Pensioenpetitie

Neem contact op met de schrijver van de petitie

Dit discussie-onderwerp is automatisch gecreëerd voor petitie Pensioenpetitie.


Gast

#526

2016-02-13 08:46

Worden de oudere eindelijk wakker
de Huidige jeugd bouwt al als ze opbouwen met 2 personen op
Veel mensen helemaal niets of te weinig buitenlanders zzp
Er is veel minder nodig dan nu
Dus waar praten we over of moet de politiek de zaken nog eens vullen(zo als voor enige jaren terug)
Inleveren akkoord maar dit looopt de spuigaten uit

Gast

#527

2016-02-13 09:33

Omdat altijd inleveren een keer moet ophouden

Gast

#528

2016-02-13 09:34

Omdat de rekenrente die wordt gehanteerd veel te laag is voor
een lange periode. En de pensioenkassen maar groeien!

Gast

#529

2016-02-13 10:45

Het is belachelijk wat er onder deze regering van de ouderen wordt afgepakt, zowel in geld als in voorzieningen.
De ouderen zijn er het meeste op achteruitgegaan.

Gast

#530

2016-02-13 10:58

In 1950 werd mijn militaire dienstplicht, na ruim drie jaar in Indonesië te hebben gediend, beëindigd en moest ik werk zoeken op de arbeidsmarkt. Nádat ik mij heb laten informeren was een betrekking bij de Overheid, hoewel die minder werd betaald dan in de particuliere sector, verstandiger door een goede pensioenvoorziening, die gegarandeerd welvaartsvast was. Volgens mij heeft de Overheid, dat recht op welvaartsvaste uitzicht niet waar gemaakt cq geschonden.

Gast

#531

2016-02-13 15:25

Nooit mijn hand opgehouden/op hoeven te houden. Altijd geld ingebracht.De maat is vol. Hoogste tijd dat "de wal het schip gaat keren".

Gast

#532

2016-02-13 16:11

Ruim 40 jaar werken en daarna gaat de (r)overheid stelen van je opgebouwd pensioen door allerlei maatregelen te treffen. Schande en onaanvaardbaar. Daarbovenop komt nog het AOW-gat. Als alle gepensioneerden een week hun vrijwilligerswerk niet zouden doen, dan merkt Nederland de waarde van ouderen. Wellicht is dit een idee. Er moet wat gebeuren, maar anders dan een demonstratie op het Malieveld. Dat helpt niet. Richt een denktank op, die acties met grote gevolgen organiseert in samenwerking met ouderenbonden, vakbonden, etc. Tijd voor actie. We zijn met zovelen!

Gast

#533

2016-02-13 17:31

Het kabinet moet met haar tentakels uit de pensioenpotten
blijven. Dit kabinet beschouwt de gepensioeneerde als melkkoe
en daarom moet ze zo snel mogelijk verdwijnen. Elke gepensioeneerde zou dit bij de volgende verkiezingen
in gedachte moeten houden. Dus stem niet meer op de vvd en pvda en de partijen die dit kabinet ondersteunen.
Henk

#534

2016-02-13 19:13

Pensioen is een arbeidsvoorwaarde dat door de werkgever met de werknemer bij aanvang van de dienstbetrekking wordt afgesproken. Hier heeft de overheid niets over te zeggen.

Alle ingelegde premies van zowel de werkgever als de werknemer komen dus in zijn geheel toe aan de deelnemer in het pensioenfonds (stichting) en kan dus niemand anders hier aanspraak op maken.

De AOW is een omslagstelsel en iedere nederlander heeft hier recht en de hoogte is afhankelijk van het aantal jaren dat men in nederland heeft gewoond.

Onlangs las ik in het dagblad "De Limburger"het volgende:

We hebben helemaal geen pensioenprobleem. Jaarlijks krijgen pensioenfondsen in Nederland nog steeds tientallen miljoenen meer binnen dan ze moeten uitkeren. Die enorme berg pensioengeld die er nu is, krijgen we nooit meer op. Ze zijn het niet overal over eens, Frans van Groeningen (1938) en Huub Esten (1940), maar in grote lijnen denken ze hetzelfde. Onze pensioenen zijn niet naar de knoppen. We krijgen het geld nooit meer op. „Zolang we geen gekke dingen doen”, voegt Van Groeningen daaraan toe.  Ze noemen zich allebei een vooroorlogs product. Frans van Groeningen is van 1938 en Huub Esten werd nipt voor de start van de oorlog geboren. Beiden hebben ze jaren met cijfers gewerkt. Van Groeningen was zelfstandige. „Ik heb jarenlang adviezen gegeven op het gebied van verzekeringen en hypotheken.”  Esten heeft gewerkt voor het Burgerlijk Armbestuur Maastricht (nu Envida) en was secretaris van de beleggingscommissie van de Elisabeth Strouven stichting. Hij is al jaren lid van de Abva/Kabo en nu van de FNV.  Nu denk ik dat bewust een misvatting is gecreëerd. Mijn doel is het bestrijden van die misvatting Esten: „Ik heb heel veel jaarrekeningen opgesteld. Toen ik in 2008 voor het eerst hoorde dat er problemen waren met de pensioenen, stond ik perplex. Dat moest een misvatting zijn. Nu denk ik dat bewust een misvatting is gecreëerd. Mijn doel is het bestrijden van die misvatting.”  Van Groeningen: „Eens. Het grote probleem is de dekkingsgraad van een pensioenfonds. Hoe wordt die berekend? Dekkingsgraad wordt bepaald door de de bezittingen van de fondsen te delen door de verplichtingen. Hoeveel de pensioenfondsen bezitten, kun je elk jaar uitrekenen. En dat gebeurt ook. Maar die verplichtingen, het geld dat de fondsen in de toekomst moeten uitbetalen, hoe bereken je die?”  Esten: „Dat is essentieel. Van de politiek moeten pensioenfondsen voor de verwachte groei van hun vermogen rekenen met actuele rentepercentages van 1,6 procent en soms nog minder. Maar dat is helemaal niet reëel. In de afgelopen twintig jaar hebben de pensioenfondsen gemiddeld 7 procent rendement per jaar gehaald. Dus ook in de crisisjaren! Dat blijkt uit cijfers van De Nederlandsche Bank. Het pensioenfonds voor de zorg, het PfZW, heeft vanaf 1972 een rendement gehaald van 8,4 procent. Dat is fantastisch. Als pensioenfondsen zouden mogen rekenen met hun langjarig rendement, dan waren er helemaal geen pensioenproblemen. Dan werden jaarlijks alle pensioenen gewoon aangepast aan de inflatie en zou er ook geen tegenstelling zijn tussen jong en oud.”  Zelfs als werkenden geen premie meer zouden betalen, kunnen we alle pensioenen blijven indexeren en dan houden we nog geld over Van Groeningen: „Weet u hoeveel geld in de pensioenfondsen zit? Rond de 1.250 miljard euro. Jaarlijks wordt dus 7 procent rendement gemaakt. Dat is 87,5 miljard. Aan gepensioneerden wordt jaarlijks nog geen 30 miljard uitbetaald. Dat betekent dat er elk jaar 57,5 miljard bij de pot komt. En dan hebben we het nog niet gehad over de inleg van de werkenden van 33 miljard. Zelfs als werkenden geen premie meer zouden betalen, kunnen we alle pensioenen blijven indexeren en dan houden we nog geld over.”  Esten: „Wanneer je veel voorzichtiger bent en uitgaat van een gemiddeld rendement van 4 procent bij een pensioenfonds, dan heb je nóg geen probleem. Ik heb eens wat sommetjes gemaakt. Stel je stort jaarlijks 1000 euro in je pensioenfonds. Bij een rente van 1,6 procent heb je dan na 40 jaar 64.000 euro opgebouwd. Maar bij 4,2 procent rendement is dat 150.000 en bij het reële rendement van 7,5 procent 407.000 euro! De 1,6 procent rekenrente die de staat ons opdringt, is dus onzin. De vraag is wie daar achter zit. Ik denk de verzekeringslobby, met steun van de VVD. Die willen de pensioenfondsen privatiseren en overnemen.”  Fondsen zijn het beste systeem voor pensioenen Van Groeningen: „Dat mag nooit gebeuren. Ik heb jarenlang gewerkt voor verzekeraars.  Fondsen zijn het beste systeem voor pensioenen. Fondsen steken winsten terug in het fonds, verzekeraars steken winsten in hun eigen zak. Ik denk dat de overheid er een belang bij heeft rekenrente zo laag te houden. Je moet het zo zien: over de afgedragen pensioenpremies is geen belasting betaald. Dat gebeurt pas wanneer je een pensioenuitkering krijgt. Dat betekent dat grofweg een derde van die 1.250 miljard straks in de vorm van belasting naar de staatskas gaat: 375 miljard euro. Dat is bijna net zo veel als de gehele Nederlandse staatsschuld. Over die 375 miljard euro krijgt de staat ook nog een jaarlijks rendement van 7 procent terwijl de overheid zelf gratis geld kan lenen. Pensioenfondsen zijn prachtige spaarpotten voor de overheid. Die verborgen belastingreserves komen vrij als mensen met pensioen gaan.”  Esten: „De werkgevers hebben er belang bij om de zaken negatief voor te stellen. Onder druk van de negatieve verhalen over pensioenen kunnen de werkgevers allerlei zaken afschaffen. Eerst verdween de eindloonregeling, daarna werd het nabestaandenpensioen verslechterd, de bijstortingsverplichting voor de werkgever werd afgeschaft en tegenwoordig kunnen mensen pas met 67 met pensioen. En nu willen ze de pensioenen individueel maken. Allemaal verslechteringen.”  Wie heeft er belang bij dat we rekenen met die absurd lage rente? Van Groeningen: „Een kleine correctie: werkgevers moeten ook fors meebetalen aan de stijgende premies. Het kost hen extra geld. Doordat werkgevers en werknemers hogere pensioenlasten hebben, kunnen ze dat geld niet uitgeven in de economie. Dat is weer in strijd met het overheidsbeleid dat wil dat mensen weer gaan consumeren zodat de economie aantrekt.”  Esten: „Blijft de vraag over: waarom? Wie heeft er belang bij dat we rekenen met die absurd lage rente?”  Van Groeningen: „En waarom laten de pensioenfondsen niets van zich horen? Zij weten toch ook dat de lage rekenrente absurd is. Wie heeft er belang bij dat iedereen monddood gemaakt wordt? Wat is de geheime agenda? Dat is en blijft de vraag. Misschien laat de overheid de kas van de fondsen groeien omdat de staat straks onvoldoende geld heeft om het staatspensioen, de AOW te betalen. Dan gaan ze mensen met een aanvullend pensioen minder AOW geven.”  Esten: „Pensioenfondsen hebben de publiciteitsslag verloren van de overheid. In peilingen scoren pensioenfondsen qua vertrouwen nog lager dan banken en verzekeraars.Sommige banken en verzekeraars zijn gered door de overheid. Maar pensioenfondsen hebben nooit een cent staatssteun gehad. Pensioenfondsen zijn ook bang om iets te zeggen, omdat ze streng in de gaten gehouden worden door De Nederlandsche Bank. Ze zijn doodsbang voor de DNB.”  Van Groeningen: „In de media worden fondsen afgeschilderd als graaiers. Er heerst zo’n negativiteit. Veel mensen geloven dat er geen geld meer is als ze 65 zijn. Daarom willen mensen hun geld zelf beheren, maar dat is het stomste dat je kunt doen. Het is bewezen dat collectief sparen voor je pensioen de beste rendementen oplevert. Mensen moeten eens kijken wat voor een geweldig systeem we hebben. We hebben het op één na beste pensioensysteem van de wereld en ik durf ook wel te zeggen dat we eerste zijn. Pensioenfondsen moeten op een troon gezet worden. Ze zijn een zegen voor de Nederlandse economie.”  Esten: „En helaas concludeer ik dat het grootste gevaar voor de pensioenen de overheid is. Die komt steeds met slechte oplossingen voor problemen die er niet zijn.” 

DUS, DE OVERHEID IS HET GROOTSTE GEVAAR VOOR DE PENSIOENEN EN BLIJF MET DE HANDEN VAN ONZE PENSIOENEN AF. 


Gast

#535

2016-02-13 19:17

De overheid wil zeker weer een geep uit de pensioen kas doen,dat hebben ze al een keer eerder gedaan en hebben het nooit terug betaald, over witte boorde Criminele gesproken!!!

Gast

#536

2016-02-14 11:52

Na 43 jaar hard werken en betalen voor mijn pensioen, denkend dat je alles voor elkaar hebt, wordt je bestolen door onze regering!!! Dit pik ik niet! Gelukkig heb ik het (nog) niet nodig, maar waar zijn de verzorgingshuizen voor de ouderen die het nodig hebben? Oja, we kunnen zorg kopen! Als er nog wat over blijft van ons gespaarde pensioen! Anders ben je overgeleverd aan de goodwill van een buur of verre vriend!
Daarom deze petitie en mijn steun hieraan. Ook ik wil een menswaardige oude dag. Ik ben geen wegwerpartikel!

Gast

#537

2016-02-14 12:48

Als gepensioneerde treft mij elke maand het leed van niet indexeren. Dus diefstal van mijn gespaard pensioen. Daarbovenop nog de ultra lage rente wat mijn spaargeld doet verdampen. Daardoor worden we bestolen door deze corrupte regering.


Gast

#538

2016-02-14 13:54

Ik onderteken deze petitie omdat ik het onterecht vind dat de overheid alweer uit depensioenen pot wil stelen. Genoeg is genoeg.

Gast

#539

2016-02-14 14:47

Ik ben het zo langzamerhand zat wat met ons als gepensioneerden wordt gedaan. Door de media worden we steeds als rijken neergezet die op de golfbaan hun tijd verdoen terwijl dat absoluut niet het geval is. Nooit hoor je iets van wat de ouderen vroeger hebben moeten doorstaan. In de oorlogsjaren armoede en daarna nog vele jaren hetzelfde.

Gast

#540

2016-02-14 16:37

Buiten de belastingverhoging en afschaffing van bedrag aan vermogen worden wij ook nog met ca. 5% zorg belast.
De werknemers die dit ook betalen krijgen het terug van hun werkgever maar gepensioneerden krijgen het NIET

Gast

#541

2016-02-14 17:16

Behalve belwstingverhogi gen ook vrijstelling bedrag vermogen ingetrokken ook nog ca. 5% zorg in mindering. We kenmerk krijgen dit vergoed vanhun werkgever maar wij krijgen niets terug. Dit kabinet is rampzalig.

Gast

#542

2016-02-14 18:12

Met z'n allen zijn we sterker en maken we een vuist, genoeg is genoeg!

Gast

#543

2016-02-14 19:03

Omdat ik het gevoel heb dat ik belazerd wordt ! Eindelijk iemand die er wat aan doet.

Gast

#544

2016-02-14 20:29

Ik ben het zat door de politiek gepakt te worden

Gast

#545

2016-02-14 20:36

Omdat ik het gelul zat ben dat er geen geld is en dat de jongere ook nog pensioen moeten hebben. ik heb van mijn 18e tot mijn 65 pensioen betaald dat is 47 jaar en niet te weinig

Gast

#546

2016-02-14 21:45

Wij hebben 40 jaar hard gewerkt voor AOW, daarnaast premie betaald voor een bedrijfspensioen en dan ook nog betaald voor aanvullende pensioenregelngen!
Het minste dat je dan, eenmaal gepensioneerd, mag en moet verwachten is indexering!
Mijn bedrijfspensioenfonds rekent mij voor dat ik sinds 2008 11,6 % aan koopkracht heb ingeleverd doordat zij niet mochten/konden indexeren.
En lachebek Rutte maar blijven beweren dat het allemaal zo goed gaat!
In die visie zijn gepensioneerden vermogend omdat zij een eigen huis hebben (met hypotheek).
Ik eet inderdaad smakelijk door enkele van de stenen van mijn huis op te eten.


Gast

#547

2016-02-15 10:45

heb diverse keren politieke partijen er op gewezen wat wij inleveren t.o.v. werkenden en dat die verhouding totaal scheef ligt..
Je krijgt als antwoord dat ze je mail hebben ontvangen en vervolgens doen ze niets meer. Intussen hebben wij ruim 15% ingeleverd.

Gast

#548

2016-02-15 13:55

Ik heb nu 43 jaar gewerkt en moet nog een tijdje. Ik hen recht op het pensioen waar voor ik gespaard heb.

Gast

#549

2016-02-15 15:50

Er moet meer tegengas zijn!

Gast

#550

2016-02-15 16:34

krijgen steeds minder aow en pensioen uitkering maar wel verhoging van belastingen en aan het eind van het jaar moet je bij betalen