De toekomst van psychotherapie in België

Neem contact op met de schrijver van de petitie

Dit discussie-onderwerp is automatisch gecreëerd voor petitie De toekomst van psychotherapie in België.


Gast

#201

2015-11-10 14:27

Zeer belangrijk want zorgwekkend aantal burn outs stijgt. Wie zal deze zorgvraag opvangen?

Gast

#202

2015-11-10 14:46

Omdat kennis en achtergrond maar een deel uitmaken van het psychotherapeutisch gesprek, en eerder secundair meespelen. Belangrijker is de competentie van de opgeleide therapeut en die deskundigheid kan ook aanwezig zijn bij andere menswetenschappelijke opleidingen.

Gast

#203

2015-11-10 15:12

Ik ben degelijk opgeleid in psychotherapie,opgevolgd via supervisie/intervisie en volg geregeld spreekbeurten om nieuwe inzichten in de wereld van psychotherapie te leren kennen en om te netwerken (bijv voor tijdig doorsturen). Maar bovenal heb ik de eigenschap om cliënten die het even moeilijk hebben te kunnen opvangen en helpen. Laagdrempelige eerstelijnshulp dus. Nog meer universitaire kennis zal van mij echt geen betere therapeut maken.

Gast

#204

2015-11-10 16:04

Een zo breed mogelijk scala voor hulpverlening is hier evident en is niet alleen weggelegd voor klinisch opgeleide mensen. Niet elk probleem is klinisch te verklaren.

Gast

#205

2015-11-10 16:23

Het is noodzakelijk dat deze problematiek méér in de aandacht komt.
Het is belangrijk voor al wie ermee geconfronteerd wordt : patiënten én zeker ook familieleden van patiënten, want deze blijven veelal meer op de achtergrond worstelen.

Gast

#206

2015-11-10 16:43

Uit de absolute overtuiging en ervaring dat er geen onderscheid hoeft gemaakt te worden tussen de zinvolheid en waarde van de zorgverlening door psychologen en therapeuten, en dat de noodzaak naar een erkenning van het beroep als therapeut zich opdringt.
kolibrie
Gast

#207

2015-11-10 16:46

Mijn therapeut met TA opleiding is de eerste therapeut die mij heeft geholpen. Ik heb voordien meerdere therapeuten gezien, zij hebben mij helaas niet kunnen helpen, ondanks het feit dat zij wel een universitair diploma hadden. Een van hen was zelfs psychiater. De therapeut op zich moet van zijn vak houden en erin geloven en weten waarmee hij bezig is! 


Gast

#208

2015-11-10 18:37

In het belang van mensen die hulp zoeken en in het belang van mijn beroep als psychotherapeute.

Gast

#209

2015-11-10 18:48

Voldoende en degelijke scholing is een absolute voorwaarde zowel voor masters als voor bachelors. Maar de opleiding beperken tot enkel masters geeft de indruk dat bachelors geen goede therapeuten zouden kunnen zijn terwijl het werkveld toch wel het tegendeel bewijst. Of zijn alle degelijk geschoolde therapeuten dan plots onbekwaam geworden?
Riena.

#210

2015-11-10 23:20

Ben zelf ontzettend geholpen door een heel competente psychotherapeute. Gooi het kind niet met het badwater weg!


Gast

#211

2015-11-11 08:52

Omdat mijn psychotherapeute een vrouw uit de duizend is en dankbaar ben dat weer een beetje leef.

Gast

#212

2015-11-11 11:05

Omdat ik ervan overtuigd ben dat niet enkel universitairen capabel zijn. Ook kan dit de expertise om te werken verengen. De opleiding voor psychotherapeuten houdt meer in dan enkel je basisopleiding.

Gast

#213

2015-11-11 12:57

De wachtlijsten voor hulp voor mensen met psychische problemen zijn vééééél te hoog. Zelf heb ik veel baat bij de ondersteuning door een psycholoog maar ook van de vele psychotherapeuten die me op mijn traject ondersteunden. Als ervaringswerker sta ik dan ook volledig achter deze oproep !

Gast

#214

2015-11-11 13:00

Omdat ik vanuit eigen ervaring het helemaal eens ben met uw analyse.

Gast

#215

2015-11-11 16:30

Ik heb deze petitie ondertekend, omdat ik het enorm belangrijk vind dat psychotherapeuten hun werk verder kunnen doen en dat de cliënt zo goed mogelijk en betaalbaar geholpen wordt. Deze mensen benaderen de cliënt vanuit hun hele 'ZIJN', niet puur klinisch of medisch. Hun inzicht in wat er speelt is héél belangrijk en doet de cliënt 'anders' kijken naar wat er in zijn/haar leven gebeurt. Dit zorgt ervoor dat de cliënt tijdens of na een crisis zichzelf opnieuw kan (her)ontdekken en zijn/haar leven en loopbaan verder kan uitbouwen.

Gast

#216

2015-11-11 17:11

Ik heb de petitie ondertekend omdat ik zelf ook vind dat het werkveld best zo ruim mogelijk wordt ingevuld. Het is beter om al de opleidingen die er zijn te erkennen in plaats van het werkveld enkel te laten bepalen door Universitaire studies van psychologie en psychiatrie. De psychische stoornissen zijn even complex en veelzijdig als de vele opleidingen zelf. Het is dus goed om vanuit verschillende invalshoeken samen te werken. Dat is mijn bescheiden mening. Hilde Janssen

Gast

#217

2015-11-11 17:15

Omdat de geestelijke gezondheidszorg niet alleen in België maar ook in Nederland volstrekt dreigt te worden uitgekleed. Dat wil ik - als een professioneel therapeut - graag mede helpen voorkomen, ten bate van onze medemensen die in geestelijke nood verkeren.

Gast

#218

2015-11-11 17:50

Ik ben zelf van plan om in opleiding te gaan zodat ik psychotherapeut kan worden. Maar het psychologische hokjes plaatsen interesseerd me niet

Gast

#219

2015-11-11 19:29

Omdat ik als hulpverlener heb gewerkt, maar ook zelf in therapie ben geweest, heb ik de ervaring dat deze zorg niet uitsluitend mag verleend worden door psychiaters of psychologen, dan verschraald de sector, de talenten van goed opgeleide therapeuten gaan verloren, terwijl de vraag om hulp toeneemt.

Gast

#220

2015-11-11 21:26

Omdat ik door de wetgeving erkend wil worden voor wat ik ben: een goed opgeleide psychotherapeute met jarenlange ervaring.

Gast

#221

2015-11-11 21:26

Ik ben er van overtuigd, mede uit eigen ervaring, dat een medische vorming alleen geen garantie biedt op het worden van een goede therapeut. Tevens is het zo dat ernstige, goed opgeleide en professionele therapeuten indien nodig gebruik maken van een netwerk van medisch opgeleiden, zodat zij zich kunnen concentreren op het echte therapeutische werk met hun cliënten. Het is absoluut noodzakelijk voor hulpzoekers en hulpverleners dat therapeuten een erkend statuut krijgen.

Gast

#222

2015-11-12 05:04

Zonder psychoterapeuten, die beter betaalbaar zijn voor de gewone mens dan een psychiater, zullen er nog meer zelfdodingen zijn en nog meer mensen met langdurige depressies.
cin

#223 psychotherapie

2015-11-12 07:58

 Bijna 17 jaar ervaring in het vak wordt op deze manier gedegradeerd tot onprofessionalisme. Wat een kaakslag voor al de betrokken hulpvragers, verwijzers, huisartsen,.... met wie we de afgelopen jaren hebben gewerkt aan een kwaliteitsvolle psychotherapeutische handelen.. Zou mevrouw De Block daar onvoldoende zicht op hebben of spelen er andere belangen? Steeds bereid tot toelichting omtrent jarenlange psychotherapeutische opleiding, interviesie, supervische en permanente bijscholing. 

cin

#224 Re: Niet mee eens

2015-11-12 08:09

#82: Begaan met de patiënt - Niet mee eens 

Sluit me ten stelligste aan bij uw mening dat kwaliteitsvolle therapetische scholing een vereiste is voor psychotherapeutisch handelen ongeacht de vooropleiding. Dat dit beperkt zou moeten worden tot enkele beroepsgroepen lijkt me een inbreuk te doen op de praktijk van vandaag en zwart/wit denken zonder nuances dienen we toch te vermijden, niet?  Context in het vizier meenemen, stilstaan bij alle betrokkenen partijen, dialoog, .... zorgen voor een breed gedeeld kader kunnen de kwaliteit alleen maar ten goede komen.


Gast

#225

2015-11-12 08:59

ik heb aan de lijve kunnen ondervinden dat een master klinische psychologie absoluut niet voorbereidt op een job als therapeute en dat mensen met een totaal andere vooropleiding die op een bepaald moment bewust kiezen voor een kwaliteitsvolle therapeutische opleiding heel goeie therapeuten kunnen zijn/worden, de aandacht zou meer moeten gaan naar welke therapeutische opleidingen bieden kwaliteit, leveren goeie therapeuten af, bieden voortdurende bijscholing en durven zichzelf in vraag stellen.