Petitie tegen de stopzetting van de 6 meertalige onderwijsproject


Gast

#176

2011-05-23 16:31

es demasiado importante el curso para nuestros niños, para la integracion y para mantener su propia cultura, tengo 3 hijos que hicieron el proyecto
El curso de español les a servido hoy en dia para escojer una liña de estudios y un oficio en el futuro.
Comprartir su cultura, conocerla es enrequecedor siendo nuestros hijos futuros niños brlgas,nuestro pais de acojida Belgica !!

Gast

#177

2011-05-23 18:48

Uit sympathie!
alejandra

#178 Re:

2011-05-23 18:49

#1: -

ik wil dat de foyer nog door gaat a.u.b

Giulia Degasperi

#179 Comunque grazie

2011-05-23 19:37

Graag zou ik alle betrokken ministers, die sinds '82 hun steun en vertrouwen hebben gegeven aan het biculturele project, willen bedanken.
Dit heeft honderden van mijn oude leerlingen geholpen hun studies vruchtbaar te beëindigen en verrijkt de professionele wereld te betreden.
Ieder van deze jongeren mag zich een positieve vrucht van het Italiaans-Nederlands biculturele project en een ware vertegenwoordiger van onze multiculturele samenleving beschouwen.
Nogmaals dank aan allen die geloofden dat de moedertaal een cruciale rol speelt bij het aanleren van het Nederlands.
Giulia Degasperi
Ex biculturele leerkracht

Grazie a tutti i Ministri che dall' '82 hanno dato fiducia al progetto biculturale.
Cio' ha permesso a centinaia di miei ex-alunni di terminare gli studi e di entrare nel mondo del lavoro arricchiti e sicuri.a
Ciascuno di questi ragazzi E' da considerarsi un frutto positivo del biculturale italo-fiammingo e un esemplare rappresentante della nostra società multiculturale.
Ancora grazie a tutti coloro che hanno creduto e capito di quanto la lingua materna sia veicolare nell'apprendimento ottimale del "fiammingo".
Giulia Degasperi
ex insegnante biculturale
prosper

#180 Re: Meertaligheid

2011-05-23 19:44

#14: - Mensen zijn in staat om meerdere talen goed te spreken. Alleen moeten wij investeren in onze jonge mensen en hen de tijd gunnen om meerdere talen grondig te leren. De wijze waarop bepalen pedagogen, niet ministers. De Nederlandstalige Brusselaars denken anders dan de Vlaamse Regering. Wij Brusselaars kiezen resoluut voor multiculturaliteit en diversiteit. Wij hebben geen schrik van NVA, wij vertrekken vanuit de Brusselse realiteit.

Inwoners van Brussel en de 19 baroniën in het algemeen - en Brusselse nederlandssprekenden in het bijzonder - hebben de mond vol over meertaligheid en kunnen op dit forum blijkbaar zeer goed nederlands.
ik zie 2 typische toestanden hier op dit forum en in te petitie :
1- gaat het om katholieke scholen die door een vlaamse overheid worden gesubsidieerd
2- gaat het om mensen die hun kinderen naar een katholieke school sturen en die vooral het SP.a (dus niet gelovige karakter zien van de betrokken minister)

Is het bij iemand al eens opgekomen dat de Guimardstraat deze ouder een rad  voor de ogen draait : dat de minister in kwestie geen enkel besluit heeft genomen maar dat de Guimardstraat deze scholen afbouwd. Omdat dit project bewijst dat bi-cultureel onderwijs met aandacht voor de thuistaal (hetgeen veel werk vergt van de leerkrachten en de school) erin slaagt om  kinderen met anderstalige achtergrond ongeacht hun sociale achtergrond  goed te doen presteren en te slagen in het ASO - en dat daarmee het "educatieve project" van de guimard straat  (iedereen moet in hetzelfde vormpje geperst worden, en de leerkrachten moeten áchterblijvers gewoon naar het beroeps verwijzen ) en hun strategie om zich terug te trekken uit de grootstedelijke omgeving en allochtonen uit sociaal achtergestelde milieus vast te pinnen in hun sociaal isolement...  dus is het gemakkelijk ik de minister  - een Sp.a-er dus een ongelovige vijand - de schuld te geven.
Misschien is het dichter bij de waarheid dat de guimard straat deze scholen geen geld meer wil geven omdat ze niet voldoen aan de strategische richting achter het "educatief project" van de katholieke scholen

Dat Brussel alleen maar nederlands spreekt om op Vlaanderen te kakken, of om Vlaanderen voor nog meer geld te vragen dat ze van de franse gemeenschap niet krijgen! Maar de boerekes uit het noorden die in de hoofdstad hun boterham moeten komen verdienen worden beloond op weinig begrip, op een vuile stad, en op onveiligheid.  Voor de boerekes zijn er plots  geen nederlandssprekenden meer, plots moet men terugvallen op het frans om zich verstaanbaar te maken, om bediend te worden, om minimaal een antwoord te krijgen - en dan spreek ik niet over respect daar zijn we nog verre van. In gelijk welk bedrijf zal een inwoner van broekzele en de 19 baroniën zich automatisch avn het frans bedienen en zijn gesprekspartner automtisch in het frasn te woord staan, zullen vergaderingen uitsluitend in het frans gevoerd worden. Ondanks dat ik gewoonlijk nog beter frans spreek dat de doorsnee frasntalige in Brussel worden vergaderingen nooit in het nederlands gehouden .. want anders is er minstens 1 franstalige die het niet begrijpt ... maar alle nederlandstaligen moeten daar wel begrip voor opbrengen..  de Brusselse realiteit is er een van enge francofonie en "néerlandophobie".

ik wilde hier mijn handtekening zetten , wel mijn steun krijgen jullie niet!

Dit bericht is verwijderd door de auteur van deze petitie (Toon details)

2011-05-23 19:54



Gast

#182 Re: Re: Meertaligheid

2011-05-23 19:56

#180: prosper - Re: Meertaligheid 

 Stop dat gebabbel en ga zelf in de scholen  kijken . Het project werkt  .Punt.

prosper

#183 Re: Re: Re: Meertaligheid

2011-05-23 20:05

#182: - Re: Re: Meertaligheid

ik heb mijn kinderen ALLEEN moeten opvoeden in meertaligheid, mijn echtgenote en spreken samen 8 talen waarvan er we slechts 3 gemeenschappelijk hebben. tot op de dag van vandaag sta ik op de barricaden en moet ik vechten tegen het big-brother onderwijs-systeem.

Ik sta graag achter een meertalig project ? ik sta graag achter een project dat intergratie biedt dat jongeren uit hun sociale achtergestelde positie tilt...

Overtuig me... maar ik heb weinig of geen vertrouwen in brusselse projecten die zijn er alleen op gericht om nederlandssprekenden onderuit te hhalen


Gast

#184

2011-05-23 20:19

Ik ben 14 en heb Spaans gevolgd met het project.Ik ben zelf half Spaans half Belg.Volgens mij weet u totaal niet waarover u spreekt.Voor mij en alle andere leerlingen heeft het zeer goed geholpen om ons verder te ontwikkelen.Ik volg zonder problemen A.S.O en vind dat u zich niet zo kunt uitspreken over een project zonder dat u het nut ervan kent.Ik heb nooit het gevoel gehad dat ze me willen onderuithalen omdat ik deels nederlandstalig ben.Door Nederlands én Spaans te volgen heb ik later meer kansen in het leven dan enkel met Nederlands.En dat geld ook voor het Turks en Italiaans project.Als u wil weten hoe het in elkaar zit zou u beter eens naar de scholen komen kijken en niet zomaar als een blinde over kleuren oordelen.Quiere que se lo escriba en español?


Gast

#185

2011-05-23 21:02

Deze leerkrachten zijn nodig. Daarom deze handtekening!
prosper

#186 Re: meertaligheid

2011-05-23 21:11

#184: -

mij hoef je niet te overtuigen van de voordelen van meertaligheid. en dat je bter af bent met spaans en nederlands dan met nederlands alleen staat als een paal boven water.

In Brussel ben je beter af met Spaans  og gelijk welke taal  zelfs met japans dan met nederlands...
Probeer maar eens nederlands te spreken in Brussel of zijn 19 randgemeenten... terwijl onze grondwet voorziet dat het Brusselse hoofdstedelijk gewest tweetalig MOET zijn.  dat bedoel ik dat in brussel nederlandstaligen altijd onderuit worden gehaald. je hebt mij nog steeds niet overtuigd dat dit project goed is voor nederlandstaligen/ cq ~heid in Brussel !


Gast

#187

2011-05-23 21:27

we waren ooit ook Spanjaard, Nederlander, Oostenrijker: welke mengelmoes aan culturen!

Gast

#188

2011-05-23 21:38

Sommige mensen zullen het toch nooit snappen....

Gast

#189

2011-05-23 22:25

Graag een lange termijn visie en voortbestaan van positieve projecten in het NL onderwijs in Brussel tvv de kinderen én hun ouders, een menselijke samenleving met werkelijke "gelijke" kansen en rekening houdende met de dagelijkse realiteit van velen in Brussel.Laat ons een voorbeeld zijn van hoe het wél kan in een multiculturele wereld.
guest

#190

2011-05-23 22:59

Er zijn wellicht vele dingen waar en klaaglitanieën helpen niet. Het blijft een strijden in een bedreigde zone en alle goede projecten ten bate van het Nederlands moeten onze steun krijgen. Het winnen van gezinnen en kinderen voor de "goede zaak" is primodiaal en verdient alle lof. Wees niet tevreden met theoretische luchtspiegelingen ver achter de frontlinie.

Gast

#191

2011-05-23 23:00

ik ben de vader van Camilo Sanchez deze petitie is belangrik voor de jongen maar niet goed is mijn kind heeft de nederlans en spaans geleerd hij gaat elke dag naar de shool hij houdt veel die project de moedertaal van mijn zoom is spaans maar leer hij elke dag in de school waaroom gaan zijn intrekken ik ga naar de universiteit 2 keer per weer voor mijn kind helpt deze project belangrik is voor alles dank u

Gast

#192

2011-05-24 00:05

La labor de estos profesores en bien de las comunidades que buscan integrarse en una nueva sociedad es loable. Ojalá sigan recibiendo apoyo.

Gast

#193

2011-05-24 09:28

De Standaard di 24 mei 2011 p 7:
BRUSSEL - Een groep internationale wetenschappers betreurt dat minister Smet onderwijs in de taal van migrantenkinderen stopzet.

De Vlaamse regering begaat een vergissing als zij een project voor meertalig onderwijs in Brussel schrapt. Dat is de scherpe boodschap aan de minister van Onderwijs, Pascal Smet (SP.A), van vijftien professoren en academici, gezaghebbende taal- en onderwijskundigen uit Groot-Brittannië, de VS, Denemarken, Finland, Australië, Hongkong... De interculturele organisatie Kif Kaf maakt hun motie vandaag wereldkundig.

Vlaming Jan Blommaert, professor aan de Universiteit van Tilburg, is een van de ondertekenaars. 'De kern van onze boodschap is dat meertalig onderwijs leidt naar betere leerprestaties. Ook naar een betere beheersing van de officiële taal. Daar bestaat al decennia een wetenschappelijke consensus over. Krampachtig vasthouden aan eentaligheid werpt obstakels op en leidt niet tot wat het beoogt: meer integratie, meer eentaligheid in de samenleving. Integendeel. De vele talen die in de huiskamer worden gesproken wegcijferen, creëert spanningen. Maar het beleid in Vlaanderen - net als in Nederland, Frankrijk, Groot-Brittannië - gaat de andere kant op, naar meer homogene eentaligheid.'

Het integratiecentrum Foyer organiseert al dertig jaar onderwijs in de thuistaal van migrantenkinderen. Dit jaar wordt er in het Turks, Italiaans en Spaans gewerkt in zes Brusselse scholen. Smet liet onlangs weten dat de subsidies voor het project stop worden gezet na een evaluatie. Hij twijfelt aan de gunstige effecten (DS 14 mei).

Het Foyer-project was ver buiten onze grenzen bekend en werd al meermaals in de literatuur besproken. Vandaar de reacties die nu internationaal uit academische kringen loskomen.

Het blijft niet bij academisch protest. Woensdag protesteren de betrokken scholen, ouders en sympathisanten voor het kabinet van Smet om hem ertoe te bewegen terug te komen op zijn beslissing.

Zij zullen ook een petitie overhandigen die op het internet gelopen heeft en waar gisteren al meer dan 3.800 namen op stonden.

Smet baseerde zich voor zijn beslissing op een evaluatie van november 2010 waarin het Foyer-werk van 'hoge kwaliteit' genoemd wordt maar een 'te gering bereik' aangewreven wordt. De Brusselse ervaring zou wel gebruikt worden in een expertisecentrum dat voor heel Vlaanderen bevoegd is. Smet legt de laatste hand aan een talennota waarin hij meer uitsluitsel zou brengen.
Pascal

#194 steun aan dit project

2011-05-24 11:43

Mijn zoon van 5 zit zelf in een school waar dit project plaats heeft. Niet alleen is het voor deze (spaanstalige) kinderen van groot belang om gedeeltelijk in hun eigen taal opgevangen te worden, ook is het voor de andere (vlaamse) kinderen een enorme verrijking om met (in dit geval spaanstalige) hen in aanraking te komen. Te beweren dat het alleen maar om de meer gegoede "hispanics" zou gaan is een volkomen drogreden en totaal onjuist. Misschien dat de Minister beter eens zou komen kijken en "zijn" Brussel niet zou achterop laten hinken door zulke zottigheden.

Gast

#195

2011-05-24 13:18

Do not stop the fantastic opportunity to grow up as multilingual citizens!!!!!!!

Gast

#196

2011-05-24 13:46

Ik vind het totaal verveelend dat men de kinderen wil hinderen vremde taalen van begin weg te leeren.

Gast

#197

2011-05-24 13:56

Hieronder vind je een paragraaf die ik van pascalsmet zijn website heb gehaald...Echt een lachtertje! Hij wil een beleid voeren waarin overleg centraal staat...IS ER HIER OVERLEG GEWEEST?

Na de verkiezingen van juni 2009 wordt Pascal Smet Vlaams Minister van Onderwijs, Jeugd, Gelijke Kansen en Brussel. Hij wil een beleid voeren waarin overleg centraal staat. Bovendien: "Opvoeden van kinderen vereist een veel grotere inzet en competentie dan andere beroepen. De samenleving en de ouders mogen die inzet en professionaliteit van leraars en schoolbesturen verwachten. Het is mijn taak dat mogelijk te maken!".

Gast

#198

2011-05-24 14:16

Please send emails to our beloved minister!
Zend aub emails naar onze "bekwame" minister!
Envoyez des mails à notre ministre "capable"

kabinet.smet@vlaanderen.be

pas.smet@gmail.com

Gast

#199

2011-05-24 16:26

L'apprentissage des langues est l'apprentissage de l'autre, une ouverture sur le monde, une merveilleuse ouverture vers le 'différent', c'est un bagage pour la vie.
Il faudrait tout faire pour l'encourager.

Gast

#200

2011-05-24 17:35

Onze kinderen zijn onze toekomst en onze talenkennis is nog één van de weinige zaken die België echt kenmerkt! Mijnheer de Minister, dat weet u toch ook???