11-11-11 bosje of kinderbos mag niet verdwijnen !!!

Nieuwpoort 19 Maart 2016

Het stadsbestuur heeft beslist het kinderbos, familie bos of 11-11-11 bosje te verkavelen in tien percelen. Wijlen Burgemeester Roland Crabbe wou het bosje weg. Het schepencollege was niet akkoord met deze beslissing maar toch moesten zijn plannen er door komen. Aangezien de plannen al gesmeed waren voor zijn overlijden moeten deze alsnog plaatsvinden.
Het bosje werd aangeplant in de periode van +- 1990 denk ik. Ieder inwoner kon een boompje aankopen voor de prijs van 100 bf. Een deel van het bedrag kwam ten goede voor een project ten gunste van een 11-11-11 actie. Dit project werd gerealiseerd met samenwerking met de kinderboerderij , de stad Nieuwpoort en werklieden van de plantsoendienst waar ik toen ook bij was onder leiding van Ivan Ooghe, toenmalige hoofd van de plantsoendienst. Ik ijver ervoor dat het familiebosje blijft bestaan. Ik heb een email opgemaakt en verstuurd naar waarnemend Burgemeester Geert Vanden Broucke. Ik leg al mijn vertrouwen in hem dat hij deze zaak ernstig neemt. Er word zeker een petitie opgestart alsook word de pers op de hoogte gebracht. Samen zijn wij sterk, laat onze stem horen aan de heren van het schepencollege en de waarnemend Burgemeester dat dit niet zomaar een stukje groen is maar de groene long van Nieuwpoort. Onze long waar wij onze ziel en de ziel van hen die er niet meer zijn hebben ingelegd. Alleen kan ik het niet beijveren, ik heb jullie hulp nodig om samen sterk te staan. Laat ons samen één zijn en wie weet word onze stem verhoord. Mario Couvreur, voorvechter van de groene zones en lid van milieu organisaties.

Ik wil er deze woorden nog aan toevoegen. Ik kan mij niet herinneren in heel mijn bestaan dat Nieuwpoort ooit een bosje als deze op zijn grondgebied heeft gehad. Meer dan 20 jaar heeft er over gedaan om dit tot stand te brengen en wees er maar zeker van dat nog eens, en nog eens 20 jaren, het bosje kan verder groeien. We hadden in het verleden wel bomen staan verspreid over gans grondgebied Nieuwpoort. Maar een bos als deze hebben we nooit gehad. Daarom is het belangrijk dat ze blijft bestaan. Hoeveel mensen zijn er al niet meer die destijds met hart en ziel aan dit project hebben meegewerkt ? Hoeveel van die kinderen die toen hebben meegeholpen zijn nu al volwassen en herinneren zich nog deze actie in hun diepste gedachten. Als dat bos verdwijnt dan zijn deze kinderen voorgelogen geweest en bedrogen, want zij dachten toen dat dit hun bos was dat altijd zou blijven bestaan. Ik dank iedereen die zijn of haar steun toevertrouwd en weet dat ik dat niet voor mezelf doe maar voor al de mensen van Nieuwpoort. Dit is jullie bosje !