BAN FOUT GOUD UIT OLYMPISCHE MEDAILLES

Wij als sporters en sportliefhebbers.

Constateren dat het winnen van goud te veel verliezers kent. Mijnwerkers in goudmijnen hebben te maken met schrijnende omstandigheden, geweld, ziekte en worden uitgebuit. Veel mensen denken dat slavernij in goudmijnen iets van vroeger is. Helaas is niets minder waar. Mijnwerkers die het goud voor de olympische medailles uit de grond halen, leveren een topprestatie maar worden hier niet of nauwelijks voor beloond. De goudsector is één van de meest risicovolle sectoren voor gedwongen arbeid. Maar er is goed nieuws! Er is ook goud met een officieel keurmerk dat is gewonnen onder milieu- en mensvriendelijke omstandigheden. Er is dus Goed Goud!

Bij ons, sporters en sportliefhebbers van Nederland, gaat eerlijk winnen boven alles. Het kán niet zo zijn dat de hoogste beloning voor de één, met zo’n hoge prijs betaald wordt door de ander.

Daarom verzoeken wij het Olympisch Comité om fout goud te bannen uit olympische medailles en te gaan voor Goed Goud. Zodat het winnen van goud geen verliezers meer kent. Vriendschap, Sportiviteit, Glorie, Eer en Vrede. Dat is de olympische gedachte en daar hoort Goed Goud bij.

Ons doel? Eerlijke gouden medailles op de Olympische Spelen in Rio de Janeiro in 2016.

Steun deze actie en onderteken de petitie.

Deze sporters ondertekenden de petitie al! Nicolien Sauerbreij (olympisch kampioen snowboarden), Hans van Breukelen (keeper van het Nederlands voetbalelftal, EK kampioen), Mark Huizinga (olympisch kampioen judo), Hein Vergeer (ex-topschaatser), Maartje Paumen (olympisch kampioen hockey), Robin van Galen (waterpolocoach damesteam, olympisch kampioen), Esther Vergeer (Paralympisch kampioen rolstoeltennis), Gerard Kemkers (schaatscoach van diverse goudwinnaars), Ron Zwerver (olympisch kampioen volleybal) en Bas van de Goor (olympisch kampioen volleybal).