Kom op voor Kinderopvang

Neem contact op met de schrijver van de petitie

Petitie "Kom op voor kinderopvang"

2018-06-14 18:14:59

Beste ondertekenaar van de petitie ‘Kom op voor Kinderopvang’,

Allereerst heel hartelijk dank  voor je steun voor onze petitie, waar inmiddels al bijna 10.000 mensen hun handtekening onder hebben gezet. Binnenkort zullen wij de petitie aanbieden aan de politiek. Maar voor het zover is, willen wij het belang van betaalbare kinderopvang ook nog op een andere wijze onder de aandacht brengen. En daar hebben we jouw hulp voor nodig!

Om de Tweede Kamerleden die woordvoerder zijn op het gebied van kinderopvang ervan te overtuigen dat zij er bij de Staatssecretaris op moeten aandringen om deze maatregel niet op deze wijze in te voeren, willen we je vragen onderstaande email te sturen, naar de vermelde emailadressen. Je kunt de tekst heel gemakkelijk kopiëren en plakken in je eigen mail.

Alvast heel veel dank voor de moeite,

Campagneteam ‘Kom op voor Kinderopvang’

VVD                            Chantal Nijkerken-De Haan  C.Nijkerken@tweedekamer.nl

PVV                             Léon de Jong                          Leondejong@tweedekamer.nl

CDA                            Rene Peters                             w.p.h.peters@tweedekamer.nl

Pieter Heerma                        p.heerma@tweedekamer.nl

D66                             Rens Raemakers                     r.raemakers@tweedekamer.nl

GroenLinks                  Lisa Westerveld                      l.westerveld@tweedekamer.nl

SP                                Bart van Kent                         b.vkent@tweedekamer.nl

PvdA                           Gijs van Dijk                          g.vdijk@tweedekamer.nl

ChristenUnie               Eppo Bruins                            e.bruins@tweedekamer.nl

Partij v.d Dieren      Lammert van Raan                 Lammert.vanraan@tweedekamer.nl

50Plus                         Corrie van Brenk                    c.vbrenk@tweedekamer.nl

SGP                             Elbert Dijkgraaf                     e.dijkgraaf@tweedekamer.nl

DENK                         Tunahan Kuzu                         t.kuzu@tweedekamer.nl

FvD                             Theo Hiddema                        t.hiddema@tweedekamer.nl

Beste volksvertegenwoordigers,

Hierbij wil ik mijn grote verontrusting uitspreken over de koers die Staatssecretaris Tamara van Ark vaart met betrekking tot kinderopvang. Op geen enkele wijze komt zij ouders en ondernemers tegemoet om kinderopvang – behalve kwalitatief hoogwaardig – ook betaalbaar en dus toegankelijk te houden. Het is natuurlijk prima om de kwaliteit te verhogen. Maar als daar straks nog maar weinig kinderen van kunnen profiteren en de arbeidsparticipatie omlaag in plaats van omhoog gaat, gooi je het kind met het badwater weg.

Als het kabinet hogere kwaliteit wil, dan moet er ook een eerlijke compensatie zijn. Met het huidige voorstel (4,9% verhoging kinderopvangtoeslag) zal kinderopvang te duur worden en haken ouders af. Dit blijkt ook uit onderzoek van de sector zelf (voorziene stijging door gewijzigde BKR 7-15%), maar dat wordt genegeerd. Samen met de kosten van een nieuwe cao (+ 8,5%) en andere maatregelen, wordt kinderopvang daardoor alleen nog rendabel voor de ‘happy few’ en dat zal als het tegen zit opnieuw leiden tot faillissementen en afbraak van de infrastructuur. Ouders die de kinderopvang te duur vinden worden, zullen hun toevlucht dan weer in de informele opvang zoeken. Daar is geen sturing op kwaliteit, noch stabiliteit. Dat laat u toch niet gebeuren?

Hebben we dan echt niks geleerd van het verleden, waar ook al eens een inschattingsfout gemaakt werd door de kot drastisch te verlagen, met vraaguitval tot 60% tot gevolg? Ik roep u met klem op om hier een stokje voor te steken. De sector voelt zich volkomen in de steek gelaten. Steeds weer krijgen wij de deur in het gezicht. Ik hoop dat u uw verantwoordelijkheid neemt en de staatssecretaris op dit dossier terugfluit. Er liggen genoeg uitdagingen voor ons te wachten, zoals het oplossen van de krapte op de arbeidsmarkt en de verdere implementatie van IKK. Daarbij is onze sector gebaat bij een beetje rust.

Bedankt voor uw inzet.

Met vriendelijke groet,

Deel deze petitie

Help deze petitie om meer handtekeningen te krijgen.

Hoe een petitie promoten?

• Deel de petitie op uw Facebook-muur en in groepen die verband houden met het onderwerp van uw petitie.
  • Neem contact op met uw vrienden
    1. Schrijf een bericht waarin u uitlegt waarom u deze petitie hebt ondertekend, aangezien mensen eerder geneigd zijn om te ondertekenen als ze begrijpen hoe belangrijk dit onderwerp is.
    2. Kopieer en plak het webadres van de petitie in uw bericht.
    3. Stuur het bericht via e-mail, sms, Facebook, WhatsApp, Twitter, Skype, Instagram en LinkedIn.