Geen draagkracht in Zoetermeer voor bouw nieuwe gebedsruimte


Gast

#1

2011-10-07 01:50

laat het beetje groen over voor de bewoners.zet het neer bij de bioscoop ruimte zat

Gast

#2

2011-10-07 07:21

Er is in deze wijk al zeer veel groen verloren gegaan de laatste jaren oa door de aanleg van randstadrail naar Oosterheem, nu zou ook laatste stukje groen voor deze buurt verdwijnen. Tevens is er een groot parkeerplobleem in deze buurt wat de situatie zal verergeren.

Suggestie: Er is nog ZOVEEL ruimte in de bouwlocaties Oosterheem.


Gast

#3

2011-10-07 08:19

Er is aan de Roggeakker in Zoetermeer geen ruimte voor een gebedsruimte. Dit ivm het openbaar groen wat hiervoor moet wijken en het open karakter in de wijk.
Verder ontstaat er een verkeersprobleem vanwege de capaciteit van 7000 bezoekers.

Verder is het niet voor te stellen dat in een periode van bezuinigingen, geld wordt vrij gemaakt voor de bouw van een gebedsruimte.
Piet

#4 Makkelijk

2011-10-07 09:14

Waarom andere wijken op zadelen met dit probleem? Makkelijk hoor...als het maar niet naast mijn huis komt te staan maar bij een ander mag het wel.

Wat een onzin...7000 bezoekers in een gebouw van 600 m2. Snap je het wel een beetje?

en wat een prachtig groen is het daar....not! Al jaren wordt er niets gedaan met het stukje groen. Geen enkele waarde voor de wijk.

De argumenten die worden gebruikt zijn echt heel slecht. Het gaat helemaal niet om groen maar om de moslims. Die willen we niet in de buurt hebben.

Waarom gaat de discussie daar niet over of durven we dat niet. Niemand wil toch haat uit dragende mensen of organisatie in zijn buurt hebben? Ze moeten uberhaubt niet de kans krijgen zich te vestigen in Zoetermeer! Maar dat durft niet iedereen te roepen...


Gast

#5

2011-10-07 09:56

Ik ben het eens met bovenstaande reacties. Een gebedsruimte op deze plek past niet.
sofia

#6

2011-10-07 10:28

Nee piet dat durft niet iedereen te roepen want dat is discriminatie!! Je mag er wel zijn zolang ik je maar niet zie....... BULLSHIT!!!!!

Gast

#7

2011-10-07 10:39

Er is voldoende ruimte tussen Zoetermeer en Leidschenveen, laten ze daar een moskee bouwen!!
En er is nergens geld voor maar wel voor de bouw van een gebedshuis!!!!er zijn toch andere dingen die MEER prioriteit hebben in Segwaert!!

Gast

#8

2011-10-07 11:15

Een slecht plan. Een moskee plaatsen waar eigenlijk geen ruimte is, dus moet er groen voor opgeofferd worden wat geen optie is. De parkeerdruk in de wijk loopt al op en zal alleen maar meer oplopen als dit tweede grote gebedshuis (naast dat van de jehova's) in dit stuk van de wijk gebouwd word.

Gast

#9

2011-10-07 11:19

Beste Piet,

Je moet je wel een beetje inlezen voor je begint te roepen. De gemeenschap (stichting) die deze moskee wil exploiteren heeft 7000 leden. Tuurlijk, ze zullen niet allemaal tegelijk komen, maar je kan je voorstellen als de helft komt wat dat voor parkeerdruk geeft. Een druk die de wijk op dit ogenblik toch al niet aan kan, de wijk is een typische jaren 80 wijk met gemiddeld minder dan 1 parkeerplek per huishouden. Iets waar de meesten tegenwoordig al 2 auto's hebben.
Seghwaert staat bekend om zijn groene karakter, dat moet absoluut behouden blijven. Ik moet toegeven dat het niet het mooiste stukje groen van zoetemeer is, maar misschien moet daar dan eens geld ingestoken worden.
Het zal ongetwijfeld bij sommige bewoners meespelen dat zij niet zitten te wachten op moslims. Ik moet zeggen dat ik die insteek wat kortzichtig vind, want als er een nieuwe rooms katholieke kerk gebouwd zou gaan worden waren er ook bezwaren gekomen.

Gast

#10

2011-10-07 11:36

Gezien de economische situatie in Nederland, zou er wat beter gekeken moet worden hoe het gemeenschapsgeld besteed wordt. De OZB verhogen om dat er tekorten ontstaan is niet meer van deze tijd.
Piet

#11

2011-10-07 12:00

Beste Gast,

Zelfs de helft gaat niet komen want dat past simpelweg niet in het gebouw. Als we uit gaan van een oppervlakte van 450 m2 aan werkelijke gebedsruimte (de rest valt af vanwege toiletten,kantoren, verkeersruimte, etc) en je gaat uit van een B1 bezetting (erg veel hoor) dan mogen er volgens het bouwbesluit zo'n 550 mensen in. Wellicht komt er een etage bovenop (ga ik wel van uit), dan hebben we het over zo'n 1100 mensen. Ook dit gaat een grote parkeerdruk geven hoor, daar niet van. Al hebben ze 50.000 leden...ze passen gewoon niet in het gebouw. En natuurlijk komen er ook bezwaren als men een Rooms Katholieke kerk gaat bouwen. Maar de verhoudingen zullen echt anders zijn. Als je dat niet inziet ben je erg kortzichtig. Maar goed...we zullen zien wat er gaat komen. Mijn belangrijkste punt was dat deze moskee nergens moet komen, dus ook niet in een andere wijk.
Plundra

#12

2011-10-07 12:01

Het gaat straks lijken op de zondagsopenstelling van de IKEA in Delft. Volle toegangswegen, verkeerschaos, onveilige (verkeers) situaties. Deze bezoekersaantallen zijn ver over the top voor een gewone woonwijk. De IKEA heeft veel parkeervakken enz en daar gaat het al niet goed. Hoe moet dat straks in deze prachtige wijk? Ik maak me zorgen over de houding van de Gemeente Zoetermeer. Geen draagkracht bij de bewoners, dus klaar! Geen wijziging doorvoeren. Ze hadden eerst een referendum of zoiets moeten houden.Heel typisch. Ze drammen alles er maar doorheen zolang de begroting maar sluitend is, de (commerciele)instellingen leggen heel veel geld neer en das handig. Pennywise, poundfoolish...Donderdag 13 oktober 19.30u in het bedrijfsrestaurant van de gemeente; gaat allen!
Piet

#13

2011-10-07 12:05

Precies Plundra!

Laten we met zijn alle a.s. donderdag ons melden aan de Frankrijklaan 6 en flink onze stem laten horen!
Bezorgde_bewoner

#14

2011-10-07 12:10

Plundra en Piet, helemaal met jullie eens! Ik ben erbij a.s. donderdag!!
leven en laten leven

#15

2011-10-07 12:13

De druk die deze bouw veroorzaakt op de gelovigen en de omwonenden wordt op deze manier ongewenst en kan alleen maar eindigen in onbegrip, onzekerheid en angst bij zowel de omwonenden als de bezoekers van deze moskee.

Gast

#16 Re:

2011-10-07 12:18

#11: Piet -  

Piet, ik geloof dat we hetzelfde bedoelen. Woonwijken zijn geen plaats voor dit soort gebouwen met grote aanloop.

 


Gast

#17

2011-10-07 12:45

Goed initiatief. Ik heb zelf ook geprobeerd vragen bij de gemeente beantwoord te krijgen maar wordt hier stelselmatig genegeerd en van het kastje naar de mur gestuurd. Zelfs de onbudsafdeling van de gemeente Zoetermeer reageert niet. De verantwoordelijke wethouder Frank Speel zit op Twitter dus ik stel voor een spam campagne op te stellen om deze her duidelijk te maken wat we er van denken.
Plundra

#18 Plundra

2011-10-07 13:02

Er zijn dus eigenlijk dieperliggende problemen. De gemeente is het contact met z'n burgers verloren. Communicatie is hierin zooo belangrijk! Of het spammen van Frankenstein..eh.. sorry.. Frank zin heeft, betwijfel ik. Ik begrijp de emoties (die heb ik ook!), maar oog om oog heeft nog nooit gewerkt. Zorg ervoor dat iedereen in je eigen kring de petitie ondertekent en kom donderdag massaal naar het Gemeentehuis. Dat maakt (positieve) indruk! Succes.

Gast

#19

2011-10-07 13:12

Echt super goed deze petitie. Als er een moskee bij ons om de hoek gebouwd wordt, kunnen wij de verkoop van ons huis wel vergeten (en dat gaat al zo moeilijk). Ik ben fel tegen een moskee!!

Gast

#20

2011-10-07 13:14

GEEN gebedsruimte voor opdringerige religies! dit gaan zij maar in marokko doen

Gast

#21

2011-10-07 13:21

Oh ja...ik moet natuurlijk wel ff uitleggen waarom ik fel tegen een moskee ben ;-) want zonder reden mag je niets zeggen in NL... Weten jullie hoeveel lawaai er uit zo'n moskee komt??? Weet niet of dat hier in NL anders geregeld is dan in een moslim-land...maar daar wordt er al in de vroege morgen door de spreakers op het dak ' gejammerd'. Leuk, dan heb ik aan de ene kant van mn huis de klokken van de Ichtuskerk en aan de andere kant het gejammer van de moskee. Gezelligheid!! Als dat ding er komt, blijven wij niet in Seghwaert wonen. Ik ben niet tegen moslims persoonlijk maar als ik in Turkije ga wonen krijg ik ook geen kerk van mijn geloof (als ik die zou hebben) naast mn huis gebouwd. Dus laten we in NL ff normaal doen zeg!

Gast

#22

2011-10-07 14:08

Ik vind net zoals de andere bewoners dat het groen moet blijven.
Ook parkeerproblemen zullen inderdaad verergeren.
Gaat het welzijn van de bewoners niet voor?
Die wonen daar prettig en willen er ook prettig blijven wonen.

Ook zal er geluidsoverlast zijn en wat denk je van de mensen die hun huis daar te koop hebben staan.

Die kunnen het wel vergeten.

Ook nog de dreiging van de aanslagen van tegenwoordig je weet maar nooit.

 


Gast

#23

2011-10-07 14:25

waarom moet er in de wijk segweart een moskee komen als de meeste moslims in de wijk palenstijn wonen...
Plundra

#24 mobiliseer vrienden, familie,...om te tekenen!

2011-10-07 15:09

Kom op mensen. Jullie kunnen het. Gebruik de sociale media om mensen ook te laten tekenen. Bijna iedereen heeft wel ergens (twitter, hyves, facebook) een account met veel volgers. Spread the news! Ik doe volop mee en voor 18.00u vanavond zitten we al over de 100..Maar dat is niet genoeg. Het moeten er vóór donderdag al duizenden zijn. Hebben ze donderdag maar 5 minuten nodig om iedereen te bedanken voor z'n/haar komst en de mededeling 'het gaat niet door'....Was het maar zo simpel. Het weerhoudt ons er niet van om er alles aan te doen: Behoud het groen!


Gast

#25

2011-10-07 15:17

Moskee in Seghwaert Zoetermeer? Daar is echt geen ruimte voor. Er staat al een kerk. Buiten dat zullen de meerderheid van de inwoners van de wijk gaat hier echt tegen zijn. Als ik dit had geweten dan had ik nooit een woning in Seghwaert Zoetermeer gekocht. Prijzen zijn al dalende. Nu zal de huizen prijs alleen nog maar minder worden. Wie wil er nou naast een moskee wonen. Ik niet. bedankt!