Arnol kox

1. Wie is Arnol Kox?

Arnol Kox (64) iedere Eindhovenaar kent hem wel. Al is het niet als Arnol Kox is het wel als Jezus, straatpredikant of schreeuwjezus.

Arnol kreeg op 16-jarige leeftijd een bromfietsongeval waarna hij negen maanden in het ziekenhuis doorbracht. In die tijd vroeg hij zich af wat de zin van het leven was. Hierdoor besloot hij radicaal zijn leven anders in te richten.

Arnol verkondigt met luide stem het Christelijk geloof. Zo is hij veel in het centrum van Eindhoven te vinden in de upstairs waar hij jonko rookte met Gammie. Wanneer je hem tegenkomt zal je altijd een vriendelijke glimlach zien en zo zal hij vaak proberen om een gesprek aan te gaan. Ook heeft hij al vele mensen gezegend die hiervoor openstaan. Of mensen die geprankt worden door hun moeder, zoals Teun Hofhuis.

Hij is in weer en wind bijna dagelijks in de binnenstad van Eindhoven te vinden, afgelopen jaren reed hij rond in zijn scootmobiel. Op zijn scootmobiel zaten altijd borden bevestigd met daarop teksten over God en het Paradijs. Om dan het tasje vol met brood voor de vogels niet te vergeten, dat altijd aan zijn stuur hing.

2016- afgeven scootmobiel

In April 2016 heeft 'Nol' zijn scootmobiel moeten afgeven omdat hij volgens de gemeente 'een gevaar' is op de weg, terwijl hij volgens een deskundige nog goed met het apparaat overweg kon.

Arnol gaat tegenwoordig verder in een rolstoel, waarin hij veel minder mobiel is. Dat weerhoud hem er echt niet van om 'zijn plicht' te vervullen en gaat door met het prediken.

Sinds hij niet meer in zijn scootmobiel mag rijden, komt hij met de bus naar het centrum en rijdt hij met zijn rolstoel door de stationstunnel richting Markt.

Met een groot bord met teksten als 'God was zonder lichaam, u was zonder lichaam' in zijn hand boven zijn hoofd.

2017- geldboete

Op 11 januari 2017 werd hij naar eigen zeggen door zes agenten aangesproken die hem maanden te stoppen met zijn missiewerk. Toen hij op grond van beperking van godsdienstvrijheid weigerde, werd hij op de bon geslingerd. Later ontving hij een geldboete van 90 euro in de brievenbus voor het maken van 'reclame'.

Na al die tientallen jaren dat hij als predikant in de stad te vinden is kan het toch niet zo zijn dat hij op zo'n manier uiteindelijk gedwongen wordt om ermee te stoppen? Dit is zijn leven!

Hij werd al beroofd van zijn vrijheid toen in 2016 zijn scootmobiel afgenomen werd. En nu, wordt hem het recht op vrijheid van godsdienst afgenomen?

Arnol_Kox_(foto_Hans_Janssen)_.jpg

WIJ ZIJN EINDHOVEN, EN ZO IS ARNOL!

Teken deze petitie als je het ermee eens bent dat dit Arnol niet ontnomen kan en mag worden.

Nina is mijn toppertje 💓