer mensen afvallen.

Dat terwijl het net de bedoeling is om laagdrempelig te blijven lijkt me.

Of gaan we enkele eeuwen terug, waar muziek, woord en beeldende kunsten enkel

voor de elite was weggelegd. DKO blijft onderwijs, en onderwijs moet toegankelijk

blijven voor iedereen!


Gast

#307 Re: n,

2012-12-10 11:09:35

#1: jos - n,

Kunst is dé manier om het verschil te maken. Wij leerkrachten DKO werken hard om onze leerlingen een brede kijk op de wereld te bieden, zichzelf creatief te ontwikkelen. Ik ben een echte voorstander voor kunst voor iedereen, zeker onze kinderen en jongeren. Kwaliteit hoeft daar zeker niet voor in te boeten! Wij tokkelen niet op een gitaar, wij kliederen niet met verf, wij huppelen niet zomaar wat pasjes, wij spelen niet zomaar wat toneeltje! Wij zijn gediplomeerde mensen, met een grote pedagogische taak: we vormen de toekomst: wordt deze creatief, flexibel, ruimdenkend? Als het aan ons ligt wel!

saltje

#310 Re: n,

2012-12-10 13:03:10

#1: jos - n,

sorry maar... een verdubbeling van het inschrijvingsgeld betekend dat er een hele hoop mensen zich niet meer gaan inschrijven met als gevolg er veel minder uren zijn en daardoor gaan de jonge mensen zoals ik, geen werk meer vinden... geen werk is een hoger werkloosheidscijfer, armoede en veel andere ellende nog.. erder nog... als er minder uren zijn gaan er reafectaties vallen en scholen sluiten...  :( ik ben hier zeker niet met akoord!!!

Vero

#318 Re: n,

2012-12-10 16:36:59

#1: jos - n,

Goeiedag,

Deeltijds Kunstonderwijs is oa ook bedoeld om talent/minder talent te kanaliseren en te ontwikkelen, voor mensen tussen 5j en 18j, met daarnaast opleidingen voor volwassenen. Ik volg zelf muziekles, en ik zou niet weten hoe ik via een creatieve weg mijn eventuele talent zou moeten laten floreren buiten via Kunstonderwijs. Het moet toch ergens aangeleerd worden. Bovendien kost dit mij nu al 200 euro per jaar voor 2h per week, niet bepaald goedkoop toch?

Het standpunt over ziekte en vergrijzing is te begrijpen, maar dat probleem gaan we echt niet oplossen door het inschrijvingsgeld van ieders kinderen en kleinkinderen te verdubbelen,... Misschien kunnen we dan voor volgend jaar alle kindjes hun Sinterklaas en Kerst cadeautjes ook afschaffen en dat geld dan gebruiken om alle problemen op te lossen? Waar zijn we in godsnaam mee bezig? Muziekschool en dergelijke zorgen voor mensen hun algemene ontwikkeling en ontspanning, studenten kunnen beter studeren als ze creatief bezig zijn (wetenschappelijk bewezen!), mensen komen samen om muziek te maken wat hen socialer maakt (hard nodig in deze harde maatschappij), ze kunnen alledaagse problemen wat vergeten als ze muziek maken (ook beter voor iedereen), en ik ken heel wat zieke mensen die zelf zeggen dat muziek hen helpt om beter te worden. Bovendien zijn al die mensen die les geven en concerten organiseren toch ook aan het werken en moeten zij ook belastingen betalen? Is dat dan geen arbeid?

Met wat verschuivingen in de ziekteverzekering en een andere manier van omgaan met onze kinderen, zieken en ouderen (betere combinatie werk en privé) zouden we misschien meer opschieten?

Jedike

#321 Re: n,

2012-12-10 18:01:47

#1: jos - n,

Idd jos dat kan waar zijn kust is een luxe, maar ook uw TV,GSM,Wasmachiene,Vaatwas,Auto etc etc ... En ja kan toch ook perfect allemaal zonder die dingen leven. Dus waarom die dan niet plots 2 keer zo duur maken ? .

Wees nu eens eerlijk jos... , dat ze het een beetje durrder maken tot daar toe maar ze moeten toch niet gaan overdrijven volgens mij. Er zijn wel andere zaken (blunders) in onze maatschapij waar zekere ministers ook hebben voor gezord die ons al veel meer gaan kosten dan dit.

Luka

#323 Re: n,

2012-12-10 19:32:03

#1: jos - n,

Beste Jos,

Wat wij aanbieden is toch kunst en cultuur educatie. De schoolcultuur zal van school tot school anders zijn, maar de school waar ik in actief ben gaat het niet louter en alleen om "mensen met talent". Het gaat om kinderen, jongeren, adolescenten en volwassenen die zich leren uiten en ontplooien op een positieve constructieve manier. Constructieve (zelf)expressie is voor mij een essentieel onderdeel van onze maatschappij en het middel tegen verzuring. Het leren kennen van allerlei meningen, invloeden en stromingen is een verrijking geen verarming. 

Door het inschrijvingsgeld laag te houden discrimineren we ook niet. Ook minder welstellende gezinnen kunnen hun kinderen naar een van onze opleidingen sturen of er zelf nog aan deelnemen. Het deeltijds kunstonderwijs is ook zoveel meer dan louter en alleen cultuur en kunsteducatie. Goede begeleiden en ondersteunen is helemaal geen luxe.

Wel,
Volgens mij is er wel ruimte voor een opslag in het DKO, minst er ook voor bepaalde groepen dan aan afslag kan. Ik lees dat een variant van het DKO in Wallonië gratis is onder de 12 jaar. Ook moet gespreide betaling mogelijk zijn, want in september zijn de kosten voor ouders al torenhoog met schoolboeken, sportclubs en andere.

 


Gast

#327 Re: n,

2012-12-10 21:08:28

#1: jos - n,

ooit vond minister Gol ook dat mensen die burgerdienst deden ook maar wat op een gitaar tokkelden...

bibi

#330 Re: n,

2012-12-10 23:05:45

#1: jos - n,

kunst is geen luxe. Als je dat talent hebt, moet je dat verder laten groeien. Ook kinderen waarbij de ouders het zich niet kunnen permitteren, moeten die kans krijgen!

Bovendien liever een uitlaatklep als muziek of kunst, dan continu met je gezicht voor de TV of computer zitten! Het is sociaal, cultureel en bevordert de groei van een kind!

 

Marcel

#336 Re: n,

2012-12-11 04:38:29

#1: jos - n,  

 Jos,

U getuigt van een primitieve kortzichtigheid. Hoeveel zieke mensen kunnen nog als enige mogelijkheid o hun dagen wat op te vrolijken  naar muziek, woord en beeld luisteren denkt u? U heeft blijkbaar nog nooit iets voor gehad of in de verte te maken gehad met ziekte. U houdt er zeer exentriek-egocentrisch idee op na.

Dirk

#349 Re: n,

2012-12-11 16:11:17

#1: jos - n,

Een maatschappij zonder creativiteit is gedoemd om ten onder te gaan!!!
Ze kan enkel floreren op een rijke culturele bodem. Kunst & cultuur vormen een onderdeel van de ziel van de nationale identiteit. Het is heel kortzichtig Jos om aan het belang van een gedegen cultuuropleiding voorbij te gaan!


Gast

#365 Re: n,

2012-12-12 18:09:45

#1: jos - n,

Ik weet niet maar ik denk dat jij niet echt van deze planeet zijt. Eigenlijk vindt ik het tijdsverlies om hierop te reageren maar ik kan niet anders. Er staan banen op de tocht vriend of had je dat niet door, banen van mensen die echt wel van kinderen en mensen houden en ze iets leren. tokkel gij maar rustig verder op het bord van verzuring. Met vriendelijke groet

naam bekend

#369 Re: n,

2012-12-13 11:06:36

#1: jos - n,

Met alle respect voor de mening van Jos maar dit vind ik een zeer bekrompen mening.

Het gaat niet zozeer om van kunst een beroep te maken maar je beperkt wel mensen met mindere inkomens om kunst als hobby te gaan doen. En dat is toch iets waar iedereen recht op heeft. Niet enkel de financieel sterke personen.

Zou je dezelfde reactie hebben moesten ze bij koning voetbal de lidgelden verdubbelen???

Met vriendelijke groeten

Martine Claesen

#372 DKO inschrijvingsgeld en kinderen

2012-12-14 15:21:21

#1: jos - n,

Als je eenmaal lucht, water, eten hebt en je bent gezond maakt kunst het leven mooier. Dat bedoel je waarschijnlijk met luxe. Erg is dat op gezondheid moet worden bezuinigd, door de overheid en door minder gezonde mensen zelf. Toch brengt kunst, gratis of niet, steun en troost in moeilijke omstandigheden: klanken, beelden, woorden, beweging.

Wat je nooit hebt geproefd kun je echter niet smaken of verlangen. Ook met het enkel inschrijvingsgeld zullen veel kinderen niet in het kunstonderwijs geraken. Het invoeren van de verplichte notenleer vooraf hield eerder al kinderen weg van een instrument, behalve in duurdere scholen.

Een fond leggen voor kunstbeleving bij kinderen en vroege tieners geeft nochtans andere mogelijkheden mee om zich uit te drukken of om zich aan op te trekken als het moeilijk wordt in het leven. Misschien zou het kunnen om meer uren op de dagschool door te brengen met levende kunst en beweging naast kopvullerij?


Gast

#382 Re: n,

2012-12-15 12:01:21

Dit gaat niet om kunst met de grote K, de grote fancy musea. Daarnaast kunnen creatieve opleidingen aan vele mensen een uitlaatklep bieden in tijden waar alles alleen nog maar om harde zaken en winstbejag lijkt te gaan. Er zijn hoe langer hoe meer psychische aandoeningen gelinkt aan onze maatschappij, een overbelasting van de geest doet velen zoeken naar "handenarbeid", creatie om dat te counteren. Creatieve opleidingen zijn daarom voor mij meer dan ooit noodzakelijk en moeten toegankelijk blijven voor iedereen. Iemand die deeltijds kunstonderwijs volgt, doet dat niet noodzakelijk om de volgende Jan Fabre te worden, het gaat om zoveel meer dan dat.
Een het goed menende Belg

#398 Re: n,

2012-12-17 12:31:27

#1: jos - n,

Beste Jos,

Mensen die kunstonderwijs volgen in avond- of dagonderwijs zijn helemaal geen luxepaarden! In het hoger dagonderwijs worden er slechts enkelen aanvaard, op basis van ingangsproeven! In het avondonderwijs is er helemaal geen stormloop en diegenen die er onderwijs volgen zijn echt geen luxepaarden of profiteurs, maar mensen die toen ze jong waren de kans niet hebben gekregen om kunstonderwijs te volgen. Aan onze academie in Anderlecht leren mensen oude kunstambachten zoals smeden, glas-in-lood, restauratie van , schilderijen, beelden en oude/antieke meubels. De samenleving heeft diegenen die afstuderen in dit avondonderwijs of elders in het hoger dagonderwijs (bv. Koninklijke Academie voor Schone Kunsten in A'pen) echt nodig! De technieken die er worden onderwezen kan men zich niet zelf eigen maken, ze zijn nog slechts door enkelen gekend. Dit behoort tot onze cultuur. Moet die dan teloorgaan?

We zouden ons ook kunnen afvragen of we het volgende nodig hebben:

1) zes regeringen in België (federaal, gewesten, gemeenschappen) alsook provincieraden, Europese instellingen enz., met burgemeesters en ministers en Europese politici die cumuleren tot en met en die in verhouding slechts 5 tot 50% belastingen betalen, een gratis dienstauto met chauffeur hebben en zeker belastingen ontduiken in het buitenland.

2) Buitenlands internationale bedrijven die de Belgische staat (lees de belastingbetaler of u en ik) afromen en Belgische bedrijven meestal volledig uitkleden of ten gronde richten: Cockerill Sambre-Arcelor-Mittal, Sabena, Renault, Fortis, ABN-Amro-Paribas, Dexia en de oneindig grote en onverantwoorde bankwaarborgen die er kwamen door Leterme en Dehaene, die nu mooi hun kudden schapen (geen schaapjes) op het droge hebben, Volkswagen-Audi-Autovision, China en de Vlaamse textielindustrie, Electrabel (aan Frankrijk verkocht voor een appel en een ei door Verhofstadt, en nu zitten we met de vervuilende kernenergie en de energetische afhankelijkheid van het buitenland) en Luminus, die nu eigenlijk merendeels in Franse handen zijn, Opel, Ford, Ryanair (Iers personeel), dat ongeoorloofde subsidies ontvangt en op ongeoorloofde wijze concurreert, Brussels Airlines met Lufthansa als grootste aandeelhouder, dat nu ook tietnallen miljoenen euro's zal ontvangen op kap van de Belgische belastingbetaler, om de concurrentie met Ryanair aan te kunnen ... Als iemand Brussels Airmines al bijkomend zou moeten financieren, dan zou het Lufthansa moeten zijn!!! Notionele interesten die misbruikt worden door gegoeden zoals vakbondstopman Rudy de Leeuw (om een privé geërfd huis voordelig op te kunnen knappen) en door internationale bedrijven die geen prorata werkgelegenheid scheppen, maar massa's mensen ontslaan ...

3) Europa, dat subsidies verkwanselt, bv. aan de rijke herebooer prins Charles (om de landbouw te ondersteunen!!!) en de opinie van Duitsland en de superrijke gegoede Europese klasse klakkeloos volgt: na 2008 is er nog steeds geen controle op de speculatie door de banken en hun rijke klanten-speculanten. Nu zou die er komen, maar hoe degelijk (zonder achterpoortjes) zal die controle zijn? Intussen worden de luttele spaarcentjes van de arme man volledig afgeroomd. Die arme man of vrouw gaat nu nog meer sparen, omdat hij of zij, wegens de crisis die nu pas ten volle losbarst, bang is voor de toekomst. Wat blijft ervan over van die weinige centjes? Minder dan op het ogenblik dat ze je op je rekening zette ...

Duitsland heeft wel van Europa geprofiteerd om de hereniging van Oost en West mogelijk te maken. Op dat ogenblik haalde Duitsland ook de Europese budgetnorm NIET.

Om verder te gaan over Europa: Op vraag van Frankrijk moest Griekenland erbij. Daarna moesten ook Polen en andere vroegere Oostbloklanden erbij, Polen dat Europa letterlijk afhaalt en veel te veel subsidies heeft gekregen. Bovendien hebben ze dan met de Verenigde Staten ook nog eens dubbel spel gespeeld (militair) om van hen ook nog eens subsidies te krijgen. Dan komen ze hier ook nog eens werken voor Poolse lonen (via illegale constructies), zodat ze de markten hier kapot maken en hun loon nemen ze terug mee of sturen ze naar hun thuisland, waar alles veel goedkoper is. Sommigen frauderen dat het een lust is, zo zijn ze zogezegd werkloos en gaan ze in Nederland werken met de GSM van hun vrouw, om niet betrapt te worden ... Gesjoemel met export van (meestal gestolen) wagens ...

4) een dynastie met onmenselijke personen (niet erkende buitenechtelijke kinderen, abortussen, Pouppehan en belastingontduiking in het buitenland door wijlen Boudewijn, Martens, Fons Verplaatse en Houthuys, enz.) die alleen uit zijn op behoud van hun te hoge en nog steeds geïndexeerde dotaties, koninklijke stichtingen enzovoort, allemaal opgezet om zo weinig mogelijk belastingen te betalen (bv. stichting Astrida; nog een andere stichting voor het beheer en onderhoud van hun onroerende eigendommen op kosten van de Belgische belastingbetaler, dus u en ik)

5) Eindeloze geldstromen van Vlaanderen naar Wallonië.

6) migranten die hier zogezegd komen studeren, maar nooit slagen, dan een goedgelovig meisje versieren of gewoon zonder papieren blijven tot ze lang genoeg hier zijn om onze nationaliteit te krijgen en ons daarna langzaam maar zeker hun gewoonten opdringen, die wanneer ze in de meerderheid zullen zijn, verankerd zullen worden in wetten ... !!! Hier wordt onze cultuur nogmaals vertrappeld en ons cultureel patrimonium (onderhouden door restaurateurs-(ambachts-)kunstenaars zal dezelfde weg op gaan, want men zal er minder en minder subsidies voor reserveren, want geen geld en toch niet van belang voor de migranten ...

Zo is er bijvoorbeeld wel geld voor Nederlandse les voor hen (zij kunnen dat volledig gratis volgen). Ik ben met zo iemand gehuwd en na enkele jaren gratis Nederlandse les te hebben gevolgd, brengt hij er nog niets van terecht. Hoe ernstig is zo iemand? Hoe ernstig overwogen zijn die subsidies voor het Nederlandse taalonderwijs voor migranten? Misschien moet er aan dat taalonderwijs iets veranderen. In het kunstonderwijs hebben de studenten zeker een meer ernstige instelling.

En wat met die supperijke Fransen die nu Frankrijk willen ontvluchten (om fiscale redenen) en Belg willen worden?

Best Jos, zoals ik weet u zeker dat er andere plaatsen zijn waar er echt en eerste en vooral moet worden bezuinigd. Het kunstonderwijs gebruikt de weinige financiële middelen waarover het beschikt meer dan goed. Er wordt zelfs gerecycleerd: onze opslagkastjes zijn bijvoorbeeld afkomstig van het Antwerpse Museum voor Schone kunsten, dat nu deels gaat renoveren. Als de Federale OverheidsDiensten (FOD's), de ministeries, de regeringen, en alle andere Belgische instanties en instellingen even zuinig en als een goede huisvader met hun financiëlemiddelen zouden omgaan, dan zouden we miljarden euro's kunnen bezuinigen!!!

Ivo

#402 Re: n,

2012-12-18 11:36:48

#1: jos - n,

Beste Jos,

Ik ben architect en na drie jaar avondschool tekenkunst stel ik vast dat mijn creatieve, waarnemingskundige en sociale kwaliteiten aanzienlijk verhoogd zijn door de diverse opdrachten zoals waarnemingstekenen, modeltekenen, mixed media technieken die ik kan implenteren in de praktijk. Ik merk voorts op dat de helft van de tien studenten in onze klas van vijftien personen soortgelijke achtergrond en bewegingsredenen hebben (productontwikkelaar, interieurarchitect,...) dus uw opmerking raakt kant noch wal.

Voorts stipuleer ik dat de meeste studenten in onze klas hardwerkende mensen zijn die in hun vrije tijd een creatieve uitlaatklep willen. Als wij meer dan 50 % belastingen betalen vind ik het niet meer dan normaal dat mensen er iets voor in de plaats krijgen. Graag uw verbitterde commentaren op andere kanalen uiten, er zijn er voldoende!

Jan

#437 reactie op Jos

2013-01-02 22:19:39

#1: jos - n,  

 

Neem Jos z'n radio en tv af gedurende een maand.  Dit wil zeggen GEEN muziek, geen FILM, geen DANS, .....     Wat zou de wereld saai zijn.

Muziek stimuleert de hersenen op een zeer positieve manier, wetenschappelijk bewezen.

Dus Jos,  je mening is zeer zeer zeer kort door de bocht.

Warretje

#445 Lieve

2013-01-08 07:29:01

We hadden het dit jaar zeer zwaar op financieel vlak. Aljaren spelen mijn dochter en ik blokfluit en dit is voor ons ADHDers een ware uitlaatklep. De vriendschap en het kunnen creatief bezig zijn in groep en alleen met ons fluitje, is telkens een opsteker. In september was het al zeer twijfelachtig of ik mijn inschrijvingsgeld zou kunnen betalen. Ik overwoog zelfs te stoppen hierdoor. Mijn lerares steunde mij echter en was zelfs bereid mij financieel te ondersteunen ! Uiteindelijk kon ik toch zelf betalen maar ik mag er niet aan denken dat de prijs dit jaar zou verdubbelen! Mijn dochter (doet kleuteronderwijs) wil gitaar leren voor begeleiding met de kindjes in haar klasje maar dat zal niet waar kunnen zijn als het zo duur wordt!  Zo verliezen door één inschrijving minstens 20 kinderen het genot van met muziek op te groeien en gestimuleerd te worden om creatief bezig te zijn. Dit zou toch al te spijtig zijn!

 

 

 

 


Gast

#457 Re: n,

2013-01-08 19:30:17

#1: jos - n,

vandaar de uitdrukking: ' gejost zijn'!!!


Gast

#470 Re: n,

2013-01-10 02:04:33

#1: jos - n,

beste jos, kunst is het resultaat van inspiratie en vooral veel transpiratie. En dat resultaat bereik je niet met voor de tv te liggen. Tv kijken is luxe, als men daar nu eens een extra tax op vraagt, dan zijn de problemen van de baan. Al zullen er dan vast een hoop mensen zijn voor wie het kot te klein is...