Een wet maken zo dat mensen met een zware lichamelijke handicap het mogelijk maakt om zelf te onderteken met een eigen handtekening.

Dag,

ik ben Batiaenssen Corneel. Wat betekend het als er op u identiteitsbewijs (vrijgesteld van handtekening) staat ? O ja, ik weet het wel, dat betekend dat je omdat u geen handtekening kan zetten wegens uw lichamelijke of mentale handicap).  Wat wil dit zeggen ? Ook al zou je professor in de moeilijkste wetenschappen zijn of dokwerker geweest zijn die heel de dag onder de zak moest lopen, indien u je handen niet meer kan gebruiken om te ondertekenen, u overgeleverd bent aan de goed wil van derde. Terwijl je gehuwd bent geweest, samen met je vrouw kinderen groot gebracht hebt, weduw geworden bent en een nieuwe relatie bent aangegaan waarmee je samen vijf kinderen en zeven kleinkinderen hebt. Waarmee ik alleen mee wil zeggen, dat wij “gelijk zijn” als andere mensen. Ik besef zeer goed dat die mensen die op mentaal gebied wat minder kunnen, deze mensen moeten beschermt worden. Waarmee ik zeker niet bedoel dat zij door derde moeten geleefd worden. Neen zeker niet, deze mensen hebben dezelfde rechten en plichten maar moeten soms wat bijgestuurd worden in samenspraak met de personen in kwestie. Er mag zeker ook niet over de hoofden van deze mensen worden beslist. Ik denk alleen en ik niet alleen denk ik te mogen spreken in de naam van vele die met deze problematiek te maken hebben dat het hoog tijd word er een wet gemaakt en uitgevoerd word  voor mensen met een zware handicap en die daar bekwaam voor zijn, dat zij kunnen ondertekenen zoals andere mensen. In een tijd waar wetenschap en techniek gelukkig niet meer stil staat, gaat u mij niet meer wijs maken, dat dit onmogelijk is of dat wij het onmogelijke verlangen en verwachten. In een tijd waar men naar de ruimte vliegt en zelf rijdende auto’s maakt. Met vinger afdruk of ooglezing en er zullen nog wel andere mogelijkheden zijn die bruikbaar zijn waar ik niet van op de hoogte zijn. Ik denk alleen dat het aan de “wil” ligt. Het gemakkelijks is om te zeggen dat wij onbekwaam zijn, dan moet men er niet aan denken en er ook niet mee bezig zijn. Gemakkelijk, maar zeer mens onwaardig. Niet ? Ze geven ons P.G.B. (Persoons Gebonden Budget) waarmee mensen met een al dan niet een zware beperking een budget krijgen om mensen aan te werven die voor hen werken zodat wij zelf kunnen beslissen wat wij gaan doen. Waar voor hartelijke dank. Hiervoor moeten contracten aangegaan worden, contracten met Sociale Bureaus, contracten met interim kantoor en noem maar op. Waar ook allemaal moet voor getekend worden. Al eens bij stil gestaan ?   Nu is ons moeder gestorven, een droevige tijd maar het ook een deel van het leven. Wij haar drie zoons krijgen een erfenis. Ons moeder is nu vijf maanden overleden en de erfenis is nog steeds niet in orde. Waarom ? Omdat de bank moeilijk doet omdat ik handteken met een stempel die ik in mijn gemeente heb laten wettige. Dit is de zoveelste klap in mijn gezicht weer eens te moeten ondervinden dat ik niet ben dan een valide. Nu moet, als de bank niet toegeeft en aanvaard dat dit mijn wettig handteken is, iemand anders voor mij gaan teken. De zoveelste klap in mijn gezicht. Er word niet afgevraagd of die iemand betrouwbaar is; dat is niet zo belangrijk.    Aan u mensen van de politiek. U zou u eens moeten afvragen hoe je u zou voelen dat er iemand voor u moet beslissen terwijl u goed in staat zou om zelf te beslissen en te onderteken ? U zou geen politieker kunnen zijn, besef u dat?   Ik hoop en nog vele met mij, dat er niet morgen maar vandaag een wet word gemaakt en uitgevaardigd dat deze omstandigheden voor eens en altijd uit de wereld worden geholpen. Van “rechten van de mens” al gehoord ? Dit telt ook voor ons, mocht u dat vergeten zijn M. Vandeurzen

Als u mijn mening wil delen dan had ik graag gehad dat u deze petitie ondertekend, zodat ik kan zorgen dat deze petitie op het einde van september 2018 aan de bevoegde minister bezord word.

Uw e-mailadres zal niet op onze site worden gepubliceerd. De auteur van de petitie zal echter alle informatie te zien krijgen die u op dit formulier noteert.