Geklasseerd erfgoed moet blijven : red het "huis van Marichau"

Het "huis van Marichau" staat genoteerd sinds 1973 als beschermd geklasseerd gebouw. De woning dateert van de 18 de eeuw enhttp://images-02.delcampe-static.net/img_small/auction/000/089/700/445_001.jpg is 1 van de laatste vertegenwoordigers van de oude ardense architectuur.

Het is een huis gebouwd op een verhoog van ruwe leistenen muren met daarop een vakwerkconstructie van houten balken met oorspronkelijk schist, later bakstenen opvulling.

Sinds 2004 is het in het bezit van de gemeente Vresse die na 10 jaar beloftes voor renovatie het gebouw wil laten deklasseren.

Het is een schande deze vraag nog maar te stellen! Waar is het respect voor ons verleden en cultuur? Vergeet niet, weg is weg en komt nooit meer terug. Hebben onze kinderen geen recht op onze geschiedenis? Willen we echt ons verleden wissen voor onze kinderen? In het buitenland zouden ze zo graag zulke oude historische gebouwen hebben en wij beseffen er de waarde niet van.

Blijkbaar begrijpt het gemeentebestuur niet dat cultureel erfgoed zoals de beschermde tabaksschuren en het beschermd gebouw "huis van Marichau" Bohan zo aantrekkelijk maakt. Dit in combinatie met de mooie natuur lokt Bohan jaarlijks 1000 den bezoekers  die reeds 20 jaar staan te kijken naar de verloedering van het huis van Marichau.

zie ook http://www.rtbf.be/info/societe/detail_bohan-sur-semois-la-maison-du-marichau-enerve-les-voisins?id=8182907

Erfgoed is niet te vervangen. Het lijkt onopvallend maar het bevat een prachtig stuk geschiedenis. Hopelijk krijgt het door deze aandacht de waardering die het verdient.

We zijn ook een franstalige petitie gestart zie http://www.petitions24.net/sauvons_la_maison_du_marichau

________________________________________________________________________________________________

Patrimoine classé doit  rester : Sauvez La maison du marichau

La maison du Marichau date du 18 ième siècle et classée depuis mai 1973, cette habitation est l'une des dernières représentantes de la vieille architecture ardennaise. . Sur un soubassement de moëllons de schiste qui constitue le rez-de-chaussée, on a dressé des pans en bois, remplis autrefois de torchis, mais qui le sont à présent de pierre. Elle est unique en son genre dans la région et, à ce titre, elle a été classée au Patrimoine Wallon

Depuis 2004 la maison a apartient à la commune de Vresse qui après 10 ans de promesses de rénovation veut déclasser la maison. Ou est le respect pour notre passé et culture? N ' oublions pas: parti est parti en ne reviendra jamais. Nos enfants n'ont pas le droit à notre histoire? Nous voulons vraiment effacer notre passé pour nos enfants? A l' étranger on aimerait tant garder de vieux bâtiments historiques et nous n'en remarquons pas la valeur.

Aparrement la commune ne comprend pas que les hangars de tabac protégés et le bâtiment Marichau atirent tellement à Bohan. En combination avec la belle nature ceci atirent chaque année quelques  milliers des visiteurs à Bohan. Malheureusement ces visiteurs doivent voire la dégradation de la maison du Marichau.

Espérons que grâce a cet attention, la maison recoit l' attention qu'elle mérite.

voir aussi http://www.rtbf.be/info/societe/detail_bohan-sur-semois-la-maison-du-marichau-enerve-les-voisins?id=8182907

ily a aussi une petition francaise voir http://www.petitions24.net/sauvons_la_maison_du_marichau