Behoud de Fierensblokken

Neem contact op met de schrijver van de petitie

Dit discussie-onderwerp is automatisch gecreëerd voor petitie Behoud de Fierensblokken.


Gast

#1

2015-01-15 10:45

via een positief signaal wil ik meewerken voor het behoud van minstens het hoofdgebouw. En sta open voor veel voorstellen voor integratie van het gebouw in een nieuw concept, als er respect wordt getoond voor de oorspronkelijke architectuur, maar het niet ziet als een museum. Het gebouw moet actief gebruikt worden, kan waar nodig met de nodige omzichtigheid aangepast worden zodat het een tweede glansvolle leven kan krijgen. We hebben zoveel talentvolle architecten die met dit gebouw een pareltje kunnen creëren.

Mijn wens is dat vermeden wordt dat er zielloze, doodse nieuwbouwblokken kommen, zoals er al zoveel staan in de buurt. Het gebouw staat op een belangrijk scharnierpunt tussen de levendige Nationale straat, de MODEBUURT en de sociale woonwijk erachter (met zijn helaas trieste gebouwen).

ik vind het ook belangrijk dat de grote Fierensblok voor de modebuurt een meerwaarde moet zijn, waarbij kleinere modeontwerpers er een atelier of  winkel  kunnen beslaan, en waar ook de kunstgalerijen nog een plek hebben. Er kan zo een fantastische kruisbestuiving tussen verschillende creatieve disciplines ontstaan, en zo de overgang Volkstraat (die serieus opgekomen is) met de Nationale straat van enige niveau voorzien. De fantastische binnentuin kan ook heraangelegd worden, waarbij de binnentuin een link kan zijn naar alle gelijkvloerse winkels, ateliers, kantoren. Het geboouw heeft op die manier een fanctie waar mensen elkaar kunnen ontmoeten.

Als zo een project geslaagd wordt uitgewerkt , kan dit voor toeristen, ontwerpers, achitectuurliefhebbers  een extra troef zijn om onze stad te bezoeken.

Geslaagde gelijkaardige initiatieven zijn ook in vele grote Europese steden terug te vinden, de zogenaamde creatieve Hub.


Gast

#2

2015-01-28 12:11

En onze talloze erfgoed- en monumentendiensten stonden erbij en keken ernaar. Antwerpen heeft dringend nood aan een organisatie die sensibiliseert voor het 19de en 20ste eeuwse bouwkundig erfgoed en die waar nodig in de bres springt (vergelijkbaar met St-Lukas archief en zijn bezieler Jos Vandenbreeden, maar helaas beperken deze zich meestal tot Brussel). Alleszins veel succes gewenst met jullie actie!

Gast

#3

2015-02-11 11:28

We vormen met een groep mensen een werkcomité om de Fierensblokken te laten renoveren. Geen afbraak van cultureel erfgoed!

Gast

#4

2015-02-16 09:42

blij dat ik mijn steentje kan bijdragen. las het artikel in de Knack. voor de zoveelste keer was mijn verontwaardiging groot.

Gast

#5

2015-02-16 18:07

Antwerpen is de stad van mijn jeugd en misschien mijn toekomst. Het is zinvol monumenten uit elke fase van haar onwikkeling te koesteren. Dit complex afbreken doet denken aan de taliban die een reusachtig boeddhabeeld hebben opgeruimd.

Gast

#6

2015-03-02 10:38

Het moet stoppen de fouten vanuit het verleden te herhalen, dit is het enige staaltje art-deco dat we nog bezitten en dit afbreken is heiligschennis. Geld is geen argument om dit af te breken.

Gast

#7

2015-03-02 12:54

Prima initiatief!

Gast

#8

2015-03-06 05:15

Prachtig initiatief om bouwkundig erfgoed te bewaren !

Gast

#9

2015-03-19 21:16

We moeten deze majestueuze poort van de Nationalestraat koesteren en in ere herstellen.

Gast

#10

2015-03-20 23:07

Ik ben principieel tegen de vernietiging van cultureel erfgoed. Dit hoort niet thuis in een geciviliseerde westerse samenleving.

Gast

#11

2015-03-26 21:32

Omdat het in Londen wel kan en in Antwerpen niet!!!!!

Gast

#12

2015-03-27 23:47

wat nog rest van de architecturale overblijfselen mogen met meer respect behandeld worden. Men weet zelf dat nieuwbouw van 2015 na 20 jaar toch terug moet worden afgebroken, (en uiteindelijk meer geld gaat kosten.). Een Tropisch instituut heeft een overbuur. Een rots voor de bevolking. Gemakkelijker af te breken dan terug te doen herrijzen, dat weet iedereen. Rob enveloppe, de stad staat al op zijn kop. Een hedendaags park heeft al amper ziel, laat staan een gebouw van dezen tijd.

Een Fierens blok hoeft niet weg te zakken in de grond van schaamte. Maar mag wat mee gepaaid worden.
Maar ja, wat zullen we daar over te zeggen hebben over 50 jaar?
Het zeemanshuis zijn we trouwens ook al bijna vergeten, terwijl wij ons vermaken op die nieuwe, bijna vergeten groene grassprieten.

Gast

#13

2015-03-28 18:58

een waardevol stedebouwkundig project met nuttig sociaal aspect, prachtig gebouw, het renoveren waard - behoud ons erfgoed

Gast

#14

2015-03-28 21:26

In dit land kent men maar 1 woord meer : AFBRAAK!
Schaam jullie!
Er zijn al teveel prachtige gebouwen afgebroken of op andere wijze verknoeid.
koen

#15 Re:

2015-04-09 13:03

#3: -  men denkt dat cultureel erfgoed altijd vele eeuwen oud moet zijn,architectuur van begin vorige eeuw of later is ook mooi.

 

koen

#16 Re:

2015-04-09 13:10

#14: -  alles moet netjes en nieuw zijn in vlaanderen!en men laat maar toe zelfs id kunststeden,in nederland zijn ze slimmer,hier id vlaamse steden wordt het een kakafonie van stijlen en kleuren.

 


Gast

#17

2015-04-09 19:26

Er werden in Antwerpen reeds genoeg historisch waardevolle gebouwen afgebroken in het verleden.

Gast

#18

2015-04-10 09:43

Door zijn minimalistische vormentaal is de modernistische architectuur nog steeds vogelvrij. Dit erfgoed verdient meer respect, waardering en integratie in de huidige urbane context.

Gast

#19

2015-05-06 08:17

Ter bescherming van ons cultureel erfgoed. Er is in Antwerpen in het verleden al zoveel afgebroken waar men later spijt van had!

Gast

#20

2015-07-04 10:46

Dit is waardevol architecturaal erfgoed en moet behouden blijven.

Gast

#21

2016-09-18 18:56

Dit gebouw vormt inderdaad een mooi geheel met het tropisch instituut en is mooi! Dit is erfgoed waarin geïnvesteerd moet worden en dat zeker opbrengt na renovatie en nieuwe invulling.