Afschaffen Vlaamse expertisenetwerken onderwijs

Neem contact op met de schrijver van de petitie

Dit discussie-onderwerp is automatisch gecreëerd voor petitie Afschaffen Vlaamse expertisenetwerken onderwijs.


Gast

#1

2014-12-05 12:06

Ik ben verontwaardigd. Afschaffen van Vlaamse expertisenetwerken onderwijs getuigt niet van een visie op goed onderwijs. Communicatie en overleg worden vergeten.

Gast

#2

2014-12-05 12:37

Plots afschaffen lijkt niet zo'n goed idee. Wel in overleg gaan met alle lerarenopledingen in Vlaanderen en het werkveld om te zoeken naar wegen om het beroep van leraren samen te versterken en daartoe innovatieve lerarenopleidingen te organiseren. Er is nog veel werk aan de winkel, zie de negatieve reactie van leraren op inclusief onderwijs als een klein maar veelzeggend voorbeeldje. Die discussie zou m.i. professioneler, onderbouwder en 'evidence-based' kunnen plaatsvinden. En daartoe zijn expertise-, resp. kenniscentra uitstekedn geschikt.

Gast

#3

2014-12-05 13:21

Hoeveel harder kan je met je besparingen ingrijpen op de kwaliteit in de klas zelf??

Gast

#4

2014-12-05 16:07

Als zij geen expert hoeft te zijn, waarom anderen dan wel?

Gast

#5

2014-12-06 09:38

Als chair van de European Association for Practitioner Research on Improving Learning kent EAPRIL de netwerken als zeer productive actoren waar het gaat om professionalisering van docenten en het verbeteren van het onderwijs en leren van leerlingen/studenten. Vele presentaties, verrijking in, met en door de uitwisseling met andere Europese projecten zijn ontstaan. Het is triest besluit dat op deze wijze het mes gezet wordt in activiteiten die bijdragen aan aan goed onderwijs en daarmee aan een 'capaciteit' vorming voor een concurrerende economie zowel voor Europa als België in het bijzonder..

Gast

#6

2014-12-07 17:41

Oorspronkelijke opluchting in 'op het eerste gezicht' degelijke Minister van Onderwijs kalft in hoge snelheid af. Het blijft wachten op de eerste concrete stappen die van visie en moed getuigen. Het afschaffen van de expertisenetwerken geeft nog maar eens blijk van zeer korte termijn denken en de wet van de makkelijke en grote getallen. We staan met ons onderwijs op een kantelmoment en ik vrees dat het verkeerd gaat kantelen met alle gevolgen vandien..., maar we blijven ons best doen om dat te voorkomen!

Gast

#7

2014-12-07 18:23

En wij zijn nog wel zo jaloers op deze netwerken en dat hier geld in werd gestoken........ Wij hebben uitstekende ervaringen met Elant als professioneel netwerk waarmee wij samenwerken vanuit de Velon werkgroep 'Multiculturaliteit in de lerarenopleidingen'. De tomeloze energie en ideeënstroom die hieruit voortkomt mag niet worden gestopt!!


Gast

#8

2014-12-07 19:41

de aangebrachte argumenten in de petitie zijn heel terecht. Deze besparingsmaatregel van de regering getuigt niet van een lange termijn visie.

Gast

#9

2014-12-08 08:27

De Expertisenetwerken verrichten schitterend werk voor de professionalisering en hebben en reële impact op de kwaliteit van de opleidingen én dus van het klasgebeuren. Ze zijn een tool op basis van dialoog en een zeer geschikt beleidsinstrument voor een minister. Er is geen aanvaardbare reden om ze af te schaffen.

Gast

#10

2014-12-08 08:51

het consortium afgeschaft, het expertisenetwerk afgeschaft, what's next? Als er iets is waar niet op bespaard kan worden, is het wel op onderwijs en dit op alle niveau's: overlegplatformen, leraarsuren zowel als puntenenveloppe. Er is een grens aan efficiënt en harder werken. Kwaliteit kan enkel geboden worden als daar over nagedacht is door mensen die de expertise hebben én in overleg kunnen gaan met elkaar.

Gast

#11

2014-12-09 16:09

Goed onderwijs is 'DE'hoeksteen voor een goede samenleving.
Besparingen mogen en moeten, maar hoeven niet als het gaat over opleiding en professionalisering.

Gast

#12

2014-12-10 17:14

In de ontwikkeling naar een netwerksamenleving zou ik het faciliteren van een dergelijke samenwerking in een landeke dat amper een stadstaatje is eerder bevorderen. Ik kan getuigen van een interessante samenwerking en netoverschrijdende dialoog en samenwerking. Expertisenetwerken zouden eerder een nog grotere rol moeten krijgen zoals bijvoorbeeld het integreren van de HIVO-opleidingen.

Gast

#13

2014-12-11 22:36

Vlaanderen is topregio in Europa... versterking van onderzoek in de lerarenopleidingen is blijkbaar niet nodig om een topregio te zijn.


Gast

#14

2014-12-12 16:15

De actie vind ik uitstekend. Onderwijs verwaarlozen komt neer op ondermijnen van de toekomst van leerlingen, die de toekomstige volwassenen zijn.

Gast

#15

2014-12-18 11:23

Dat met deze beslissing één van de schaarse bronnen die we in Vlaanderen (zouden kunnen) hebben voor het financieren van vakdidactisch onderzoek opdroogt, is ronduit vreselijk. De expertisenetwerken van lerarenopleidingen botweg afschaffen, kennelijk niet gestoeld op inhoudelijke argumenten, is dus een foute beslissing. Anderzijds zou het mijns inziens wél goed zijn om, na grondige reflectie, de werking van de expertisenetwerken op een aantal vlakken doelgericht bij te sturen.
Ervaren docent

#16 Tja

2015-01-12 21:37

Ikzelf ben zeer goed vertrouwd met de expertise netwerken geweest (en nog met de)  lerarenopleidingen. De minister moet besparen dat is haar top prioriteit. 

Deze expertise netwerken waren niet slecht. Soms een beetje uit de hoogte en te ver van de praktijk. Soms kon men beter samenwerken tussen de netwerken heen. Ze misten ook een sterke uitstraling en goede marketing. 

Wat er echter nodig is continuiteit. Een netwerk opstarten is geen sinecure. De ENW's hebben heel wat netwerrken uitgebouwd en expertenlijsten. Nu gaat heel veel expertise verloren, maar ook een bestaand weefsel. Dom dus...

Veel lerarenopleidingen doen hetzelfde en werken niet sterk genoeg samen. Denk aan taalbeleid, diversiteit, ICT, toelatingsproef, afstandsonderwijs. Misschien moest er één onafhankelijk expertise netwerk blijven dat de concrete vragen vanuit lerarenopleidingen bundelt. Dit zou gekaderd kunnen worden binnen VELON. 

Misschien moet VELON zoveel mogelijk informatie opnemen... en had de minister dat platform kunnen aanspreken om enkele taken over te nemen?

Is hier met het badwater ook het kind weggegooid?