De toekomst van psychotherapie in België

Neem contact op met de schrijver van de petitie

Dit discussie-onderwerp is automatisch gecreëerd voor petitie De toekomst van psychotherapie in België.


Gast

#126

2015-11-08 13:03

Ik heb een zoon met ASS die echt wel nood heeft aan psychotherapie. Ik moet momenteel elke cent uitsparen om zijn therapie te kunnen betalen. Mijn ervaring is dat psychiaters pilletjes uitschrijven en daar blijft het bij. Psychotherapeuten HELPEN de patiënt echt.

Gast

#127

2015-11-08 13:09

Er is nood aan goede, gepaste hulp aan mensen te kunnen bieden, en dat zou binnen ieders financiële mogelijkheid moeten liggen. Bovendien heeft iedereen met een goede opleiding en een hart voor zijn/haar job, recht op financiële ondersteuning.

Gast

#128

2015-11-08 16:14

Met een bachelor menswetenschappen + een langdurige therapeutische opleiding + jarenlange ervaring als zelfstandig therapeut acht ik mezelf voldoende bekwaam. Ik vind het onaanvaardbaar dat ikzelf en zoveel anderen in mijn situatie niet langer de mogelijkheid zouden hebben om als erkend therapeut te werken.

Gast

#129

2015-11-08 17:13

Therapeuten niet zonder degelijke opleiding, maar het hoeven daarom niet allemaal universitairen te zijn. Therapie moet laagdrempelig en betaalbaar zijn.

Gast

#130

2015-11-08 17:21

Omdat erkenning zo noodzakelijk is en niet iedereen de financiële middelen heeft om therapie te betalen. Het is een weg voor diegene die het willen maar het financieel niet kunnen. Het zou velen onder ons helpen en het komt onze de maatschappij alleen maar ten goede! Taboe doorbrekend.

Gast

#131

2015-11-08 19:51

Niet enkel psychologen of psychiaters zijn opgeleid om mensen te begeleiden.

Gast

#132

2015-11-08 20:09

Als steun voor de psychotherapie in Belgie. Dit is ook in Nederland gebeurd. Steun voor een Belgische vriendin.

Gast

#133

2015-11-08 21:45

Mijn basisopleiding is Maatschappelijk Assistent, met verscheidene bijscholingen en opleidingen, zoals de volledige psychotherapie-opleiding 'Gestalt en Psychosynthese'. Aanvankelijk werkte ik met deze opleidingen in dienstverband. De laatste 20 jaar werk ik zelfstandig.
Een degelijke regeling ter bescherming van de cliënt juich ik toe. Maar het moet evenzeer een degelijke regeling voor de niet-pscychologen en niet-pscychiaters zijn die dankzij hun psychotherapie-opleiding en ervaring degelijke werk verzetten met hun cliënten; zoniet wordt het broodroof.

Gast

#134

2015-11-08 21:57

Mijn simpele motivatie hierbij is : de mens half lichaam, half geest. als er met dat lichaam iets mis gaat alle begrip, ziekenbezoekjes, praktische hulp, terugbetaling enz... Maar o wee als de psyche een steekje laat vallen en niet voldoet aan 2015 ... onbegrip, verdomhoekje, taboe, te duur, kortom te hoge drempels naar hulp, schandalig mijn inziens. En naar de toekomst toe : de vluchtingen problematiek, mensen die hier arriveren na zoveel onvoorstelbare trauma's, moeten binnen de kortste keren aan het werk (cfr nva, open vld), ja je moet het maar kunnen. Mijn inziens is ook daar een grote rol weggelegd voor brood noodzakelijke psychotherapie. Katrien Deltombe, Ieper

Gast

#135

2015-11-09 06:16

Ik heb in de bijzondere jeugdzorg gewerkt en werk nu in het deeltijds beroepsonderwijs waar zeer veel leerlingen terechtkomen met psychische prolblemen. Ik heb in mijn omgeving ondervonden dat het niet noodzakelijk een master opleiding is die garantie staat voor kwaliteitszorg. Ik heb gezien dat er zowel positieve als negatieve ervaringen zijn met psychiaters en psychologen. En evengoed positieve als negatieve ervaringen met mensen met een psychotherapieopleiding met als vooropleiding een bachelor.Er is kwaliteitscontrole nodig en een plaats waar mensen met hun klachten terecht kunnen. Maar of een universitaire vooropleiding dit garandeert, daar twijfel ik sterk aan . Ik heb ook vormen van misbruik gezien door Psychiaters en psychologen. 

Wat ik nu zie is dat de drempel voor hulpverlening owv het financiele veel te hoog is voor vele mensen. En dat dat tot drama's kan leiden!

Riet Grondelaers


Gast

#136

2015-11-09 07:29

Omdat de kwaliteit van hulpverlening vooral afhangt van de persoonlijke ontwikkeling en therapeutische vaardigheden van de psychotherapeut meer dan van universitaire diploma's.

Gast

#137

2015-11-09 08:08

Omdat ik weet dat het belang van een zekere vorm van psychodiagnostiek en kennis van psychopathologie tegenwoordig ook ingebouwd wordt in de psychotherapeutische opleidingen waaraan niet-psychologen en niet-psychiaters mogen deelnemen.

Gast

#138

2015-11-09 08:16

Psychologen en psychiaters werken vanuit een heel andere opleiding en visie. Therapeuten/coaches hebben een andere functie en doel, Ze zijn een essentiele schakel in de hulpverlening van mensen met psychische problemen.
Kwaliteitscontrole van alle opleidingen in de geestes- of mentale gezondheidszorg is uiteraard noodzakelijk.. (zowel in hogescholen, universiteiten als opleidingscentra) LOL biedt een opleiding die aan deze vereisten voldoet en geeft mensen die reeds in het werkveld aan de slag zijn de kans zich specifiek in het contextuele werkveld te bekwamen.

Gast

#139

2015-11-09 08:26

Ik geloof in een multidisciplinaire aanpak voor therapeutisch werk waarbij naast psychologen en naast (medisch gerichte) psychiaters ook het hele gamma van psychotherapeuten - met een waaier aan specifieke benadering - zorg op maat moeten kunnen bieden aan cliënten.

Dit bericht is verwijderd door de schrijver ervan (Toon details)

2015-11-09 08:26



Gast

#141

2015-11-09 08:33

Omdat ik weet dat er heel wat mensen die echt nood hebben aan therapeutische ondersteuning zeer lang op wachtlijsten moeten staan en omdat ik weet dat er heel wat echt goede therapeuten zijn met een combinatie bacheloropleiding  - therapieopleiding .... zonde om die ervaring weg te gooien!


Gast

#142

2015-11-09 08:37

Omdat ik vind dat, in een genezingsproces, psychische en therapeutische hulp en ondersteuning even belangrijk zijn als geneeskundige hulp, en dat beide met elkaar verbonden zijn. Vele fysische klachten zijn een veruitwendiging van een diepere oorzaak...

Gast

#143

2015-11-09 08:45

wegens familiale omstandigheden heb ik tot op heden mijn opleiding tot gestalttherapeut niet kunnen vrdr zetten. Ik onderteken dus niet als therapeut, terwijl ik gedurende twee opleidingsjaren wél doordrongen raakte van het besef dat , zij het dat een academische opleiding ongetwijfeld een stevig fundament volgt voor wie als therapeut wenst te werken, een jarenlange opleiding met een totaal-engagement als mens en waarin je je verleden aangaat , leert dragen, leert hanteren in de huidige leefsituatie én met het oog op toekomstig therapeutschap onontbeerlijk is. Als kliënt, als mens en tijdens de moeilijke jaren als vader met een gezin van 4 kinderen wiens moeder is overleden, heb ik mogen ervaren hoe bij mij passende psychotherapie mij uit momenten van impasse haalde, terug in beweging kon brengen, mij hielp mezelf te ontwikkelen en in het licht van m'n vaderschap m'n eigen opvoedingsverleden aan te gaan. Van de therapeuten die mij wezenlijk hielpen, heeft slechts de helft een opleiding tot psycholoog of psychiater als basis.

Gast

#144

2015-11-09 08:53

Ik onderteken deze petitie omdat diploma geen garantie is voor goede therapie. Er is een scala aan vaardigheden nodig die je niet leert op de schoolbanken. Een degelijke therapieopleiding en de juiste menselijke skills zijn doorslaggevend. De cliënten die het meest hulp nodig hebben zullen uitgesloten worden van wat zij nodig hebben. Het beroep van therapeut verengen tot 1 (theoretisch) diploma gevolgd door een therapieopleiding geeft absoluut geen juiste weergave over wat de goede skills in het veld zijn en hoe deze bekomen worden. Vele artsen met ervaring in doorverwijzing naar goede therapeuten kunnen dit beamen. Ik ga er van uit dat een minister die arts was dit ook weet.

Gast

#145

2015-11-09 08:55

Ik heb een basisopleiding als maatschappelijk assistent en ben werkzaam in de forensische psychiatrie. Ik ben coördinator van een groepspraktijk van Oplossingsgerichte psychotherapeuten. Daar ben ik zelf actief als therapeut, met als collega's een psychologe en een orthopedagoge. We werken nauw samen met de neurologen die verbonden zijn aan het centrum.
Ik pleit voor een degelijke opleiding voor psychotherapeuten, waar het aan de opleidingen toekomt om de toelatingsvoorwaarden te bepalen en waar er in samenspraak met de overheid een aantal kwaliteitsgaranties worden bepaald. Het is niet omdat men een goede psycholoog is, dat men een goede psychotherapeut is/kan worden. Ik heb tijdens mijn 4-jarige opleiding veel collega's gekend die geen basisdiploma hebben van psycholoog, ... en die schitterend werk leveren.
Ik sta achter de wetgeving wat betreft de erkenning van klinisch psychologen en het voorstel om de toeleiding voor de psychotherapeuten breed te houden, zoals bepaald in april 2014. De reparatiewet is hierop een stap terug en komt de sector én de cliënt/patiënt niet ten goede.

Gast

#146

2015-11-09 09:18

omdat ik me er in kan terugvinden!

Gast

#147

2015-11-09 09:19

Naast een therapeutenopleiding kunnen zowel master- als bacheloropleidingen een fundamentele basis betekenen om als therapeut goed werk te leveren.
Het zou een complete verarming betekenen als men vanuit "hokjesdenken" een stempel zou zetten op zo weinig diversiteit in de opleidingen. Is het hier de cliënt die telt in deze beslissing of het lobbywerk van bepaalde machtsgroepen???? En moeten we politiek gezien terug toekijken hoe een beslissing zou worden genomen door mensen die geen of veel te weinig voeling hebben met de praktijk??? Arm politiek België...
15 jaar geleden was dezelfde vraag aan de orde. Toen hebben we met systeemtherapeuten een persconferentie gehouden die brandhout maakte van het voorstel. En in Wallonië gebeurde het ook en was de reactie nog heviger. Is het ook niet belangrijk om meer naar buiten te treden rond deze kwestie...als ondersteuning aan deze petitie??? Ik duim voor juiste, zuivere en goeie acties....

Gast

#148

2015-11-09 09:53

Ik ben 70 en heb in de loop van mijn leven voldoende contact gehad met ervaren, empathische, zich steeds verder vormende psychotherapeuten om te weten hoe belangrijk zij zijn om erger lijden te voorkomen, lijden waar mogelijk alleen nog met bijkomende hulp van psychofarmaca aan gesleuteld kan worden. De relatie met de 'patient/client' ligt bij hen ook veel meer op het vlak van erkenning van de kracht van de p/cl dan bij die enkele psychiaters waarmee ik sporadisch in 'contact' kwam langs mensen om die me nabij zijn en slechts door huisartsen en psychiaters geholpen worden
mp

#149 Re: Niet mee eens

2015-11-09 10:43

#82: Begaan met de patiënt - Niet mee eens 

 Ik sluit me volledig aan bij het antwoord van Kristine Vandenberghe.  Beter zou ik het niet kunnen verwoorden.


Gast

#150

2015-11-09 10:59

In deze moeilijke tijd is een therapeutisch luisteren oor zeker waardevol!