Red Lokaal 01 Antwerpen in naam van de beeldende kunst!

Lokaal 01_Antwerpen vraagt jouw steun
Teken deze petitie

Kunstenaars die willen reageren, mail zo spoedig mogelijk naar info@lokaal01.org (je reactie wordt mogelijk gepubliceerd op internet)!

Lokaal 01_Antwerpen, de onderzoeks- en tentoonstellingsruimte voor hedendaagse beeldende kunst met een unieke positie in het Vlaamse veld, dreigt te worden opgeheven door een negatief advies voor de subsidieperiode '13-'16 onder het Kunstendecreet van de Vlaamse Gemeenschap.

Lokaal 01_Antwerpen ondersteunt kunstenaars door hen een ruimte van aan te bieden waarin zij kunnen experimenteren en onderzoeken, dit met het oog op de ontwikkeling en verdieping van hun vaak nog jonge oeuvre of praktijk. Hierbij combineert het de functie van een kortstondige residentie met die van een non-profit tentoonstellingsruimte. Het facilitaire karakter zorgt ervoor dat het programma van Lokaal 01_Antwerpen telkens weer ingevuld wordt door de kunstenaars die, na een open aanmelding, geselecteerd worden om er tijdelijk te verblijven, te werken en tentoon te stellen. Sinds 2010 nodigt Lokaal 01 ook jonge kunstcritici uit om de kunstenaars van dichtbij te volgen en met hen in gesprek te gaan tijdens hun werkperiode.

Lokaal 01 is in de functie van 'transitieplek' broodnodig in het veld van de beeldende kunst in Vlaanderen. Snijd projectruimtes zoals Lokaal 01 de adem af en de consensus waar de grotere tentoonstellingscentra zich op beroepen, verliest in principe alle relevantie.

Bij Lokaal 01 staat de kunstenaar centraal; daarom staat de organisatie altijd open voor feedback en kritiek. In de afgelopen jaren heeft Lokaal 01 een continue én groeiende positieve feedback van het veld ervaren, wat zich onder andere vertaalde in een toenemend aantal samenwerkingsverbanden en aanmeldingen.

Het standpunt van de Beoordelingscommissie Beeldende Kunst treft niet zozeer de organisatie zelf, maar vooral de toekomst van beeldende kunstenaars en hun werk in Vlaanderen.

www.lokaal01.org

Frederik Vergaert/Robin Vanbesien    Neem contact op met de schrijver van de petitie