Ordinair afbraakbeleid Rutte II en verzoek tot ontslag kabinet

De maat is nu vol voor veel Nederlanders met een laag tot gemiddeld inkomen die jaar in en jaar uit getroffen worden door ordinaire bezuinigingsmaatregelen en het afbraakbeleid van Kabinet Rutte II.

Vandaag 27-08-2014 zijn de kabinetsplannen voor het jaar 2015 deels uitgelekt. Daaruit blijkt dat het Eigen Risico verhoogd zal worden en tegelijkertijd een forse verhoging van de zorgpremie van 10 euro per maand tot een astronomisch bedrag van 120 euro op jaarbasis.

Ook heeft het thema werkgelegenheid en armoedebestrijding geen prioriteit voor Rutte II. De lichte economische opleving wordt door Rutte II de grond ingeboord. Investeren in banen en koopkrachtgroei speelt geen rol bij dit kabinet. Ondertussen gaan er wel miljoenen aan ontwikkelingshulp naar getroffen landen, terwijl Nederlanders nauwelijks profiteren van enig koopkracht en een gunstig toekomstbeeld.

Daarnaast is de koopkrachtstijging marginaal te noemen. Met het doorvoeren van deze plannen zonder daartegenover een redelijke compensatie en zelfs daling van de zorgtoeslag houdt het kabinet Rutte II geen rekening met grote groepen Nederlanders.

Gevolg is dat in 2015 veel Nederlanders in (grote) financiele problemen gaan komen. En de armoede zal toenemen. Tot slot heeft Minister Dijsselbloem van Financien een aantal andere politieke partijen zoals SP, PVV, CDA, Groenlinks, Partij voor de Dieren en 50-plus niet bij het overleg betrokken. Daardoor is een deel van de achterban van deze politieke partijen die op deze partijen gestemd hebben weggecijferd en volkomen genegeerd.

Overwegende dat kabinet Rutte II al jarenlang een sociaal-economisch afbraakbeleid voert met verregaande gevolgen voor grote groepen Nederlanders en niet luistert naar het maatschappelijk middenveld.

Constanterende dat vanaf 2015 daardoor veel Nederlanders financieel en in hun toekomstbeeld onevenredig hard getroffen worden. Verzoek ik met deze petitie het kabinet Rutte II zo spoedig mogelijk ontslag aan te bieden aan de Koning.

En gaat over tot de orde van de dag.