De toekomst van psychotherapie in België

Neem contact op met de schrijver van de petitie

Dit discussie-onderwerp is automatisch gecreëerd voor petitie De toekomst van psychotherapie in België.


Gast

#26

2015-11-05 10:38

Ik ben zelf orthopedagoog en werk al meer dan vijftien jaar als therapeut.

Gast

#27

2015-11-05 10:48

Omdat mijn dochter de 4 jarige opleiding aan het volgen is ! Voor niets of ????

Gast

#28

2015-11-05 11:08

omdat ik warmte en ondersteuning in onze samenleving belangrijk vind.

Gast

#29

2015-11-05 11:09

In de eerste plaats ben ik zelf betrokken partij + deze petitie gaat niet uit van één bepaalde groep benadeelden maar maakt het algemeen + het is helder uitgelegd.

Gast

#30

2015-11-05 13:58

Psychotherapie is hyper belangrijk en veel te weinig ondersteund door de overheid en de ziekenkas. Op die manier wordt het bijna een elitaire service voor wie het zich kan veroorloven.

Gast

#31

2015-11-05 14:20

Omdat ik mij als ervaringsdeskundige coach zorgen maak over wat er in het therapeutisch wereldje te gebeuren staat, waar ik geen goed oog in heb. Ik vrees dat ik het heel moeilijk ga krijgen in mijn werk met diverse hulpverleners die ik moet vormen in het werken met maatschappelijk kwetsbare mensen.

Gast

#32

2015-11-05 14:20

Ik ben zelf al jaren in therapie, bij deze will ik hen steunen.
Dario

#33 Pedagogen tellen ook mee

2015-11-05 14:34

Kort en krachtig: ook klinisch pedagogen zijn klinisch opgeleid en vaardig in de analyse van hulpvragen, het inter- en multidisciplinair werken tot het kort- en langdurig begeleiden en behandelen van psychische/psychiatrische toestandsbeelden. Psychologen zijn daar zeker niet altijd beter in. Enkel psychiaters en psychologen inschakelen zou leiden tot een overbevragen van deze doelgroep en het verarmen van de broodnodige diversiteit in het werkveld. 


Gast

#34

2015-11-05 16:32

heb dit bericht doorgekregen van mijn vriendin die verpleegster is

Gast

#35

2015-11-05 18:48

Volledig eens met de petitie brief en nog meer met de aanbevelingen
Op grond van 25 jaar ervaring ook als opleider en supervisor in Vlaanderen

Gast

#36

2015-11-05 19:28

Ik ben het eens met het belang het belang van het behouden van verschillende beroepsgroepen onder psychotherapeuten. Elk kan van zijn specifieke invalshoek en persoonlojkheid bijdragen aan een kwalitatieve en divers aanbod binnen de geestelijke gezondheidszorg. Zelf ben ik maatschappelijk werker, werk al jaren zeer gedreven binnen een CGG & volg een opleiding systeem therapie.

Gast

#37

2015-11-05 19:29

omdat ik er zeer goede ervaringen op persoonlijk vlak mee heb
veel beter dan al die pillen die dokters voorschrijven.

Gast

#38

2015-11-05 20:26

Omdat het gaat om een heel duidelijke visie waarin ik mezelf volledig kan vinden

Gast

#39

2015-11-05 20:29

Ik ga akkoord met de inhoud van de petitie.


Gast

#40

2015-11-05 21:06

Ik ben het 100% eens.

20 jaar ervaring. Jarenlang tewerkgesteld in een erkend GGZ + groepspraktijk.

Meer dan 2000 clienten gezien.

Jarenlange nauwe samenwerking met verschillende psychiaters, huisartsen, scholen, ziekenhuizen, collega's/psychotherapeuten, die in vertrouwen  patiënten/cliënten doorverwijzen.

Jarenlange mentale en financiële investeringen, gedegen jarenlange opleidingen,die niet ophouden, omdat het belangrijk is om 'fris' te blijven in dit boeiende maar ook beklijvende vak.

Erkenning, samenwerking en gedeeltelijke terugebetaling door verschillende mutualiteiten.

En één minister die dit weggomt ????........

Heeeeelp! Ik heb een goed psychotherapeut nodig !  Maar waar vind ik er nog één? 

 

 

 


Gast

#41

2015-11-05 22:28

Dit wetsontwerp betekent concreet dat ik, en vele andere bekwame collega's, die een erkende en 4 jaar durende intensieve opleiding hebben doorgemaakt, alsook onze respectievelijke cliënten, uit de boot zullen vallen.
Nochtans, werk ik al 9 jaar in vast dienstverband in een Centrum Algemeen Welzijn (CAW), zijnde een officiële instantie die van de Vlaamse Minister van Welzijn afhangt. Ik begeleid daar dagelijks mensen van alle leeftijdscategorieën die in nood zijn o.m. omwille van burn-out, zelfmoordneiging, verkrachting, intrafamiliaal geweld, seksueel misbruik, trauma, angsten en/of depressie, enz.
Ik ervaar de door de Minister voorgenomen regelgeving als een gebrek aan erkenning, meer nog, als een loutere ontkenning van mijn inzet en van mijn werk voor mijn medemens. Werk dat ik met hart en ziel zou willen voorzetten.

Gast

#42

2015-11-05 22:37

Het is gewoon ondenkbaar dat zoveel professionele dienstverleners hun job niet meer zouden uitoefenen en dat hun cliënten in de kou zouden blijven staan. Overgangsmaatregelen is het minste wat er moet gebeuren. 

Ik ben ook voorstander van een reglementering en kon me zeker vinden in de wet van vorig jaar. Onbegrijpelijk dat deze overeenkomst zomaar wordt weggeveegd!


Gast

#43

2015-11-05 22:53

psychisch "ziek" zijn verdient een evenwaardige plaats met fysiek ziek zijn, en dus moet behandeling ervoor beschikbaar blijven voor wie die nodig heeft!
Johan

#44 erkenning

2015-11-05 23:38

Ik volgde na mijn bachelor orthopedagogiek een vierjarige therapie opleiding. Aan ongeveer 2600 euro per jaar. Het zelfde instituut geeft in Nederland voor de zelfde opleiding een diploma 'master in de psychotherapie'. In België krijg je een attestje. En zelfs dit attestje wil men nu waardeloos maken. Ik ga alvast een rechtzaak aan indien ik mijn beroep niet langer zou kunnen uitoefenen door toekomstige beslissingen. En ook qua terug betaalbaarheid mag er geen onderscheid zijn omdat dit een vorm van oneerlijke concurrentie zou zijn. 

Ik ben ervan overtuigd dat heel wat collega's mijn mening delen. 


Gast

#45

2015-11-06 03:01

omdat ik hier achter sta!

Gast

#46

2015-11-06 06:27

Jonge ambitieuze mensen die blijven verder studeren om bijkomende bijdrage te kunnen leveren aan mens en maatschappij kansen geven.

Gast

#47

2015-11-06 07:55

Omdat ik werk als coach en veel mensen de stap niet zetten omdat het veel geld kost !!!

Gast

#48

2015-11-06 08:22

Zeer noodzakelijk dit te doen om de redenen vermeld in de mail.
Best alle krachten bundelen vanuit de diverse therapeutische stromingen en verenigingen.
We duimen en hopen op gehoor!
Bedankt voor dit initiatief.

Gast

#49

2015-11-06 08:47

De kwaliteit van de hulpverlening wordt niet bepaald door de aanwezigheid van een master diploma

Gast

#50

2015-11-06 09:15

Het is ronduit angstwekkend wie zich tegenwoordig therapeut (mag) noemen terwijl ze enkel een avond cursus gevolgd hebben. Ik ken er verschillende die eigenlijk zelf beter een behandeling zouden krijgen…