Vrijstelling ER-rekentoets en rekentoets uit slaag-/zakregeling


Gast

#201

2015-08-14 09:24

Omdat die rekentoets niet mag bepalen of je examen mag doen, die toetsen zijn erg moeilijk en er is veel te weinig tijd om er op school aan te besteden. Dan moet er ook een vak rekenen komen, of rekenen moet veel beter onderricht worden al op de basisschool, want dat is helemaal beroerd

Gast

#202

2015-08-14 20:30

omdat ik het belachelijk vindt dat mensen voor een rekentoets moeten slagen terwijl er tegenwoordig voldoende hulpmiddelen zijn om in alle vakgebieden hun werk goed te kunnen doen, of je nu goed bent in rekenen of er een hulp middel voor gebruikt.

Gast

#203

2015-08-14 23:50

Omdat het een onzinnige toets is. Ook leesvaardigheid met name begrijpend lezen is een belangrijk onderdeel waar veel leerlingen moeite mee hebben. Ik krijg steeds meer de indruk dat Den Haag geen zicht heeft op taal/lees/ reken problemen.

Gast

#204

2015-08-15 06:37

Omdat ik het een schadelijke ontwikkeling vind.

Gast

#205

2015-08-16 19:53

Ik heb deze petitie getekend omdat ik persoonlijk met mijn dochter meemaak dat elk mens veel talenten heeft waarvoor wij moeten maken dat het nooit door een rekentoets onmogelijk mag worden gemaakt deze te niet te doen!

Gast

#206

2015-08-16 21:54

Omdat ik 2 dochters heb met dyscalculie en voor beide wordt het dit jaar er op of onder door de rekentoets. de een doet eindexamen en de ander rond haar opleiding verpleegkunde af. Ik vindt het onaanvaardbaar dat zij het door deze toets eventueel niet kunnen gaan waarmaken.

Gast

#207

2015-08-16 23:30

Mijn dochter is afgelopen jaar in het derde leerjaar gezakt voor haar rekentoets. Ze heeft dyscalculie met verklaring en haalt goede cijfers voor overige vakken. (VMBO-K). Omdat ze ieder jaar rekenen / wiskunde met een voldoende heeft afgesloten ( ze kreeg veel Hulp : thuis van ons, 1 uur bijles extern en 1 uur RT op school met moeite ieder jaar geregeld want daar was eigenlijk geen geld voor ) adviseerde docent rekenen dat ze de gewone toets kon doen om zo haar toekomstdromen niet in duigen te laten vallen want volgens de docent kan een aangepaste rekentoets nadelig zijn voor een vervolgopleiding. Ze is echter gezakt voor haar rekentoets ( 4 kwam dus een half puntje tekort). Voor de overige vakken heeft ze goede cijfers behaald). Advies nu van school : iedere dag thuis een half uurtje oefenen met een speciaal rekenprogramma en verder krijgt ze 1 lesuur per week rekenen en heb ik weer met moeite 1 uur RT rekenen op school kunnen regelen. In januari mag ze dan weer een poging wagen. Als ze de overige pogingen met een onvoldoende afsluit is ze gezakt. Mijn dochter heeft altijd heel hard gewerkt en ontzettend haar best gedaan. Maak me ontzettend veel zorgen over haar toekomst. Ze wil na het MBO naar de HBO maar dat zal er Door de rekentoets niet inzitten omdat die ook op dat niveau wordt afgenomen. Ze wil graag werken met kinderen ( maar niet in het onderwijs). Ik ben bang dat dyscalculie haar toekomstdromen in de weg staan.

Gast

#208

2015-08-20 17:27

Hoe kun je iemand tot iets verplichten ,als ze dat nooit waar kunnen maken?
J.T
Gast

#209

2015-08-21 09:39

Ik heb zelf dyscalculie. Ik heb andere talenten die ik graag wil gebruiken in de toekomst. Als ik niet slaag voor de rekentoets mag ik straks geen examen doen. Dat betekent dat ik straks geen toekomst heb. Geen diploma wil zeggen, geen vervolgopleiding, geen baan etc.. Ik vind dat ik recht heb op een toekomst waarbij ik mijn talenten kan inzetten voor de maatschappij en mijzelf !!!!!
 
scholiere in het eindexamenjaar.


Gast

#210

2015-08-21 09:53

Mijn dochter heeft dyscalculie. Ze zit nu in haar eindexamenjaar. De eerste toets vorig jaar heeft ze niet gehaald ondanks heel hard werken, extra les en ondersteuning van school en ons.
Wij, haar ouders maken, ons grote zorgen over haar toekomst als ze de volgende toetsen ook niet haalt. Zij is in andere vakken heel goed maar kan haar talenten misschien nooit inzetten in haar toekomst omdat ze door het niet halen van de rekentoets geen examen mag doen. Het kan toch niet zo zijn dat het ministerie bedoelt dat er vele kinderen buiten de boot vallen omdat ze dyscalculie hebben? Dat al deze kinderen die de toets niet halen een toekomst ontnomen wordt?
Ik hoop dat de minister zich nog eens goed beraad over deze situatie. Als dit doorgaat is het rampzalig voor veel jonge mensen en slecht voor de economie. Want, geen diploma, geen baan. En dan??? Heel veel depressieve jonge mensen die op de bank zitten?

Gast

#211

2015-08-22 10:19

Omdat ze daar in Den Haag eens moeten ophouden met datgene wat iemand het minste kan bepalend te laten zijn voor zijn verdere toekomst.
En omdat ze eens moeten ophouden iedereen maar in een steeds kleiner aantal vakjes proberen te persen.

Gast

#212

2015-08-22 19:19

omdat het slagen/zakken afhangt van 1 onderdeel rekenen,en dat is irreëel,men kan uitblinken in andere onderdelen en dan zonder diploma komen te zitten.grove fout van het beleid.

Gast

#213

2015-08-26 18:24

Onze dochter heeft dyscalculie. Zou vmbo- t aan kunnen , maar het rekenen scoort ze op PRO niveau. Ze zit nu in de 2 de klas op basis niveau terwijl ze mavo aan zou kunnen. Haar talenten, talig is ze erg goed! worden nu dus niet benut!
Wiskunde scoort ze nog altijd onvoldoende. ..Wij zijn er bang voor dat ze de verplichte rekentoets niet gaat halen en dus zonder diploma van school komt!

Gast

#214

2015-08-26 18:41

Mijn zoon is nu 19 jaar geslaagd afgelopen mei voor zijn Havo diploma heeft dyscalculie heeft de aangepaste rekentoets gemaakt en een 1 gehaald. Heeft geen hbo opleiding kunnen vinden dus dit betekent volgend jaar de vraag kan hij zonder rekentoets een hbo opleiding gaan doen. In iedergeval geen mbo meer want daar is de rekentoets al verplicht. Dus weinig toekomst en staat nu met zijn rug tegen de muur. Bedankt heren in Den Haag. Mijn zoon zit nu thuis op de bank

Gast

#215

2015-08-26 20:42

Dramatisch hoe 1 vaardigheid je totale beroepstoekomst kan blokkeren! Rekentoetscijfer is allesbepalend, weegt veel zwaarder dan alle andere vakken en is niet te compenseren. Als de rest van de vakken in orde is, dan zegt dat toch dat je voor een beroep alles in huis hebt?!

Gast

#216

2015-08-28 07:47

ik ken meerdere mensen met dyscalculie en weet welke problemen en frustratie het oplevert.
Dit kan niet goed gaan!

Gast

#217

2015-08-28 07:51

Als RT-er op een school voor voortgezet onderwijs zie ik leerlingen die met de huidige regelingen niet hun diploma kunnen halen. Leerlingen die af moeten stromen, enkel vanwege hun rekenprobleem, terwijl ze voor alle andere vakken voldoende scoren!

Gast

#218

2015-08-28 09:25

Deze rekentoets is sowieso een onzalig plan, omdat voor veel dyslectische leerlingen de opgaven veel te "talig " zijn.
Je diploma mag NIET afhangen van één , ongeschikte, toets.
Hoe was het ook weer : Als je een vis gaat beoordelen op zijn vermogen om te klimmen, zal het beestje altijd denken dat hij dom is...

Gast

#219

2015-08-28 09:55

Het was duidelijk op de havo: het ging niets worden met de cijfer-vakken. Maar dat geeft niets zei een docent, jij kunt volop andere dingen! En ze had gelijk. Leuke studie kunnen volgen, afgerond, uitdagend werk gevonden en dat allemaal zonder enige drempel tegen te komen omdat ik niet zo goed kan rekenen. De wereld draait niet niet alleen om betavakken...

Misschien moeten we ook maar eens een 'vreemdetaaltoets' in het leven roepen voor alle betamensen die in deze rekentoets geloven. Vreemdetaaltoets voor de rekenwonders, een rekentoets voor de talenwonders. Ik denk dat we geen hogeschool of universiteit meer nodig hebben.

Eline

Ellen

#220

2015-08-30 16:23

Ik deed MBO niveau 4, ik zou in januari klaar zijn en ik doe nu noodgedwongen niveau 3, ik moet het hele jaar van niveau 3 in een half jaar doen zodat ik nog net in januari mijn niveau 3 diploma kan halen. Alles voor niveau 4 is voor niks geweest en wat doe ik nadat ik dat niveau 3 diploma heb? Helemaal niks, alle deuren zitten dicht. Voor mij voelt het alsof ik geen toekomst en geen kansen meer heb. 


Gast

#221

2015-09-03 16:36

Omdat mijn zoon slachtoffer gaat zijn van zijn discalculie

Gast

#222

2015-09-06 16:17

omdat ik het helemaal eens ben met deze petitie. De rekentoets zegt niets over de kwaliteiten als mens van degene die de toets maakt. Kwaliteiten die harder nodig zijn in deze wereld dan een rekentoets die kan bepalen of je wel of niet een diploma krijgt, wat ook al niet veel waard is in deze wereld. Want heb je net een diploma gehaald bijv. helpende in de zorg, dan is dat al niet meer voldoende, haal je een niveau hoger is dat weer niet voldoende etc.

Gast

#223

2015-09-07 12:22

Omdat onze dochter met dyscalculi geen kans krijgt als de rekentoets blijft

Gast

#224

2015-09-07 12:44

Ik heb getekend omdat ik vind dat het behalen van een diploma niet afhankelijk kan en mag zijn van 1 vak. Leerlingen die uitblinken in andere vakken maar gewoon niet zo goed in rekenen worden hier door gedupeerd. Wel vind ik dat het reken onderwijs naar een hoger niveau gebracht moet worden zodat onze kinderen nog wel goed leren rekenen.

Gast

#225

2015-09-07 14:01

Is te veel een momentopname!