Rekentoets VO desastreus voor kenniseconomie

Neem contact op met de schrijver van de petitie

Dit discussie-onderwerp is automatisch gecreëerd voor petitie Rekentoets VO desastreus voor kenniseconomie.


Gast

#201

2015-05-19 19:55

Ik ben een VMBO-TL leerling met dyscaculie, dus dit is voor mij van groot belang!

Gast

#202

2015-05-19 21:17

Omdat iedereen gelijke kansen verdient

Gast

#203

2015-05-21 14:49

In dit land tel je mee als je normaal kunt leren. Voor mensen die het niet kunnen is er geen plek. Heel pijnlijk en verdrietig voor jongeren die heel hard hun best doen en zo aan de kant worden gezet.

Gast

#204

2015-05-21 15:15

Mijn zoon vindt leren moeilijk. Zijn hele leven al. Voelt zich minderwaardig. Heeft vmbo basisberoeps en heeft het moeilijk op mbo nivo2. Als men eens wist hoe hard hij zijn hele leven al vecht voor een toekomst......ik hou mijn hart vast. Zo makkelijk om mensen buiten te sluiten. Je moet je bestaansrecht verdedigen als je anders bent, heel triest!

Gast

#205

2015-05-22 18:41

Mijn zoon gaat volgend jaar naar het atheneum, hij heeft een CITO-score van 246. Maar die is opgebouwd uit een percentielscore van 100 voor taal, en van 45 voor rekenen. Hij wil later graag naar de universiteit, maar met zijn rekenproblemen is het maar zeer de vraag of deze (hoog)begaafde jongen het atheneum zal gaan halen... Weggegooid talent, dat moeten we niet willen!

Gast

#206

2015-05-22 20:47

Omdat de regering zo ver gaat dat je zelfs als volwassenen je werkzaamheden niet meer mag doen omdat je niet kunt rekenen.
Je word zelfs door een werkgever niet begrepen, en als dom gevonden te worden, het gaat zover dat je in een depressie raakt, ook de jeugd gaat hier aan kapot. Tweede kamer steun ons, dit moet stoppen. Wij hebben DYSCALCULIE, HELP ONS.

Gast

#207

2015-05-23 09:01

Geef iedereen een kans om te doen waar hij/zij goed in is, zonder te willen dat je alles moet kunnen.

Gast

#208

2015-05-24 07:55

Deze toets ontwikkelt geen talent, maar breekt t .....diep en diep triest...en oh zo DOM!!!

Gast

#209

2015-05-25 09:29

Is te gek voor woorden dat kinderen met VWO mogelijkheden(of HAVO...) deze kans ontnomen wordt omdat ze slecht in rekenen zijn door een stoornis als dyscalculie!!!! Ga daar aan werken net als bij dyslexie!!!!

Gast

#210

2015-05-25 14:24

Omdat mijn kind dislectie heeft en zeer grote moeite met begrijpend lezen.

Gast

#211

2015-05-25 17:00

omdat zelfs de leraren niet fatsoenlijk les kunnen geven in rekenen . en er zijn kinderen die het gewoon niet kunnen. mijn dochter heeft geen inzicht in rekenen . maar discalculatie is nooit getest en was te duur voor school om dit te testen.

Gast

#212

2015-05-26 04:54

Omdat het discriminatie lijkt van kinderen, jongeren met dyslexie en deze kinderen, jongeren kansloos zijn., waaronder onze zoon (17) die hiermee te maken heeft

Gast

#213

2015-05-26 06:50

Omdat ieder kind de zelfte kans moet krijgen

Gast

#214

2015-05-26 07:57

Omdat het niet zo kan zijn,dat je door een handycap,struikel op je
verdere ontplooiing.

Gast

#215

2015-05-26 08:20

Ik kan zelf slecht rekenen, maar met behulp van een calculator red ik het prima.
Ik heb gymnasium alpha gedaan, ook al was mijn citoscore destijds beroerd.
Stop mensen niet in hokjes, zeker niet als ze nog zó jong zijn!

Gast

#216

2015-05-26 08:25

Mijn dochter heeft een zware vorm van dyscalculie. Ze is nu 21 en heeft na het vmbo de havo (zonder wiskunde) gehaald. Op dit moment zit ze in het 2e jaar van het HBO. Ze doet de opleiding docent beeldende kunst. Ze is bijzonder intelligent en heeft een groot doorzettingsvermogen. Met een verplichte rekentoets had mijn dochter nooit haar dromen kunnen verwezenlijken.


Gast

#217

2015-05-26 08:38

De 4e klas Bergen op Zoom, ik zat intern op kostschool het was 1959 toen op een dag de schoolinspecteur kwam en bij iedere vraag over aardrijkskunde, geschiedenis,taal,stak ik heel ijverig mijn vinger omhoog en wist ik het antwoord. De rekenvragen liet ik graag aan anderen over en dát vond de man vreemd want nu wees hij mij aan om antwoorden te geven. Vingers en tenen moesten me helpen bij het op -en aftellen, het zweet brak me uit en tot op de dag van vandaag, nu 64 jaar oud staat dit voorval me bij alsof het gisteren gebeurd is. Gevolg was dat ik iedere "vrije" woensdagmiddag en zaterdagmorgen bijles rekenen kreeg en ik het nu nog niet snap... Ik heb zoveel geld verloren als gevolg van het niet begrijpen wat ik moest betalen en of kreeg. Ik kan er zo over verhalen wat me overkomen is en heb als eerste het pinnen omarmd! Maar nu nog, overzie ik soms niet wat ik wel kan en niet tot ik het geld, cijfers, daadwerkelijk voor me zie. Ik schijn ook heel bewust de muntjes in de hand te nemen wat niet gezond overkomt.. Inderdaad ik wilde voor de klas staan, en doe dit nu als vrijwilliger en ondersteuning van een leerkracht nu bij laaggeletterdheid op NT1 niveau en heb dit jarenlang gedaan in groep 5 als leesmoeder.


Gast

#218

2015-05-26 08:38

mijn dochter heeft na een toets een certificaat ontvangen, dat zij niet hoer zit dan niveau 5 basisonderwijs. Wat je ook doet, het klijft niet.
niemand heeft er aandacht voor en op school al helemaal niet.

Gast

#219

2015-05-26 08:42

De oude freule Wttwaall van Stoetwegen van de lang voorbij politiek zou gezegd hebben;"gekkenwerk !!

Gast

#220

2015-05-26 08:46

Het kan en mag niet zo zijn dat rekenen je toekomst bepaalt!

Gast

#221

2015-05-26 09:03

Mijn dochter zit op VMBO-t3. Ze heeft uitstekend punten, is zeer talig en doet het goed in alle vakken, inclusief wiskunde. Ze wil naar de havo omdat ze bij het ROC geen opleiding ziet die haar trekt.
Ze heeft dyscalculie. Het is maar de vraag of ze de benodigde 4,5 wel kan halen bij de ER (lichtere toets). Mocht ze hem halen dan ligt er nog een enorme horde klaar voor haar. Het halen van de rekentoets voor de HAVO. We hebben al een heel traject uitgestippelt. Je hebt 4 kansen om de toets de halen. Mocht ze de komende toets in een keer halen dan heeft ze nog drie kansen over om te proberen om de havo toets te halen. Mocht dat niet lukken dan kan ze beter niet aan de havo beginnen, het risico is dan veel te groot dat ze nooit een diploma krijgt. Slaagt mijn dochter pas de 4e keer voor de vmbo-t rekentoets dan heeft ze geen mogelijkheden meer om de havo toets te proberen. Ook dan is het niet raadzaam om naar de havo te gaan, het risico is gewoon te groot dat het niet gaat lukken en de jaren op de havo verspilde jaren zijn.

En dat terwijl ik het belang van goed kunnen rekenen niet bestrijdt. Maar niet ten koste van de toekomstverwachtingen van mijn dochter die wellicht een hele goede talendocent zou kunnen zijn

Hans de Leeuw,
Docent biologie en natuurkunde

Gast

#222

2015-05-26 09:12

Wij, beiden klinisch psycholoog en ouders van een 25 jarige dochter met NLD en dyscalculie ervaren al jaren de wijdverbreide en ernstige gevolgen van deze handicap voor onze dochter. Momenteel doet onze dochter examen tandartsassistente, dat zij gelukkig wel gaat halen omdat de rekentoets dit jaar nog net niet leidend is. Een jaar later zou zij zelfs deze MBO opleiding niet kunnen halen omdat zij niet in staat is en zal zijn voor rekenen ooit een voldoende te halen (Een paar weken geleden heeft zij wel aan die schijnvertoning mee moeten doen en een 3 gehaald)
Voordien heeft zij met een mooie lijst de havo afgerond , waarbij zij profiteerde van een examenjaar waarin het zelfs mogelijk was wiskunde te laten vallen. Daarna heeft zij nog de propedeuse van een HBO weten te halen waarna met name het vak economie een onoverkomelijk struikelblok vormde. Haar twee zussen hebben beiden een universitaire opleiding afgerond (rechten en farmacie)

De rekentoets teneinde diploma's te blokkeren is een onbenullige
maatregel, niet op consquenties doordacht en zeer onrechtvaardig.
Ongetwijfeld zal men op termijn op deze bureaucratische dwaling terugkomen , maar dan is ondertussen al veel leed geschiedt voor met name jonge mensen die gezien hun handicap juist op wel wat coulance zouden mogen kunnen rekenen.

Dit bericht is verwijderd door de schrijver ervan (Toon details)

2015-05-26 09:19


Bianca

#224

2015-05-26 09:24

Heb ook een dochter met dyscalculie, volgt vmbo-kader onderwijs, maar kan zelfs dit diploma straks niet halen ivm deze rekentoets. Dus het probleem speelt niet alleen op havo/vwo.


Gast

#225

2015-05-26 09:24

Ik heb ook een zusje wat redelijk incapabel is en mijn moeder zeurt nogal hard dat ik deze petitie moet invullen.