Geen verplicht rookverbod

VERLENGD TOT 30 NOVEMBER

De kleine cafés hebben het reeds zeer moeilijk. Als straks daadwerkelijk vanaf 30 juni 2011 een totaal rookverbod in de horeca ingevoerd wordt, dan zal dit het nekschot betekenen voor een groot deel van die cafés.

Maar liefst 20% van de horeca-zaken gaan vandaag failliet.  Dat is dus VOOR het rookverbod.  Wat denken de politici dat het lot zal zijn van 73% van onze kleine cafés die zich nu bevinden in niet-toeristische centra maar van de lokale klanten leven ? Zij hebben noch het geld noch de ruimte voor een aparte rookkamer.

Met hoge BTW-tarieven, sociale lasten, stijgende energieprijzen, een omzetverlies van 5% door de economische crisis…. hebben onze volkscafés het zo al moeilijk om te overleven. Waarom kunnen onze kleine cafés niet vrijgesteld worden van het verbod zoals in Nederland en Duitsland het geval is (geen rookverbod voor veelal kleine drankgelegenheden die op vandaag overwegend zonder extern personeel werken bij gebrek aan financiële draagkracht) ?

Het probleem van de horeca is het probleem van meer dan één sector.  Voedingsgroothandel, brouwers, dienstverleners allerhande zoals reinigingsbedrijven, bemeubelingsbedrijven,… de gevolgen voor de tewerkstelling van een algemeen rookverbod zullen zich niet enkel in de cafés laten voelen !

Teken mee voor 30 november. We zullen ze overhandigen aan de bevoegde minister. Al meer dan 50.000 mensen hebben deze petitie getekend om onze democratische vrijheid te verzekeren !

Version en francais : http://www.petitions24.net/pas_dinterdiction_imposee_de_fumer