Stel duidelijke regels tegen discriminatie

Voor discriminatie is er geen plaats in voetbal. Met de oerwoudgeluiden tijdens ADO-AJAX is de maat vol.

De clubs en de KNVB praten al jaren om discriminerende spreekkoren en verbaal geweld te bannen uit de stadions, maar ondanks verschillende initiatieven is het nog steeds niet gelukt.
Dit is niet aan te pakken door één partij – een club, de KNVB, het ministerie – alleen. Op dit moment is niet duidelijk wie iets moet doen, wanneer en wat. Wij roepen daarom alle betrokkenen op om SAMEN regels af te spreken die zorgen dat discriminerende spreekkoren verdwijnen.

De regel over vuurwerk is duidelijk. Direct ingrijpen (bijvoorbeeld door het spel stil te leggen) zodra het ongewenste gedrag zich voordoet en voordat het massale vormen aanneemt. Dezelfde regels in elk stadion, toegepast op dezelfde manier, zodat iedereen weet wie moet ingrijpen, wanneer, en wat er precies gedaan moet worden.

Wat voor vuurwerk kan, kan voor spreekkoren ook. Deze oproep laat zien dat er een breed maatschappelijk draagvlak is om de spreekkoren-impasse te doorbreken. Spreek met elkaar een duidelijke zero tolerance-aanpak af zoals voor vuurwerk. Discriminatie is al te lang een vlek op het voetbal en de hele Nederlandse samenleving.