Burgerrecht gezamenlijk oogsten van windenergie

REScoop.Vlaanderen roept de Vlaamse bevolking op om vanaf 3 juni 2016 gebruik te maken van haar burgerrecht voor het gezamenlijk oogsten van omgevingsenergie voor eigen gebruik*.

Gelet op het feit dat REScoop.Vlaanderen, de Vlaamse federatie van burgercoöperaties voor hernieuwbare energie, op 13 juni 2015 namens de bevolking de wind boven Vlaanderen heeft geclaimd als gemeen goed, als natuurlijke rijkdom die voor iedereen toegankelijk moet zijn; dat deze ‘windclaim’ aangetekend werd verstuurd naar de Vlaamse regering tav de minister-president van Vlaanderen met copy aan de Vlaamse provinciegouverneurs; dat op 29 oktober 2015 aangetekend een herinnering werd verstuurd; dat op 28 april 2016 aangetekend een aanmaning werd verstuurd; Gelet op het Provinciaal Ruimtelijk Structuurplan (PRS) Oost-Vlaanderen, goedgekeurd door de Vlaamse regering op 18 februari 2004 en het ministerieel besluit van 25 augustus 2009 houdende goedkeuring van de gedeeltelijke herziening van het PRS Oost-Vlaanderen, toevoeging provinciaal beleidskader windturbines (Addendum Wind); Gelet op de beslissing van de provincieraad OVL van 20 juni 2012 omtrent het verder zetten van het proces tot verfijning van de zoekzones voor windenergie en de modaliteiten daartoe; Gelet op de beslissing van de provincieraad OVL van 24 april 2013 omtrent de verdere ontwikkeling van windenergie met modaliteiten voor een sociaal-maatschappelijk draagvlak; Gelet op het gemeentedecreet van 15 juli 2005 en latere wijzigingen; Gelet op het gunstig advies van het college van burgemeester en schepenen van 15 mei 2013 rond het voorontwerp provinciaal ruimtelijk uitvoeringsplan Windenergie Maldegem-Eeklo-Kaprijke, waarin een draagvlakmodel met onder andere ‘rechtstreekse burgerparticipatie’ en ‘omgevingsfonds’ als voorwaarde werd opgenomen door de concentratiegemeenten in het Meetjesland; Gelet op het gemeenteraadsbesluit van 17 februari 2014 betreffende de concentratiegemeenten in het Meetjesland Overwegende dat wind een gemeengoed is, een natuurlijke rijkdom is die iedereen toebehoort, een lokale hernieuwbare energiebron is waarvoor lokale inspraak vereist is; Overwegende dat daarover reeds in diverse gemeenten1, provincies2, regio’s3, landen4 en internationale organisaties5 democratische beslissingen werden genomen; Overwegende dat de draagvlakversterkende maatregelen zoals voorzien door de provincie Oost- Vlaanderen een meerwaarde creëren voor de lokale gemeenschap en de bevolking ten opzichte van de perceeleigenaars en de ontwikkelaars; Overwegende dat de ontwikkeling van windenergie een lokaal draagvlak vergt, waarbij men voldoende hefbomen in handen moet krijgen om enerzijds invulling te geven aan draagvlakversterking en anderzijds aan de sociaal-maatschappelijke noden van de streek; Overwegende dat rechtstreekse burgerparticipatie zorgt voor lokale verankering en persoonlijke betrokkenheid; Overwegende dat REScoop.Vlaanderen door dit initiatief zich verder inschrijft in het ondersteunen van burgerinitiatieven via rechtstreekse burgerparticipatie en in het realiseren van een sociaal rechtvaardige energietransitie;

* BESLUIT:

Artikel I Na doorlopen traject van windrush over windclaim naar windrecht, bestaat er voldoende democratisch draagvlak omtrent het ‘burgerrecht voor het gezamenlijk oogsten van omgevingsenergie voor eigen gebruik’..

Artikel2 Onderhavig besluit voor kennisname en verder gevolg over te maken aan het Vlaams Gewest, zodat dit burgerrecht ook juridisch verankerd wordt