Géén grootschalig zonnepark in Hall

Neem contact op met de schrijver van de petitie

Wilt u ons ook financieel steunen?

2019-08-26 20:40:37

U heeft de petitie tegen het grootschalige zonnepark in Hall ondertekent. Fijn dat u betrokken bent bij onze mooie omgeving.   De ontwikkeling van het zonnepark aan de Oude Zutphenseweg in Hall bevindt zich nu in een kritiek stadium. Onze laatste mogelijkheid om de bouw te stoppen is nu aangebroken. Wij (direct betrokken buurtbewoners) hebben een jurist gevonden die genoeg aanknopingspunten heeft om een zaak te starten tegen de gemeente. Doel van deze procedure is om de vergunning te vernietigen.

De kansen worden door de jurist hoog ingeschat omdat:

·         de gemeenteraad onjuist voorgelicht is inzake de verklaring van geen bedenkingen

·         de gemeente draagvlak en participatie door elkaar haalt

·         de periode van 30 jaar maakt dat de omkeerbaarheid van de ingezette landbouwgrond in het geding is.

In de zaak die we aan gaan spannen moet duidelijk worden dát deze fouten gemaakt zijn en moet voorkomen worden dat in de toekomst weer zo slordig omgegaan wordt met de belangen van burgers. Wij zijn voorstanders van een energietransitie, mits in goed overleg met alle betrokkenen!

Waarom zijn wij voor behoud van de huidige situatie?

Door grootschalige zonneparken te subsidiëren, zoals we in Nederland nu doen met de Subsidieregeling Duurzame Energie (SDE+) worden er steeds meer grote zonneparken in de groene ruimte geplaatst terwijl we juist behoefte hebben aan méér groen en natuur om de biodiversiteit te versterken en ons landschap te beschermen. Daarnaast is er sprake van een landbouwtransitie waarbij de inzetbaarheid van akkers en weilanden nóg belangrijk is geworden.

Waar staan we momenteel?

Het is niet goed voorspelbaar, maar onze gemeenteraad heeft een Verklaring van Geen Bedenkingen afgegeven voor de ingediende plannen en heeft daarmee de omgevingsvergunning voor 30 jaar verleend. De initiatiefnemer kan hiermee de subsidieaanvraag voor SDE+-regeling in gang gaan zetten. Nu de gemeenteraad haar oordeel heeft gegeven, blijft voor ons alleen nog een gang naar de rechter over.

Wat verwachten we te bereiken door in beroep te gaan?

Voortdurend is in het nieuws dat we niet alleen staan in onze opvattingen. De algemene opinie is ondertussen dat zonneparken alleen door mogen gaan als daar voldoende lokaal draagvlak voor is. Het is dus heel belangrijk om de hele vergunningverlening voor ‘ons zonnepark’ nu door een rechter te laten toetsen. We verwachten dat de rechter mee zal gaan in onze zienswijze en de vergunning voor het zonnepark zal vernietigen. Dat betekent dan concreet dat de initiatiefnemer opnieuw het vergunningsproces zal moeten doorlopen.

Voorbeeldfunctie voor de toekomst

Een uitspraak door de rechter heeft gevolgen voor het verloop van de energietransitie in onze gemeente. Onvermijdelijk zal iedere inwoner in de nabije toekomst een steentje bij moeten dragen om de klimaatdoelstellingen te kunnen halen. In dat proces is het belangrijk dat onze gemeente de verschillende belangen altijd zorgvuldig mee laat wegen. De uitspraak van de rechter in ‘onze beroepszaak’ kan daar in belangrijke mate aan bijdragen.

Wat u kunt doen om ons te steunen

Het inschakelen van een jurist betekent ook dat we aanzienlijke kosten moeten maken. Een groot deel van deze kosten  wordt gedragen door de direct betrokkenen. Maar we willen u graag de kans geven uw steentje bij te dragen aan het behoud van het natuurschoon in de Eerbeekse Hooilanden. Als u zich herkent in onze bezorgdheid en betrokkenheid t.a.v. een zorgvuldige energietransitie in onze gemeente, dan kunt u ons steunen met een financiële bijdrage.

Maak uw bijdrage over op rekeningnummer NL11 TRIO 0198 3566 92 t.n.v. J.G.Versloot onder vermelding van “zonneweide”. We houden u van de ontwikkeling op de hoogte.

Alvast hartelijk dank voor uw bijdrage!

Met vriendelijke groet,

Namens de direct betrokkenen
Guido Groot Obbink en Mieke Verweij

SCHRIJFDAG ZIENSWIJZE ZONNEPARK HALL

2018-12-06 20:20:39

De Gemeente Brummen staat positief tegenover de bouw van een grootschalig zonnepark in het buitengebied van Hall/Eerbeek, aan de Oude Zutphenseweg. De Gemeente heeft daarom een ontwerp omgevingsvergunning afgegeven. Die ligt momenteel ter inzage. Tot en met maandag 17 december kunnen er zienswijzen worden ingediend.

Veel omwonenden maken zich grote zorgen over dit zonnepark. Ze vinden het te groot, te hoog “Zo’n industrieel complex hoort niet op ons kleinschalige platteland” en het concurreert bovendien met landbouwgrond. Om bij de gemeente en politiek duidelijk te maken dat de wijze waarop dit project verloopt op geen enkel draagvlak kan rekenen, is het van groot belang dat er veel zienswijzen worden ingediend. Wie niet weet hoe zo’n zienswijze te schrijven, of wie misschien wil aansluiten bij iemand anders die een zienswijze in wil dienen, is van harte welkom op zaterdag 15 december van 10 tot 16 uur in de vergaderruimte van natuurboerderij de Mhene, Lendeweg 4a in Hall. Dan organiseert de Werkgroep Eerbeekse Mooilanden een schrijf- en handtekeningenactie.

Meer informatie en opgave: eerbeeksemooilanden@gmail.com

zienswijze indienen

2018-11-14 11:37:35

Beste ondertekenaars,

Onderstaand de tekst uit de nieuwsbrief van de gemeente Brummen met betrekking tot het zonnepark in Hall:

De ontwerp-omgevingsvergunning voor het beoogde zonnepark tussen de Oude Zutphenseweg en de Lendeweg ligt ter inzage. Dit geldt ook voor de ontwerp-verklaring van geen bedenkingen die de gemeenteraad heeft afgegeven. Wilt u hier inhoudelijk op reageren? Dat kan! U heeft tot en met maandag 17 december de tijd om uw zienswijze in te dienen. Overigens worden omwonenden en andere betrokkenen binnenkort nog uitgenodigd door Omgevingsdienst Veluwe en IJssel. Om hen goed te betrekken bij de plannen worden deze dan toegelicht en besproken.

De agrarische familie Jurrius uit Eerbeek wil op haar gronden (gelegen tussen de Oude Zutphenseweg en de Lendeweg) een zonneakker aanleggen. De zonnepanelen moeten komen in een gebied ter grootte van zo’n 36 hectare, waarmee zo’n 7.000 huishoudens in de gemeente kunnen worden voorzien van duurzame elektriciteit. Het Brummense college staat in principe positief tegenover het zonnepark. Dit initiatief levert namelijk een grote bijdrage aan de ambitie van de gemeente om in 2030 energieneutraal te zijn. Ook past het initiatief binnen de gemeentelijke beleidskaders en de grondhouding ‘lokaal doen wat lokaal kan’ en ‘nu doen wat nu kan’.

Omgevingsvergunning

Voor de realisatie van een zonnepark is een uitgebreide omgevingsvergunning nodig.  Die kan in dit specifieke geval alleen in gang worden gezet als de gemeenteraad een ontwerp-verklaring van geen bedenkingen afgeeft. Dat heeft de raad op 20 september 2018 gedaan. Hierdoor kan een vervolgstap in de procedure gezet worden. De ontwerpvergunning met ruimtelijke onderbouwing en bijhorende stukken ligt tot en met 17 december te inzage. Dit geldt ook dus ook voor de ontwerp-verklaring van geen bedenkingen. Op onze website kunt u de stukken digitaal inzien, evenals tijdens openingstijden bij de publieksbalie in het gemeentehuis. Gedurende de inzagetermijn kan ook een zienswijze in gediend worden.

Vervolg procedure

Na 17 december wordt de aanvraag opnieuw door de gemeenteraad behandeld. De ingediende zienswijzen worden bij de besluitvorming betrokken. Mocht het zo zijn dat de raad besluit de definitieve verklaring van geen bedenkingen af te geven, dan wordt de definitieve vergunning met bijbehorende stukken opnieuw gedurende zes weken ter inzage gelegd. Ook dan heeft iedereen weer de gelegenheid om een reactie te geven.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Wilt u een zienswijze indienen, dan vindt u op deze website http://veranderfabriek.org/toolbox/doen/juridische-informatie/voorbeeldbrieven/voorbeeldbrieven-omgevingsvergunning-wabo/voorbeeldbrief-indienen-zienswijze-omgevingsvergunning-wabo informatie waaraan een zienswijze moet voldoen en een voorbeeldbrief.

Alvast hartelijk dank voor uw steun!!

namens de omwonenden van het voorgenomen zonnepark.

Deel deze petitie

Help deze petitie om meer handtekeningen te krijgen.

Hoe een petitie promoten?

• Deel de petitie op uw Facebook-muur en in groepen die verband houden met het onderwerp van uw petitie.
  • Neem contact op met uw vrienden
    1. Schrijf een bericht waarin u uitlegt waarom u deze petitie hebt ondertekend, aangezien mensen eerder geneigd zijn om te ondertekenen als ze begrijpen hoe belangrijk dit onderwerp is.
    2. Kopieer en plak het webadres van de petitie in uw bericht.
    3. Stuur het bericht via e-mail, sms, Facebook, WhatsApp, Twitter, Skype, Instagram en LinkedIn.