Pleibrug petitie Bocholtz

Neem contact op met de schrijver van de petitie

Gesprek wethouder Hodinius

2018-08-16 12:18:54

Vandaag, samen met een vertegenwoordiging v buurtverniging Hinger de Pleibruck een gesprek gehad met wethouder Hodinius en uitvoerend ambtenaar Scheeren. Hoewel er een hoop open deuren werden ingetrapt en er (nog) geen toezeggingen zijn gedaan inzake een oplossing (lees: verwijderen kunstwerk), is ons wel duidelijk hoe de aanbesteding verlopen is.

Op verzoek van 1 (!!!!???) burger van Bocholtz kwam het initiatief voor een kunstwerk in onze kern. En waarom dan niet op de brug omdat deze toch als poort naar Romeins verleden zou dienen. Deze burger heeft ook mevrouw Vleugels aangedragen. Wij weten waarom maar dat kunnen we hier niet openbaar vermelden. Er is geen gesprek geweest met anderen en ruw idee is door wethouder en ambtenaar (logo Bocholtz Romanum) aangedragen. Rare van dit alles is dat deze burger niet in deze buurt woont. Ben eens benieuwd wat hij er van zou vinden als we een mooie piece graffiti bij hem voor de deur zouden plaatsen?

Er is geen gesprek geweest met bewoners en buurt omdat het over zoiets nooit eens kan worden en dus wordt er een mandaatbesluit genomen door de bevoegd wethouder omdat dit past in omgevingsverordening en plan toeristisch Simpelveld.

Ambtenaar is in voortraject in overleg geweest met eigenaar vd brug namelijk de Provincie en die hebben ruw ontwerp gezien en goedgekeurd. Ook hebben zij de kosten voor schoonmaak en voegen vd buitenkant (rond de 8000euro) voor hun rekening genomen. Het uitvoeren incl materialen en dus zonder de kosten hoogwerker (die naar het schijnt 600euro p/d kostte) zouden 2500 euro voor 1 kant zijn, totaal dus 5000 euro excl kosten hoogwerker.

Over het tijdspad waarbinnen deze beslissingen genomen werden, openbaar werden of te vinden waren binnen de openbare stukken werder eigenlijk geen mededeligen gedaan. Logisch ook want dit rammelt v alle kanten: 28juni aanvraag provinicie (volgens openbaar stuk notulen), 29 juni mandaatbesluit provincie. 3 juli mededeling Troubadoer ivm kunstwerk en kunstenares. 9 juli start schoonmaak. 12 juli mandaatbesluit college B&W. Snapt u het nog?

Dan de oplossing....is die er wel? Naar onze mening wel maar wethouder Hodinius deed een beetje lacherig over de aantallen mensen die er wat van vinden (250 petitie + 77 vd 80 adressen buurt, is toch lang niet iedereen he....) en gaat zaken eerst terugkoppelen naar college in de eerste vergadering na reces in september. Verder zal de raad dit ook opnemen natuurlijk.

Voor nu was het dit weer maar we blijven op de achtergrond in elk geval de publieke druk op de ketel houden.

Aanbieden petitie

2018-08-15 13:12:49

Donderdag 16-8 zullen alvast de 250 handtekeningen in deze petitie aangeboden worden aan wethouder Hodinius. Samen met een afvaardiging van het bestuur v buurtverniging 'Hinger de Pleibruck' zullen we hopelijk antwoord krijgen op onze vragen. De buurtvereniging heeft overigens zelf een brief laten rondgaan die grotendeels overeenkomt met de petitie. 77 van de 80 adressen heeft hier positief op gereageerd. Dit toont maar weer aan welk draagvlak onze vragen en opmerkingen hebben.

Heel erg bedankt voor het tekenen en we houden u op de hoogte mochten er nieuwe ontwikkelingen zijn!

Update

2018-08-06 15:46:34

Update maandag 6 augustus

Handtekeningen gaan gestaag maar er zit wel een dip in. Eind vd week of volgende week gaan we sowieso nog langs de deuren in de omringende straten.

Inmiddels wachten we op een afspraak met dhr Hodinius, deze zal volgende week plaatsvinden. Dan dus ook pas overhandiging petitie. Wellicht kiezen we er voor om dit nog later te doen als we iets meer info over gang v zaken hebben. Er zijn inmiddels heel wat contacten gelegd met instanties op verschillende niveaus en allen zijn bezig met onderzoeken hoe dit zo heeft mogen gebeuren. We zullen niet rusten tot de onderste steen boven is. Waar we ook wel eens benieuwd naar zijn is de mening van ViaBelgica, IBA of de heemkundevereniging bijvoorbeeld. De Vlengendaalkant is inmiddels opgeleukt met 3x dezelfde Romeinse cijfervolgorde onder elkaar ( I V X L C D M). Wat deze cijferkunde met Bocholtz, Simpelveld of de Romeinse Vallei te maken heeft ontgaat ons nog maar wellicht kunnen zij daar eens hun licht op laten schijnen!

IMG-20180805-WA0012.jpg

186! handtekeningen, dag 2

2018-08-04 17:30:25

Dat is natuurlijk al een super aantal maar help ons om er op zijn minst 500 te kunnen overhandigen donderdag. Dat kan door te delen of te taggen of anderen uit te nodigen voor de fb pagina.

Hieronder berichtgeving v L1 waarin verder niet wordt gepraat over petitie, maar dit was wel in de studio aankondiging te horen. Verder een verhaal wat maar v 1 kant belicht is:

Gisterenavond het stuk van Hart van Nederland dat op een hun zo typerende manier was geknipt uit pure sensatie. Het gehele item kwam van 045online:

Deze dekt de lading gelukkig wel door standpunten van beide kanten te belichten.

Helaas en misschien wel door de berichtgeving van HvN hebben malloten afgelopen nacht het werk van Mw Vleugels beklad. Hier nemen we natuurlijk afstand van omdat we met deze petitie op een diplomatieke en correcte manier het bestuurlijk falen vd gemeente willen aankaarten! Vernieling mag nooit!!!

Petitie samenvatting

2018-08-03 16:52:04

95 handtekeningen!!!

Deze week is Miriam Vleugels begonnen met haar mural aan de Pleibrug tussen Herver en de Vlengendaal te Bocholtz. Hoewel we met deze petitie niet willen twijfelen aan haar kunde was omwonenden al snel duidelijk dat dit de plank helemaal mis zou slaan. Ipv het aantrekken v toeristen, jaag je ze weg!

Wij, de inwoners van Simpelveld en Bocholtz, direct omwonenden en anderen die enige binding buurt/Pleibrug hebben,

Constateren dat het werk van Vleugels een uitnodiging zou moeten zijn om het Romeins verleden van Bocholtz te gaan verkennen. Men schijnt vergeten te zijn dat omwonenden en schoolgaande kinderen dagelijks met deze mural te maken krijgen. Iets waar men niet door gemeente in is gehoord dan wel betrokken. Een werk van mevrouw Vleugels kan prive een aanwinst zijn maar dit openbare werk wekt voor 95% ergernis getuige reacties op sociale media.

En verzoeken met ondertekening van deze petitie:

Een verklaring v verantwoordelijk wethouder Hodinius (toekenning opdracht? Omwonenden niet gehoord? Referenties eerder werk Vleugels gecheckt? Andere regionale mural kunstenaars benaderd?)

Én het direct verwijderen werk Vleugels en de brug in oude staat herstellen óf goedkeuring geven om ontwerp en uitvoering te laten aan een kostenloze samenwerking van kunstenaars en vrijwilligers die zorgen voor iets waar iedereen mee kan leven of zelfs trots op is!

De oplossing?

2018-08-03 09:47:14

Een dag met ontelbaar reacties over os bruk op social media. Zoals zo vaak tonen bócheser, zumpevelder en anderen met een persoonlijke band met de brug, buurt of de aanliggende straten massaal hun mening op sociale media.

Er is inmiddels contact gelegd met een muralist die zeer veelzijdig is in zijn stijl en kunnen.

Hij heeft al op meerdere murals zijn handtekening ergens kunnen zetten bovendien.

Dan is er ook nog een al meer concreet voorstel van een zeer veelzijde kunstenaar uit Parkstad. Zijn kunde is ontzettend groot. Hij is van alle markten thuis maar zijn indrukwekkendste werken zijn toch wel de portretschilderijen en tekeningen van bekende personen uit de muziek- en film- en sportwereld. Hij kwam met een heel concreet voorstel om geheel kostenloos, en met de hulp van vrijwilligers en/of kinderen binnen 1 dag iets van de Pleibrug te maken waar eenieder zich in elk geval niet aan kan storen of nog beter, zelfs mooi vindt. Daarbij ook nog rekening houdend met de wens van College van B&W en de betrokken adviesbureaus om de Pleibrug visueel te gebruiken als toegangspoort en 'Adieë wa'-punt om 'Bocholtz Romanum', in welke vorm dan ook te beleven. En laat Bóches nou in 1 ding écht uitblinken! Verenigingsleven en bijbehorende tentfeesten waarbij massaal elke vereniging voor elkaar klaarstaat als er hulp nodig is! Er zijn zelfs van die 'Jekke' die dat elk jubileumsfeest doen met volle overgave! Bij dezen dus ook een oproep aan allen die deze petitie steunen en ook bereid zijn om, indien het moment schikt, ook nog de daad kracht bij te zetten om er iets van te maken dat van Bóches is, laat een reactie achter of vermeld het bij de ondertekening van de petitie. Wij houden u dan verder op de hoogte! Sjlof jot en verjeas dr zonnebril nit murje!Spoorbrug_Bocholtz_GE.jpg

Facebookpagina ook online

2018-08-03 09:43:58

Deel deze petitie

Help deze petitie om meer handtekeningen te krijgen.

Hoe een petitie promoten?

• Deel de petitie op uw Facebook-muur en in groepen die verband houden met het onderwerp van uw petitie.
  • Neem contact op met uw vrienden
    1. Schrijf een bericht waarin u uitlegt waarom u deze petitie hebt ondertekend, aangezien mensen eerder geneigd zijn om te ondertekenen als ze begrijpen hoe belangrijk dit onderwerp is.
    2. Kopieer en plak het webadres van de petitie in uw bericht.
    3. Stuur het bericht via e-mail, sms, Facebook, WhatsApp, Twitter, Skype, Instagram en LinkedIn.