Behoud Treinstel 449 voor Stichting Stadsbus Museum Maastricht

Er is op woensdag 28 september 2016 een eerste begin gemaakt voor het behoud van treinstel 449 uit de serie Mat’64. Het is een treinstel gebouwd in Utrecht bij de machinefabriek Werkspoor N.V.

De actie is opgezet om het treinstel een plaats te geven bij Stichting Stadsbus Museum te Maastricht. Aangezien Limburg en vooral Maastricht bijzondere lange tijd de thuishaven was van de Mat’64, vinden wij dat in Zuid-Nederland een treinstel bewaard moet blijven. Er zijn op dit moment nog twee treinstellen bewaard. Dit zijn Treinstel 876 van het Nederlands Spoorwegmuseum en Treinstel 904 van de Stichting Mat’64.

Met ingang van de nieuwe dienstregeling voor 2016 werden de treinstellen niet meer planmatig ingezet. Echter, tot eind maart bleven er treinstellen als strategisch reserve beschikbaar om zo nodig dienst te doen waar nodig was. Treinstel 449 reedt afgelopen zondag, 25 september 2015, nog tot Amersfoort mee in de afscheidsrit van de Mat’64. In Amersfoort werd het treinstel afgelost door treinstel 876 van het Nederlands Spoorwegmuseum.

Met het behoud van treinstel 449 willen wij in Limburg een stukje Industrieel Erfgoed behouden van dit treinmaterieel.