Protest tegen het opheffen van het fietsverbod in het centrum van Duiven

In de Duivenpost van 1 februari jongsleden las ik een stuk waarin aangegeven werd dat het college van B en W besloten had dat fietsen vanaf dit moment weer toegestaan is op de pastoriestraat, dit is de hoofdstraat van ons winkelhart.

Dit deden ze met de volgende redenen. Het verbod is niet te handhaven. En het zou in een rustig centrum geen enkele overlast opleveren.

Persoonlijk denk ik hier heel anders over en hoop dat ik via deze petitie uw stem krijg om dit aan de kaak te stellen bij de gemeente.

In mijn optiek levert het namelijk wel overlast op, omdat mensen gewoon doorfiesten want fietsen is toegestaan, daarbij zullen er dus gevaarlijke situaties ontstaan waarbij mensen die even naar een winkel willen lopen of een kind dat daar bij een etalage wil gaan kijken opeens niet rechtdoor loopt maar richting een winkel.

Dit zelfde gebeurt in Zevenaar waar het als winkelend publiek lang niet altijd even prettig is omdat de fietsers er gewoon ook fietsen, en daar is de winkelstraat ook nog eens een stuk breder.

Verder het argument dat men het niet kan handhaven is ook een argument waar men als politiek iets aan kan doen. Door daar meer handhaving voor in te zetten.

Voor een gemeente die aangeeft een goed en levendig centrumhart te willen waarbij er lekker gewinkeld kan worden kan begrijp ik het ook niet dat men zo een maatregel laat varen, want in de plannen van de gemeente moet het juist drukker worden en niet zo rustig blijven als nu. Mensen zullen weg blijven als men omver gereden wordt door fietsters die even snel wat moeten halen of een stuk willen afsnijden omdat het gewoon korter is.

Als men het fietsverbod wil opheffen buiten de winkeltijden dan heb ik daar totaal geen moeite mee, maar tijdens de winkeltijden gaat men daarmee de veiligheid op het centrum alleen maar verslechteren.

Men kan met alle aanrijmogelijkheden die ons dorp rijk is altijd binnen een paar meter van een winkel komen. Dus dit mag ook geen belemmering zijn.

Ik hoop dan ook dat men deze petities met zijn allen tekend zodat ik dit in de commissievergadering van 21 februari aanhangig kan maken.

Alvast bedankt voor uw support.

René Looijs