Houd Wedeka aan het werk!

Wij , betrokken inwoners van de gemeente Stadskanaal en medewerkers bij Wedeka , hebben vernomen dat de gemeente mensen op straat wil zetten die nauwelijks kans hebben op een reguliere manier aan het werk te komen, terwijl de werkloosheid in deze regio al enorm groot is en het allerminst zeker is dat het ontslag – of niet verlengen van contracten – van deze mensen de problemen binnen Wedeka zullen oplossen.

Het probleem is groot; ten eerste zullen er honderden mensen op straat komen die geen andere kans hebben dan werkloos in de bijstand terecht te komen. Slecht voor de persoonlijke ontwikkeling van een toch al kwetsbare groep, los van de sociale gevolgen. Ten tweede kan er een niet te onderschatten druk komen op de gemeentelijke middelen. Ten derde is het zeer de vraag of het probleem van Wedeka, namelijk het niet sluitend krijgen van het budget, met deze maatregel opgelost wordt. De ondernemingsraad van Wedeka zelf heeft alternatieve plannen ingediend ( Visie Document 2013), waar niet naar gekeken is.

Participeren betekent: iedereen moet voor zover mogelijk meedoen. Het is raar dat je, wanneer je niet vol mee kan doen, achter de geraniums komt te zitten. Voor deze groep ís er geen alternatief. Zij behoren voor een deel tot de categorie die valt onder beschut werken.

Wij vragen het college en de gemeenteraad van de gemeente Stadskanaal hun beslissing te herzien, en een alternatieve oplossing te vinden waarbij er geen kwetsbare groep hard geraakt wordt. Tevens vragen wij het bestuur van Wedeka zelf te bedenken voor welke groep zij werken, en manieren te zoeken om hun mensen aan het werk te houden.

Sociale werkplaatsen zijn er niet voor niks. Laat onze kwetsbare, maar hardwerkende groepen niet zakken!