Een eerlijke kans voor burgers met bijzondere klimaatvoorstellen

Er zijn tal van grootschalige problemen die maar blijven aanslepen. Waardoor ze vaak groter en complexer worden. De politieke partijen en regeringen slagen er niet in ze "bevredigend" op te lossen en/of te voorkomen, o.a. door een gebrek aan eensgezindheid en samenwerking, creativiteit, sense of urgency, open dialoog, moed, ... De klimaatverandering en breder dan dat de hele ecologische aftakeling aanpakken kost nu veel geld, terwijl de voordelen daarvan minder zichtbaar zijn en niet zelden pas na vele jaren vruchten gaan afwerpen. De overheid moet de burgers en bedrijven, organisaties, de hele maatschappij, ... wortels aanreiken en dreigen met de zweep. Met welk geld het eerste, als er miljarden te kort zijn, of toch federaal? En wat als het tweede op veel protest al dan niet op straat stuit en/of bijna zeker zou leiden tot een pak minder stemmen in het kieshokje? Wel, vraag het aan de burgers in het algemeen en kies de beste oplossingen die de politieke klasse zelf niet heeft bedacht of toch niet in een zeer krachtige versie die het oeverloze getwist kan doen stoppen. (Er zijn naar het schijnt circa 180 000 hoogintelligente Belgen boven de 18 ... De meesten van hen zitten niet in de politiek. Het zou best kunnen dat de helft ervan niet de status en/of het netwerk heeft nodig om iets te bereiken.)  Komt er ooit een virtuele adviesraad van bijvoorbeeld 1 op 20 volwassen burgers en dus 450 000 personen, bij voorkeur "solutionisten"? Laten we beginnen met een serieuze neutrale ideeënbus en dito jury. Maar eerst het minimale prijzengeld vinden. 50 000 euro is waarschijnlijk het brutoloon van een bediende met wat ancienniteit in een beter betalende sector. Gelieve een bedrag te vermelden als belofte. Ideaal zou - ik denk dat het meeste geld zal komen van bedrijven en organisaties - uiteindelijk kunnen zijn 1 euro per werknemer. Zo had de bankensector er recent nog ruim 50 000 ... Particulieren kunnen doorgaans wel 10 euro of meer missen als ze niet arm zijn. Maar elke euro is er één.

Lees onderstaand artikel en trek je conclusies. Wat als een nationale ideeënbus - elk land zou er één moeten hebben - gerealiseerd in 1978 gemiddeld het in de tekst genoemde bedrag had opgeleverd? 40 x 200 miljoen = 8 miljard gecumuleerd. Geen federaal deficit nu?

Om een onwerkbare lawine aan middelmatige of radicale onrealistische voorstellen te voorkomen, is het best elke indiener naar eigen keuze een bedrag te laten doneren van minstens 10 en meestens 100 euro bedoeld voor een goed doel - de zelfmoordpreventie? - , om bij realisatie van het voorstel een som van x 100 te kunnen "winnen". Wie de ideeënbus moet oprichten? Het parlement, 10 vakbonden/universiteiten/media/werkgeversorganisaties, ... Eerst eens kijken of het minimale bedrag gehaald wordt. De media inschakelen om het resultaat te "tonen" aan het grote publiek is de bedoeling.

P.S. Ik heb nog eens gekeken naar het aantal leden van The Shift. 434 x 100 euro gemiddeld zou al een mooi resultaat zijn.

P.S. 2 Stel een zeer gemotiveerde en getalenteerde doordenker dient in 20 jaar 100 voorstellen in en investeert telkens 100 euro. Hoe groot is de kans dat hij of zij nooit 10 000 euro zal winnen?