Bescherm het medisch beroepsgeheim!

Op 13 september 2016 heeft de Tweede Kamer gestemd voor afzwakking van het medisch beroepsgeheim om op deze wijze fraude te bestrijden.  Het voorstel is goedgekeurd door de Tweede Kamer. Als dit wetsvoorstel door de Eerste Kamer heen komt betekent dat in essentie een grondslag voor verzekeraars, private ondernemingen, om onze meest privacygevoelige informatie in te zien: het medisch dossier. Dit is naar onze mening niet in overeenstemming met onze grondrechten en de Nederlandse artseneed.

Artikel 22 lid 1 van de Grondwet: De overheid treft maatregelen ter bevordering van de volksgezondheid.

ARTIKEL 8 EVRM : 1. Een ieder heeft recht op respect voor zijn privé leven, zijn familie- en gezinsleven, zijn woning en zijn correspondentie. 2. Geen inmenging van enig openbaar gezag is toegestaan in de uitoefening van dit recht, dan voor zover bij de wet is voorzien en in een democratische samenleving noodzakelijk is in het belang van de nationale veiligheid, de openbare veiligheid of het economisch welzijn van het land, het voorkomen van wanordelijkheden en strafbare feiten, de bescherming van de gezondheid of de goede zeden of voor de bescherming van de rechten en vrijheden van anderen

ARTIKEL 17 IVBPR: 1 No one shall be subjected to arbitrary or unlawful interference with his privacy, family, home or correspondence, nor to unlawful attacks on his honour and reputation. 2 Everyone has the right to the protection of the law against such interference or attacks.

Wij,

De burgers van Nederland,

Spreken ons uit tegen de afschaffing van het medisch beroepsgeheim en roepen de Eerste Kamer op tegen het wetsvoorstel te stemmen. Wij roepen tevens de regering op het wetsvoorstel in te trekken. Bovendien roepen wij de Tweede Kamer op een motie aan te nemen om de regering ertoe te bewegen het wetsvoorstel in te trekken. Het voorstel voor wijziging van wet, zoals het momenteel bij de Eerste Kamer ligt, geeft onder meer de bevoegdheid voor zorgverzekeraars inzage te krijgen in het medisch dossier van een patiënt voor de opsporing van fraude. Naar het kennelijke oordeel van de regering is dit noodzakelijk.

Wij als burgers zijn van mening dat de bevoegdheid tot inzage in het medisch dossier niet noodzakelijk is voor de voorkoming of opsporing van fraude. We sluiten ons aan bij hetgeen eveneens is opgemerkt door de Kamerleden Pia Dijkstra, Verhoeven, Leijten, en Van Gerven: “Het wetsvoorstel beoogt fraude aan te pakken. Maar uit onderzoek van Zorgverzekeraars Nederland in 2015 blijkt dat fraude slechts in 0,015% van de gevallen voorkomt. De indieners stellen derhalve dat het verlenen van inzage in of het verstrekken van medische dossiers door zorgaanbieders aan zorgverzekeraars een buitenproportionele maatregel is om een klein percentage aan frauduleuze praktijken aan te pakken. Volgens de Wet bescherming persoonsgegevens en het Europese Verdrag voor de Rechten van de Mens mag er slechts in noodzakelijke en proportionele gevallen een inbreuk op de privacy gepleegd worden. Waarbij altijd wordt gekozen voor de minst ingrijpende oplossing. De indieners zijn van mening dat dit onderdeel van het voorstel een onwenselijke beleidskeuze is, en alternatieven onvoldoende onderzocht zijn.” (Kamerstukken II 2015/16, 33980, nr. 26, p. 2. Tevens: Henk van Gerven, Patiënten en artsen: verenigt u, laat 33980 sneuvelen, https://www.medischcontact.nl/opinie/blogs-columns/bloggers-columnisten/bloggercolumnist/henk-van-gerven.htm)

Tevens roepen wij de Nederlandse artseneed hier in herinnering: “Ik zweer/beloof dat ik de geneeskunst zo goed als ik kan zal uitoefenen ten dienste van mijn medemens. Ik zal zorgen voor zieken, gezondheid bevorderen en lijden verlichten. Ik stel het belang van de patiënt voorop en eerbiedig zijn opvattingen. Ik zal aan de patiënt geen schade doen. Ik luister en zal hem goed inlichten. Ik zal geheim houden wat mij is toevertrouwd. Ik zal de geneeskundige kennis van mijzelf en anderen bevorderen. Ik erken de grenzen van mijn mogelijkheden. Ik zal mij open en toetsbaar opstellen, en ik ken mijn verantwoordelijkheid voor de samenleving. Ik zal de beschikbaarheid en toegankelijkheid van de gezondheidszorg bevorderen. Ik maak geen misbruik van mijn medische kennis, ook niet onder druk. Ik zal zo het beroep van arts in ere houden. Dat beloof ik. of Zo waarlijk helpe mij God almachtig.” (De Nederlandse artseneed (2003): https://www.lumc.nl/sub/1060/att/907300228522341.pdf p.4).

Wij zijn zeer bezorgd over de mogelijkheid dat zorgverzekeraars, private ondernemingen, toegang krijgen tot deze zeer gevoelige informatie, zeker gezien de noodzaak hiervoor ver te zoeken is. Bovendien vinden wij het voorstel op gespannen voet staan met ons recht op de persoonlijke levenssfeer als onder meer vastgelegd in artikel 8 EVRM en artikel 17 IVBPR. In het kader van artikel 17 IVBPR wijzen wij erop dat de toegang van private partijen, zonder dat hier een duidelijke noodzaak voor is, als arbitrair kan worden gekwalificeerd en derhalve in strijd is met artikel 17 IVBPR. Ingevolge lid 2 van dat artikel is de wetgever juist verplicht zorg te dragen voor een wettelijke bescherming tegen een dergelijke inbreuk. We roepen derhalve de Eerste Kamer op tegen het wetsvoorstel te stemmen.