Damrubriek Ton Sijbrands mag niet uit de Volkskrant verdwijnen

Nederland kent een zeer rijke damtraditie. Van de eerste Nederlandse wereldkampioen Herman Hoogland in 1912 tot aan later wereldkampioenen als Ben Sprinjger, Piet Roozenburg, Ton Sijbrands, Harm Wiersma en Jannes van der Wal. De huidige generatie Nederlandse topspelers staat op het punt het stokje over te nemen getuige de winst in de World Cup in september 2013 door de jonge Roel Boomstra (20 jaar). Nu heeft De Volkskrant juist op dit moment besloten de damrubriek van Ton Sijbrands te beëindigen.

De damrubriek van Ton Sijbrands heeft altijd een centrale rol gespeeld in de Nederlandse denksportwereld. Sijbrands is een icoon van de sport en de krant. Getuige de 38 jaar dat hij op vakkundige wijze invulling aan deze rubriek heeft gegeven. Een uniek sportman met een bijzondere kijk op de dam(denk)sport die dreigt nu uit de media te verdwijnen. Alle ondertekenaars van deze petitie roepen De Volkskrant op om de beslissing te herzien.

Ik ben van mening dat de rubriek van Ton Sijbrands behouden moet blijven en steun vandaar deze petitie.