Vrijstelling ER-rekentoets en rekentoets uit slaag-/zakregeling


Gast

#101

2015-07-29 17:57

Mijn zeer creatieve zoon studeert met veel succes aan de mbo-opleiding Art & Design. Toch zal hij -zoals het er nu uitziet- zijn diploma niet kunnen halen, want voor rekentoetsen haalt hij (alle bijlessen ten spijt) gemiddeld een 2. Ook zal hij dus zijn studiefinanciering terug moeten betalen: wat een onrecht! En wat een onzin om van elk kind dezelfde capaciteiten te verlangen. Standaardisering versus diversiteit in talent. Zonde voor deze kinderen, zonde voor de maatschappij!

Gast

#102

2015-07-29 18:59

De reinste onzin!!!

Gast

#103

2015-07-29 20:13

Mijn dochter van 15 jaar heeft dyscalculie en dit jaar een 3 gehaald voor haar rekentoets. Aan haar inzet en motivatie ligt het zeker niet, ze is altijd serieus bezig met haar (huis)werk en probeert steeds weer opnieuw de rekenvaardigheden onder de knie te krijgen. In al haar basisschooljaren én in de 1e 3 jaren van het VMBO heeft ze extra hulp gehad bij het rekenen, maar helaas levert dit niet het gewenste resultaat op. Ze blijft onvoldoendes halen voor rekenen. Het komend schooljaar gaat ze door naar 4 VMBO, haar examenjaar. Gaat ze haar rekentoets niet halen, wat ondanks haar grote inzet vrijwel zeker gaat gebeuren, betekent dit zoals het er nu voorstaat, dat ze haar VMBO TL-diploma niet gaat halen. Voor alle andere vakken staat ze er goed voor. Hoe dan verder? Voor een vervolgopleiding zal het dan helemaal lastig worden, betekent dit dat ze uiteindelijk zonder enig diploma van school gaat? Dit kan toch niet waar zijn!

 


Gast

#104

2015-07-29 20:57

Deze toets weegt nu mi veel te zwaar!

Gast

#105

2015-07-30 07:36

Mijn dochter verkeerd in de situatie dat zij zeer goede punten haalt op vmbo en dyscalculie heeft, volgend jaar gaat ze examen doen en wil doorstromen naar de havo. De ER toets zit dan wel in de weg. Zij heeft de ER toets voor vmbo gehaald (5!) maar nu moet zij volgend jaar proberen of ze de de ER toets voor de havo kan halen. Zij is erg talig, heeft zelfs nette punten voor wiskunde maar rekenen is niet haar ding. Ze wordt afgerekend op iets wat zij het slechtste kan.

Gast

#106

2015-07-30 12:22

Wij zijn bekend met discalculie, onze oudste zoon is door UU onderzocht waarbij het is vastgesteld. Het is uitermate jammer dat hij daardoor op school op een lager niveau is terechtgekomen, met nu ook nog het vooruitzicht van een rekentoets waardoor een diploma er mogelijk niet inzit. Ik ben blij dat er dmv. deze petitie meer aandacht voor deze problematiek komt.

Gast

#107

2015-08-01 09:00

Zelf jarenlang gebuisd op wiskunde(3 gemiddeld in Havo 3, daarna laten vallen), terwijl ik drie talen vloeiend spreek, meerdere muziekinstrumenten bespeel, 7's en 8'en stond voor vakken als Geschiedenis en Aardrijkskunde én nu ook met resultaat een HBO opleiding doe in het laatst genoemde. Dus aan persoonlijke ontwikkeling geen gebrek. Als ik deze toets in "mijn tijd" had gehad had hij me echter dusdanig kunnen remmen. Daarom ben ik er nu tegen.

Gast

#108

2015-08-01 09:49

Ik heb discalcukie, ik loop met veel reken dingen achter en ik kan het niet altijd bijhouden.

Gast

#109

2015-08-01 12:23

Omdat ik in de familie mensen heb met dit probleem.

Gast

#110

2015-08-01 13:11

Het is triest dat iedereen die moeilijker kan rekenen daarmee al hun andere talenten niet meer kunnen inzetten omdat ze het rekenen niet kunnen halen. Soms kunnen ze wel rekenen maar duurt het iets langer of lukt het wel met rekenmachine. Iemand die een hbo opleiding kan komt soms overal mee weg terwijl ze soms totaal niet sociaal zijn of geen inzicht hebben in andere praktijkvaardigheden. Degene die moeilijker kunnen rekenen hebben soms wel meer inzicht in andere situaties.

Gast

#111

2015-08-01 14:14

Onze dochter van 10 jaar heeft dyscalculie heeft en ik maak me nu al grote zorgen om haar toekomst als de rekentoets in de slaag/zak regeling blijft. Voor onze dochter duurt het gelukkig nog een poos voordat het zover is. wij gaan er vanuit dat uiteindelijk ingezien gaat worden dat kinderen met dyscalculie een groot probleem hebben met de huidige regels omtrent de toets. Mijn hart gaat uit naar alle ouders en kinderen die komende jaren met deze toets te maken krijgen.

Gast

#112

2015-08-01 16:03

Een kind moet beoordeeld worden op zijn kwaliteiten, dit geeft kinderen die er toch al moeite mee hebben een aantasting van hun eigenwaarde en ontneemt ze de kans op een volwaardig diploma en kans voor de toekomst. Een baan waar je veel bij moet rekenen kiezen ze toch niet.

Gast

#113

2015-08-01 16:18

Algehele dwaling van de politiek om de rekentoets in de slaag zakregeling onder te brengen! Laat iedereen zijn talenten ten volle gebruiken! Geen opleidingen blokkeren!!!

Gast

#114

2015-08-01 22:45

Ik heb een ernstige vorm van dyscalculie en zal door deze rekentoets nooit een Havo of MBO diploma kunnen halen. Ik heb de toets 4 keer gemaakt en haalde elke keer een 1. Twee keer per week krijg ik bijles van een dyscalculie deskundige, en dat al 6 jaar lang! Ik ben 22 jaar en heb het rekenniveau van een kind van 7.

Gast

#115

2015-08-02 00:30

Eisen mogen/moeten worden gesteld binnen onderwijs! Uit (eigen) ervaring weet ik hoe inzicht en plezier en verwondering (Eureka!) verwerven/krijgen voor 'rekenen', ondanks goed en gedegen onderwijs, bij sommige jeugdigen wat later komt dan misschien wel wenselijk is/en nu op een bepaald moment wordt VEREIST. (Heb ik `t nog niet eens niet over mensen met dyscalculie....). Voert te ver voor me om daarover uitgebreid op in te gaan. Werk trouwens graag mee aan een eventuele verdere uitwerking of onderbouwing, maar ik ben `t er in ieder geval alvast van harte mee eens dat jonge mensen die kundig- en sociaal vaardig zijn op zo heel veel andere terreinen, niet alleen 'gescreend'/afgewezen gaan worden door een/de REKENtoets. Daar doen we niet alleen individuen mee te kort, maar ook onze samenleving! De mond hebben we vol over '..willen leveren van Maatwerk', maar wanneer puntje bij paaltje komt.....

Gast

#116

2015-08-02 08:39

Dochter met dyscalculie

Gast

#117

2015-08-02 08:43

om dat mijn kind waarschijnlijk dyscalculie en dat ze wel goed is in andere dingen en dat ze mooie cijfers haalt alleen rekenen gaat niet goed en dat ze daar dan nat op gaat en de toekomst van mijn dochter op het spel zet alleen om dat zon minister dit in haar hoofd haalt daar wordt ik pis woest van ze is gewoon bezig om de toekomst van vele kinderderen de nek om te draaien deze pruts toets moet gestopt worden.

Gast

#118

2015-08-03 05:40

Om ieder persoon de beste kansen op ontwikkeling te geven!

Gast

#119

2015-08-03 06:26

Ik ben directeur van een MBO school en ben van mening dat talenten moeten worden beloond! De toetsen rekenen (en taal) in de slaag/zakregeling beperken studenten in hun toekomstige loopbaan!

Gast

#120

2015-08-03 08:54

Mijn dochter heeft aangetoond discalculi en zal nooit haar diploma krijgen als dit niet vrijgesteld wordt.

Gast

#121

2015-08-03 10:54

Omdat ik zelf met dit probleem zit en al een jaar er mee bezig ben. En ik kom er niet mee voor uit.

Gast

#122

2015-08-03 17:53

Omdat dit niet mag gebeuren. Rekenen is maar 1 van de talenten die de mens doet functioneren. Maak het niet moeilijker dan het al is. Geef mensen kansen, ontneem ze die niet!!!!

Gast

#123

2015-08-04 08:06

Omdat m'n dochter goed kan leren maar dyscalculie heeft..het is echt abracadabra voor haar..we hebben ze ook bijles gegeven ..ze gaat naar t examen jaar,ze ziet er zo tegen op!!!

Gast

#124

2015-08-05 10:27

Ik vind dat het nergens op slaat.. Ten eerste heb je de eerste paar jaar van je middelbare school geen rekenen meer gehad.. En dan in het examen jaar verwachten ze het opeens weer van je. Alsof dat gaat lukken.. 3 kwart van mijn sector (havo) heeft het dit jaar niet gered en moeten reken werk maken in de vakantie om over te mogen.... Bullshit dus. En zo denken ze dat wij het volgend jaar gaan redden ( ik denk het niet) en dan niet mogen slagen omdat je onvoldoende hebt voor rekenen. Wat een gezeik


Gast

#125

2015-08-05 14:12

Verschillende mensen hebben verschillende talenten. We vullen elkaar aan. Zet geen mensen nodeloos buiten spel en benut de diversiteit aan talenten! Dat komt iedereen ten goede.

"Everybody is a genius, but if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid" - Albert Einstein