Afschaffing betaald parkeren op feestdagen in Amsterdam Zuidoost

Betaald parkeren is sinds de zomer van 2014 ingevoerd in Bijlmer Centrum (postcodegebied 1102) om de parkeerdruk te verminderen van forensen en het uitgaanspubliek in Arenapoort. Dit parkeergebied is 2 jaar daarna uitgebreid met de hele H-buurt.

Op feestdagen valt betaald parkeren alleen op de schouders van bezoekers, die hun familie en vrienden willen bezoeken. Het kantorencomplex in Arenapoort is  dan namelijk dicht, waardoor er bijna geen forensen te vinden zijn in Zuidoost. Daarnaast zijn er ook geen voetbalwedstrijden gepland op feestdagen.

Wij pleiten daarom voor het afschaffen van betaald parkeren in Bijlmer Centrum op feestdagen, met name christelijke feestdagen. Met maar liefst 150 geloofsgemeenschappen is Amsterdam Zuidoost een van de meest christelijke stukjes Nederland met de grootste dichtheid aan kerken en toch betalen wij op die dagen ook parkeergeld.