LiSS en Arktos weg? Vies Pech !

Beste,

Vind je dat de jongerenwerkingen van Arktos en het straathoekwerk van LiSS moet blijven bestaan in Beringen?

Scroll helemaal naar beneden om deze Petitie te tekenen!

Wil je meer weten, lees dan eerst hieronder verder.

Op vrijdag 1 februari ’13 meldde de Stad Beringen dat ze de volgende werkingen Arktos in de vier wijken stopzetten op 1 juli 2013 omwille van bezuinigingen:

Kinderwerking, tienerwerking, jongerenwerkingen vrijwilligerswerking in Wijerdijk

Tienermeisjeswerking (Trendz-girlz), Meisjeswerking (Go-girlz) en +16jarigenwerking en jongerenwerking in Tuinwijk

Meisjeswerking (Stonefieldkizz) en jongerenwerking  (Stonefield) in Steenveld

Meisjeswerking (Watergirls), tienerwerking en twee jongerenwerkingen in Waterstraat

Het Straathoekwerk ontving dezelfde boodschap tijdens de maand januari : midden 2013 stopt het.  Straathoekwerk is bijna drie jaar actief in diverse wijken in Beringen met telkens ook positieve evaluaties door het Stadsbestuur.

Sinds 1998 heeft Arktos, samen met jongeren in de wijken, Tuinwijk – Steenveld en Waterstraat diverse projecten georganiseerd. Steeds hebben we gekozen voor de jongeren die een duwtje in de rug nodig hebben om iets te maken van hun toekomst. Naast de centen van de Stad Beringen heeft Arktos heel wat bijkomende centen verzameld om jongerenlokalen te renoveren én om knappe projecten met jongeren op te zetten in de wijken. In samenwerking met diverse partners, waaronder het LiSS en RIMO, en stedelijke diensten werden er dagelijks kleine wonderen gerealiseerd voor opgroeiende kinderen en jongeren in de wijken. Tijdens het voorbije jaar startte Arktos tevens met een werking in de wijk Wijerdijk.

Het straathoekwerk was hierbij dikwijls de signaalgever om Arktos-werkingen op te zetten in de wijken. Daarnaast is het straathoekwerk voor heel wat gasten het – enige – aanspreekpunt om problemen te bespreken en/of op te lossen. Zodoende fungeert het straathoekwerk, samen met Arktos en Rimo, als belangrijke preventieve (f)actoren in de wijken.

We betreuren het enorm dat er zonder enig overleg beslist wordt om deze waardevolle werkingen in de wijken volledig stop te zetten. We vinden het bijzonder jammer dat onze eigen visies      “vertrekken vanuit het potentieel van élk kind en élke jongere en het geloof in een samenleving die kansen biedt aan iedereen”, niet gerespecteerd wordt.

We doen een oproep aan u om uw engagement te tonen naar de jongeren van Beringen via het onderschrijven van deze petitie, in de hoop dat de Stad Beringen deze beslissingen herziet.

De jongeren rekenen op uw steun!!!

Alle medewerkers van Arktos vzw, vormingscentrum Limburg en het LiSS