Teken voor meer duurzame energie in Waterland!

In Waterland staan nu twee windmolens bij de Nes, aan het begin van de dijk naar Marken. Een ideale plek, aan de rand van het Markermeer, ver van iedere bebouwing. Deze molens zijn eigendom van een groep Waterlandse burgers die zich hebben verenigd in de Coöperatie Windenergie Waterland (CWW). Ze produceren groene stroom voor meer dan 3000 huishoudens. De winst wordt gebruikt om maatschappelijke organisaties in de regio te sponsoren en om via de Stichting Duurzaam Waterland (SDW) gebruik en bewustzijn van duurzame energie te stimuleren (o.m. subsidiering van projecten met zonnepanelen en isolatie van woningen). In 2014 betrof dit in totaal € 200.000.

Maar er is méér nodig, de klimaat conferentie in Parijs van december 2015 heeft duidelijk gemaakt dat we haast moeten maken met de overgang naar duurzame energie. Met vijf windmolens (vergelijkbaar met 120.000 zonnepanelen) zou de totale elektriciteitsbehoefte van alle Waterlandse huishoudens gedekt kunnen worden met groene stroom!! Veel burgers kiezen al voor zonnepanelen. Maar windmolens zijn veel effectiever en daarom willen CWW, SDW en burgers van Waterland de mogelijkheid hebben om windmolens bij te bouwen.
De gemeente Waterland staat positief tegenover een extra windmolen bij de Nes. De Provincie voert echter een ontmoedigend beleid ten aanzien van windmolens en dat maakt dergelijke uitbreidingsplannen vrijwel onmogelijk. Wij vinden dit onbegrijpelijk en doen een dringend beroep op de provincie Noord-Holland om toestemming te geven voor uitbreiding van het aantal windmolens bij de Nes!

Wilt u ook uw bijdrage leveren aan een duurzamer Waterland, onderteken dan deze petitie!

Johan Horjus, Hans Mars, Willem de Vries.

Meer informatie? Zie: