Ban de vissenkom!

http://www.vissenbescherming.nl/content/17392/news/clnt/71397_1_org.jpgDe vissenkom, wie kent 'm niet? Gezellig toch, zo'n vis in een kommetje. En gaat 'ie dood, dan koop je gewoon een nieuwe! Gezellig voor jou, maar absoluut niet voor de vis! Velen weten niet dat vissenkommen absoluut niet geschikt zijn om welke vis dan ook in te houden.

Vorm

Doordat de kom van boven erg smal is, is het wateroppervlak erg klein. Dit zorgt ervoor dat de uitwisseling van zuurstof ernstig beperkt wordt. Weinig zuurstof in het water betekent voor de visjes luchthappen aan het oppervlak. Weleens een goudvisje gezellig zien luchthappen? En vervolgens te horen gekregen dat hij vast honger heeft? Honger heeft hij niet, het visje is aan het vechten voor zijn leven!

Formaat

De kom bevat doorgaans maar enkele liters water, grote viskommen bevatten in het beste geval 10 tot 15 liter water. Dat is veel te weinig voor een goudvis, die minstens 250 liter nodig heeft! Wist je dat goudvissen 30 cm groot kunnen worden? Inderdaad, ook de kleine goudvisjes die je bij het tuincentrum koopt. Dit is geen andere soort! De geliefde sluierstaartjes kunnen 25 cm. groot worden. Goudvissen eten veel en poepen dus veel. In een kom is geen ruimte voor adequate filtering, waardoor de visjes eigenlijk constant in hun eigen ontlasting rondzwemmen. Ontlasting veroorzaakt nitraat, wat uiteindelijk weer omgezet wordt in nitriet. Nitriet is ontzettend giftig voor vissen. Het vormen van nitriet duurt even en de kom wordt vaak 1x per week schoongemaakt, dus geen probleem, toch? Jawel. Het volledig verschonen van het water in de kom zorgt voor ontzettend veel stress voor de vis. Ander water, andere temperatuur, gevangen worden, weer teruggezet worden , enzovoort. Er is nog een nadeel aan het formaat van de kom. Door de geringe inhoud warmt deze snel op en koelt snel af. Vissen zijn koudbloedig en dus afhankelijk van hun omgeving qua temperatuur. Een schommeling van 5 graden per dag is veel te veel!

Leefmilieu

De vissenkom biedt de goudvissen ook geen interessant en afwisselend leefmilieu, waarin ze zich kunnen oriënteren, verschuilen, afstand tot andere goudvissen kunnen houden en naar voedsel kunnen zoeken. De kom biedt de vis ook nauwelijks bewegingsruimte. Een vis, ook een goudvis, is er op gebouwd om flink te kunnen zwemmen! In een kom kunnen ze alleen maar kleine rondjes draaien.
In een vissenkom is vaak wel plaats voor een bosje plantjes. Deze bieden helaas erg weinig beschutting en daar houden visjes nochtans erg van. Ook beperken zij de al geringe ruimte die de visjes tot hun beschikking hebben. Toch kan je er beter wel plantjes dan geen plantjes in doen. Ze zorgen toch voor een beetje natuur in het uitzichtloze bestaan van de vis.

Enkele belangrijke weetjes:

Vissen groeien toch naar hun omgeving?

Fout! Vissen vergroeien en dat is iets heel anders. Door de beperkte ruimte krijgen  de vissen niet de kans om gebalanceerd uit te groeien. Dit heeft tot gevolg dat de ingewanden van de vis groeien, maar de buitenkant niet. De ingewanden raken bekneld en het lichaam trekt krom. Met alle gevolgen van dien.

Mijn goudvis is al drie jaar oud! Blijkbaar heeft hij het helemaal niet zo slecht in de kom!

Dat zou je denken, maar wist je dat goudvissen 20 à 30 jaar oud kunnen worden? Drie jaar is dus helemaal niet oud voor een goudvis! En dat de vis het toch drie jaar gered heeft wil niet zeggen dat hij het goed heeft, maar dat goudvissen ontzettend sterke vissen zijn. Helaas zijn er maar heel weinig goudvissen die gelukkig twintig worden en dit komt voor een groot gedeelte door de vissenkom.

Ja, dit geldt allemaal voor goudvissen, maar hoe zit het met kleine visjes zoals guppy's?

Guppy's zijn kleine visjes, maar ontzettend druk. Ook kweken ze erg snel (ongeacht de omstandigheden) dus de kom zit zo vol. Ook geldt voor guppy's hetzelfde als voor goudvissen. In een kom zit te weinig zuurstof, adequate filtering is onmogelijk, de omgeving kan niet natuurlijk in gericht worden en de temperatuur schommelt te veel. Voor guppy's heb je trouwens een verwarming nodig, dit zijn namelijk tropische vissen! En dit geldt voor vrijwel alle andere kleine visjes.

Goudvissen hebben toch maar een geheugen van 3 seconden, dus wat maakt het uit?

Fout! Goudvissen zijn intelligente visjes. Ze herkennen hun eigenaar en kennen ook de routine van de eigenaar. Wanneer het etenstijd is komen ze op de juiste plaats tevoorschijn. Voor anderen zijn ze misschien bang, maar de hand van de eigenaar wordt ontvangen als een vriend. Goudvissen hebben een eigen karakter, net als katten en honden.

Een goudvis zit net zo graag alleen

Goudvissen zijn schoolvissen. Zonder soortgenoten voelen zij zich onveilig. Het gebrek aan contact met soortgenoten zorgt ervoor dat ze zich eenzaam voelen. Ze hebben soortgenoten nodig om zich fijn te voelen. Net als wij!

Meer info: http://www.vissenbescherming.nl/pg-17392-7-21233/pagina/goudvissen_-_goudviskom.html

De goudvissenkom is naar het oordeel van deskundigen volstrekt ongeschikt om vissen in te houden, eerder een martelwerktuig. Bioloog en hoofd van het Wilhelma Aquarium (Stuttgart), Dieter Jauch, schrijft in zijn boek over de verzorging van goudvissen, Goudvissen in Aquarium en Tuinvijver, dat wie ”goudvissen in dit soort ’gevangenissen’ opsluit, dierenmishandeling begaat.”

Stichting Vissenbescherming    Neem contact op met de schrijver van de petitie