Rekentoets VO desastreus voor kenniseconomie

Neem contact op met de schrijver van de petitie

Dit discussie-onderwerp is automatisch gecreëerd voor petitie Rekentoets VO desastreus voor kenniseconomie.


Gast

#101

2014-11-17 07:01

Tja, op de pabo wordt erop gehamerd dat je moet differentiëren; iedereen is anders en daar moet je als docent je onderwijs op aanpassen.
En vervolgens...? Vervolgens krijgt iedereen dezelfde toets! Nu is dat niet altijd een probleem, maar in dit geval wel. Zoals bij de petitie staat, zouden kinderen met een rekenprobleem nu onderwijs gaan volgens op het laagste niveau, ook als ze op alle andere vakken bovengemiddeld presteren.
Onzin

#102 Re: Re: Wel wiskunde, geen rekentoets? Onzin

2014-11-17 07:31

#89: KN - Re: Wel wiskunde, geen rekentoets? Onzin 

Kunnen rekenen is absoluut niet kunnen rekenen met een rekenmachine! Dat laatstste is zoiets als kunnen typen, maar dat is niet de vaardigheid die nodig is om door te kunnen stromen naar het universitair onderwijs. En daar heeft men het hierboven over. Ik wil geen dokter, ingenieur, advocaat, landbouwkundige die niet heeft leren denken. Rekenen is onderdeel van de wiskunde, wordt alleen extra getoetst met deze rekentoets. En dat is niet voor niets! Binnen de toets zitten overigens vier gebieden, ook Meetkunde.

Ieder zijn niveau en dat hoeft niet het niveau te zijn dat ouders of de leerling zelf voor zich in gedachten heeft, het is niet anders. De maatschappij en de leerling zelf (!) moeten beschermd worden. De rekentoets, mits voorafgegaan door goed rekenonderwijs, is een burgerrecht

Carolien

#103 Re: dyslexie en 2 vreemde talen verplicht bij vwo examen??

2014-11-17 11:01

#10: -  

 Mag je tweede vreemde taal op vwo laten vallen als je een dyslexieverklaring hebt??? Dit is nieuw voor mij. Onze zoon is net vorige week donderdag om deze reden naar de havo gegaan!!! School heeft niets daarover gezegd namelijk en de reden dst hij overstapt is om Duits te kunnen laten vallen. Nl en Engels zijn nl verplicht!!

 

 

 


Gast

#104 Re:

2014-11-17 12:49

#99: -  

 goed dat je meedoet maar nooit opgeven! Een diploma zegt alleen iets over wat ke hebt gedaan niet over wat je allemaal kan!


Gast

#105 Re: Re: Re: Wel wiskunde, geen rekentoets? Onzin

2014-11-17 12:56

#102: Onzin - Re: Re: Wel wiskunde, geen rekentoets? Onzin 

 Wat bedoelt u met niet heeft leren denken? Ik hoef geen chirurg die kan rekenen als hij maar kan opereren. En dit gaat niet om universitair onderwijs , dit gaat over kennis die verloren gaat.

Ik sprak laatst de decaan van een VMBO die zegt ik heb hier jongens met gouden handjes echte vaklui die nu hun Engelse toets niet halen ( want ook die is verplicht) en zonder diploma van school af moeten gaan.

 

Taal of rekenen is niet belangrijk in elk beroep ik ben het er wel mee eens dat je als pabo student goed moet scoren en dat je als je dyscalculie of dyslexie hebt misschien beter niet kan kiezen om voor de klas te gaan staan.

gast

#106 Re: Re: Wel wiskunde, geen rekentoets? Onzin

2014-11-17 15:41

#89: KN - Re: Wel wiskunde, geen rekentoets? Onzin 

 Onze dochter met dyscalculie heeft haar Havo dilpoma afgesloten met allemaal mooie cijfers. Het laagste cijfer was een 6 voor natuurkunde en een 6 voor de dyscalculie aangepaste rekentoets. Ze had een vakkenpakket met wiskunde A, biologie, natuurkunde en scheikunde. Begrip is het probleem niet, toepassen van formules ook niet, maar het uitrekenen wel. Ze doet nu een mbo opleiding tot laborant, een 'reken' opleiding, maar het enige wat ze leuk vindt. De instaprekentoets heeft ze zwaar onvoldoende gemaakt, omdat ze geen gebruik mocht maken van haar verklaring (rekenmachine en extra tijd of aangepaste toets). Morgen overleg op school over de consequenties...

Moet zij dan een opleiding kiezen die ze niet leuk vindt alleen omdat ze een rekentoets niet kan maken? Dat is toch te gek voor woorden! 


Gast

#107

2014-11-17 16:10

Helaas ook hier t geval.,havo taal..,maar rekenen, ver onder basis.. dus nu kader.met als gevolg, verveling, daling motivatie..enz. zonde ,zonde, zonde.

Gast

#108

2014-11-17 18:20

Meisjes die de verzorging in willen , meisjes die willen werken , meisjes die voor ouderen willen zorgen een kopje koffie inschenken aandacht geven en helpen met de dagelijkse verzorging die meisjes willen werken en willen iets betekenen maar moeten wel kunnen rekenen ????

 

Waarom ? Als we zelf oud zijn en hulp nodig hebben is het dan belangrijk of zo'n verzorgende kan rekenen?


Gast

#109

2014-11-18 18:30

Ik heb er geen woorden voor,maar met nog veel meer andere zaken in dit waardeloze Nederland.Ik vindt het schandalig hoe hier mee wordt omgegaan.

Gast

#110

2014-11-19 09:14

Mijn kleindochter heeft discalculie
Onzin

#111 Re: Re: Re: Re: Wel wiskunde, geen rekentoets? Onzin

2014-11-20 08:09

#105: - Re: Re: Re: Wel wiskunde, geen rekentoets? Onzin 

Als u zelf genoegen neemt met een slager aan uw bed: ga uw gang. Mijn chirurg houdt gelukkig wetenschappelijk onderzoek bij over het effect van zijn ingrepen. Daarin staan berekeningen, complexe nog wel.

Deze petitie is begonnen omdat een ouderpaar hun zoon door wil laten stromen naar het universitair onderwijs zonder dat hij kan rekenen. Dat is niet goed voor de maatschappij én niet goed voor deze jongen. 

Onzin

#112 Re:

2014-11-20 08:14

#108: -  

Een verzorgende is zeker ook nodig. Maar daar is geen vwo voor nodig, dat kun je met vmbo worden. De rekentoets is daar ook simpeler (2F ipv 3F). En simpeler is echt heel simpel.

Kies een pseudoniem

#113 Re: Re:

2014-11-20 08:41

#112: Onzin - Re:  

 Deze petitie is begonnen om alle kinderen in Nederland die moeite hebben met rekenen door dyscalculie , de kans te geven zich te ontplooien. Niet omdat de ouders dit willen, maar omdat kinderen recht hebben op passend onderwijs die recht doet aan hun niveau. En niet om ver onder hun niveau onderwijs te volgen, omdat ze niet kunnen rekenen. 

Wat kiest u? Een dienst van iemand die is afgestudeerd met vaak hoge cijfers maar die niet kan rekenen in een beroep waar zijn kwaliteiten liggen? Of iemand met vijfjes en zesjes over de hele linie en met zijn hakken over de sloot is gekomen , maar wel kan rekenen.

De opmerking simpeler is echt heel simpel, bewijst dat u het nog steeds niet door heeft. Dyscaculie kan het uitrekenen van de meest simpele rekensom blokeren.Terwijl het halen van andere vakken op hoog niveau wel gehaald kan worden. En dan geeft u doodleuk aan dat deze kinderen niets op hun niveau te zoeken hebben omdat ze een vaardigheid die u van levensbelang vindt, niet bezitten.

U gooit kennis, talent en motivatie met het grootste gemak weg. Ik wordt hier een beetje moedeloos van.

Onzin

#114 Re: Re: Re:

2014-11-20 13:40

#113: Kies een pseudoniem - Re: Re:  

Ik wil best een weddenschap met u aan: het zal met dyscalculie in de toekomst net zo gaan als met ADHD. Het zal eerst gemedicaliseerd gaan worden en vervolgens in DSM opgenomen. Daarna zal blijken dat dyscalculie gewoon betekent dat men niet zo goed kan rekenen. Met ADHD gaat men tegenwoordig ook anders om, het wordt - behalve in uitzonderlijke gevallen - gelukkig niet meer als een ziekte gezien.

Dat niet goed kunnen rekenen is overigens helemaal niet zo erg: voor elk niveau (2F, 3F, 3S en dan heb ik het nog niet eens over 1F) is er namelijk een rekentoets. Ik zie nog steeds niet in waarom iemand die op havo/vwo geen vijf voor Engels (of Wiskunde of Nederlands) weet te halen géén diploma zou mogen behalen en waarom hij met zo'n resultaat voor rekenen wél door zou mogen. Een vijf, notabene, niet eens een zes! En er zijn ook nog eens speciale aanpassingen voor lln die dyscalculie kunnen aantonen.

Ik gooi beslist geen "kennis, talent of motivatie weg". Ik vind kennis, talent en motivatie zijn juist erg belangrijk in het onderwijs. Vandaar dat ik blij ben met de introductie van deze toets, al zal er nog wel het een en ander aan inhoud, vorm en organisatie moeten veranderen. In die toets kan een leerling kennis, talent en motivatie juist prima laten zien!

U wordt moedeloos van mij? Jammer, ik geef hier slechts mijn visie weer en probeer zowel de maatschappij als de leerling te beschermen. Kunnen rekenen maakt de burger namelijk onafhankelijk van kwaadwillende overheden, instellingen en bedrijven. Ik sta dus juist pal voor die dyscalculieleerling! Of moet deze van u maar bedot kunnen worden? Welk een cynisme zou dat zijn.

Ik raad u aan mijn bijdragen nog eens goed te lezen, zodat ik niet steeds in herhaling hoef te vallen.

Onzin

#115 Twitterbericht

2014-11-20 14:22

"Het #LOOV heeft er voor gekozen studiejaar 2015/2016 een gezamenlijke rekentoets aan te bieden voor studenten van de bachelor#verpleegkunde".

 

Dat gebeurt niet voor niets. Straks overbodig.


Gast

#116 Re: Re: Re: Re:

2014-11-20 14:30

#114: Onzin - Re: Re: Re:  

 Als u denkt dat dyscalculie met een pilletje is op te lossen raad ik u toch maar eens aan om even op te zoeken wat dyscalculie nu precies inhoud. Kunt u mij een beroep noemen wat volgens u wel geschikt is voor kinderen met dyscalculie die op niveau groep 6 rekenen? Of moet ik maar alvast een uitkering gaan aanvragen voor mijn dochter?


Gast

#117 Re: Re:

2014-11-20 14:33

#112: Onzin - Re:  

 Wat voor u simpel is kan voor iemand met dyscalculie wel heel erg ingewikkeld zijn.

En wat voor mijn dochter met dyscalculie heel simpel is ( bijvoorbeeld een paard tekenen) kan voor u wel heel moeilijk zijn. Heeft u daar al eens over nagedacht of kan u zelf alles ? 


Gast

#118

2014-11-20 16:10

Ik vind ook dat er naar de rekenmethodes mag worden gekeken. Wij hebben bijvoorbeeld een zoon die beelddenker is en niets kon met al die verhalende sommen. Toen hij een methode zonder al die verhalen kreeg vond hij rekenen ineens gemakkelijk. En daarvoor waren eerst een paar jaar "ploeteren" voor nodig om hier achter te komen.
gast

#119 rekentoets zonder onderwijs?? belachelijk!!

2014-11-20 20:04

beste onzin, wat een onzin!! u weet duidelijk niets van dyscalculie, mijn dochter kan ook goed wiskunde, maar rekenen lukt haar niet. zoals een blinde een bril nodig heeft, zo heeft een dyscalculie leerling een rekenmachine nodig! en dan nog iets: ik vind het prima als rekenen een eindexamen vak wordt, maar maak dan wel eerst een onderwijsplan en geef de kinderen die dat nodig hebben dan vanaf de eerste klas goed les in dit vak, net als dat gebeurt bij de andere kernvakken!! nu moeten kinderen eindexamen doen in een vak waarin ze nooit les hebben gehad op het middelbaar. voor mijn ene dochter een fluitje van een cent, maar voor mijn andere dochter een nachtmerrie!!


Gast

#120

2014-11-20 20:30

Vooral doorgaan met kinderen en jongeren af te rekenen op wat ze niet zo goed kunnen en dat stevig uitvergroten. Ga dan ook maar alvast veel psychologen opleiden voor de toekomst. Al weer een voorbeeld van : HOE DRAAI IK DE JEUGD DE NEK OM!

Gast

#121

2014-11-20 22:39

Helemaal mee eens !

Gast

#122

2014-11-20 22:49

Ik kan me als GZ psycholoog volledig achter deze petitie scharen. Dit beleid is niet competentiegericht maar probleemgericht. Het lijkt me dat passend onderwijs perspectief moet scheppen i.p.v. belemmeren. Als kinderen al geen passend perspectief meer krijgen wat is dan de zingeving van opgroeien en ontwikkelen?
Onzin

#123 Re: rekentoets zonder onderwijs?? belachelijk!!

2014-11-21 12:24

#119: gast - rekentoets zonder onderwijs?? belachelijk!! 

Ik weet veel van de rekentoets, al ben ik er zelf gelukkig niet bij betrokken. Ik schrijf "gelukkig", louter omdat er een ware hetze tegen lijkt te zijn ontketend, waarbij mensen die aan de zijlijn staan en ook niets over het onderwerp weten luidkeels hun mening verkondigen. In de bijdragen hierboven lees ik zelden iets inhoudelijks. Het is simpel: weg ermee! Nuances bestaan hier niet.

Ik vertegenwoordig slechts een ander geluid, maar u stelt kennelijk geen prijs op een echte discussie. U wilt slechts onder gelijkgezinden zijn, dat is wel zo gemakkelijk. Ik laat deze klaagmuur dan maar aan u. Er zijn gelukkig op de werkvloer veel mensen die hun uiterste best doen om de rekentoets tot een succes te maken, ook (of juist) voor mensen met dyscalculie. Dyscalculie is gelukkig niet hetzelfde als een hoofd missen. Er valt, met de nodige inzet, wat aan te doen.

Dat eraan de rekentoets deugdelijk onderwijs moet voorafgaan, dat ben ik natuurlijk met u eens. Maar er zijn daarvoor wel degelijk "onderwijsplannen". Er is ook voldoende ondersteuning, bv van het Steunpunt Taal  en Rekenen. Maar het is nu aan de scholen en hun docenten om hiermee iets te doen. Vanaf 2011 hebben ze hier al de gelegenheid voor gehad. Daar, bij de school van uw dochter, moet u zijn. Deze klaagmuur hoort bij de scholen, niet hier.

Onzin
Gast

#124 Re: Re: Re: Re: Re:

2014-11-21 12:30

#116: - Re: Re: Re: Re:  

Als u goed leest, dan ziet u dat ik zeker niet denk dat dyscalculie met een pilletje op te lossen is! Ik schets slechts wat er in de toekomst - helaas - te gebeuren staat. Over enige jaren is dyscalculie gewoon weer niet goed kunnen rekenen, net als er mensen zijn die minder goed Engels, wiskunde of Nederlands kunnen. Ik ben een positivo, al valt dat hier niet altijd mee. U schrijft lln met dyscalculie af, terwijl ik hen hoop probeer te bieden. Dyscalculie is namelijk geen ongeneeslijke ziekte, waar niets aan te doen valt.


Gast

#125 Re: Re: rekentoets zonder onderwijs?? belachelijk!!

2014-11-21 13:03

#123: Onzin - Re: rekentoets zonder onderwijs?? belachelijk!! 

 Ik ben het met u eens dat er met wat inzet best wat aan dyscalculie te doen is.

En dat doen deze kinderen ook al jaren , ze hebben bijles en oefenen veel.

Maar ze zullen nooit de rekentoets kunnen halen en als ze het wel kunnen maar er dan langer over doen dan worden ze gestraft met geen diploma of geen toegang tot onderwijs van hun niveau.

Dat is nu juist waar het om gaat en waar wij voor staan , we willen die rekentoets niet weg die mag best blijven als hij maar niet zo allesbepalend is en iedereen hem maar in zijn eigen tempo mag halen en dat zal voor de een begin vmbo zijn en voor de ander 4 jaar later eind vmbo bijvoorbeeld . Maar niet zoals nu gebeurd zeggen eind groep 8 je haalt hem niet dus geen toegang tot vmbo .

en haal je hem bijvoorbeeld eind vmbo nog niet maar heb je wel je best gedaan en scoor je op alle andere vakken een voldoende dan verdien je nog een diploma! En daar mag dan wat mij betreft best op vermeld worden dat je gezakt bent voor de rekentoets er hoeft niks verstopt te worden.