Actie tegen de afschaffing van treinen Brugge – Zeebrugge

Po Sitivo

#1 Zou

2011-10-21 16:08

het niet opportuun zijn om een actie "VOOR" meer treinreizigers ipv een ACTIE "TEGEN" de afschaffing van quasi onbezette treinen te voeren?
Moeten we als maatschappij ervoor kiezen om een trein te laten rijden waar pakweg max. 10 mensen gebruik van maken? Zijn er werkelijk geen interessantere en meer economische alternatieven?
Mathijs

#2 Actie tegen de afschaffing van treinen Brugge – Zeebrugge

2011-10-21 16:27

Beste,

In tegenstelling tot wat u beweert gaat het hier niet om treinen met maximum 10 mensen. Door de afschaffing van deze treinen zouden dagelijks 60 mensen in de kou blijven staan. Dit zijn dan nog cijfers die dateren van 2009 (recentere zijn er niet) en ik heb een donkerbruin vermoeden dat het belabberde belbus systeem nog meer reizigers voor het spoor doet kiezen. Verder schaft de nmbs de laatste treinen tussen Zeebrugge en Brugge af waardoor ze ons de enige mogelijkheid om met het openbaar vervoer naar Brugge/Zeebrugge te raken ontneemt. Ook al wonen wij niet in het centrum toch vind ik dat ook de inwoners van Lissewege, Zwankendamme en Zeebrugge het recht hebben om na 8u 's avonds nog hun deur uit te komen.
piempampoentje

#3 Re: Zou

2011-10-21 19:44

#1: Po Sitivo - Zou

Ze moeten die trein inderdaad niet persé behouden, maar ze mogen ons wel behandelen als bruggelingen, net zoals diegenen die dichter bij de ring wonen. Die treinen zijn nog de enige manier om rechtstreeks tot in het centrum van brugge of voorbij brugge te geraken.

Waarom bijvoorbeeld kunnen mensen vanuit sint-andries gewoon op een bus stappen en aan het station overstappen op een andere bus om (zonder opnieuw te betalen) in het centrum uit te komen... mensen uit lissewege/zwankendamme en zeebrugge zitten sowieso al met een dubbele kostprijs

 

en wat met mensen die laat terugkomen van werk of van school of een vergadering.. je hebt een treinabonnement nodig om tot in brugge te geraken en je moet jezelf dan nog een lijnabonnement aanschaffen om thuis te geraken 's avonds! Beetje absurd..

 

misschien moet het openbaar vervoer meer samen gecoordineerd worden.. natuurlijk kosten die treinen handenvol geld, maar de betrokken overheden zouden toch moeten inzien dat er een besparing mogelijk is door een waardig alternatief met bus of de veelbesproken tramlijn in te leggen

Po Sitivo

#4 Re: Actie tegen de afschaffing van treinen Brugge – Zeebrugge

2011-10-21 22:18

#2: Mathijs - Actie tegen de afschaffing van treinen Brugge – Zeebrugge

Mathijs,
ik beweer helemaal nix !

de cijfers zijn wat ze zijn en voor iedereen vrij te raadplegen op de website van "de redactie". 
http://www.deredactie.be/polopoly_fs/1.1136540!file/Lijst%20193%20treinen%20.pdf

Uw argumentatie dat inwoners het recht hebben om na 8:00 uur 's avonds uit hun deur te komen houdt geen steek: de laatste (binnekort afgeschafte) trein terug van Brugge vertrekt om 21 uur ! Veel zal men niet kunnen beleven in dat uur...




Gast

#5 Re: Re: Actie tegen de afschaffing van treinen Brugge – Zeebrugge

2011-10-23 13:25

#4: Po Sitivo - Re: Actie tegen de afschaffing van treinen Brugge – Zeebrugge

Beste Po Sitivo,

Ik had niet te bedoeling u aan te vallen. Excuses als dat zo overkwam. Ik vind het steeds fijn om op een constructieve manier te discussiëren, ook al verschillen we van mening.

Ik denk wél dat er nog veel te beleven valt na 20u30. Ook jongeren van Lissewege gaan graag eens naar een fuif, een optreden, naar de film,... in Brugge. Dit zal in de toekomst niet meer mogelijk zijn zonder deze treinen. (Of men zal al om 20u30 moeten vertrekken.) Ik ken iemand die b.v. niet meer thuis raakt omdat ze avondonderwijs volgt. Dit kan toch niet? Voor ons hoeft het niet per sé een trein te zijn. Een buslijn is ook goed. Maar binnenkort is er helemaal geen alternatief meer.

Groeten,

Mathijs

 

Mathijs1981

#6

2011-10-23 23:46

Toen ik een tijd geleden zonder auto kwam te zitten was de verbinding Zeebrugge-Brugge per trein de snelste en makkelijkste manier om in en uit Brugge te raken.
Tijdens de week één trein per uur, in het weekend slechts eentje per twee uur !!! Leuk als je deze hebt gemist.
Akkoord, veel volk zat er niet altijd op, maar leeg heeft ie zeker nog nooit gezeten.
Mobiliteit binnen Brugge al goed en wel, maar de deelgemeentes Lisseweg, Zwankendamme en Zeebrugge mogen niet uit het oog worden verloren

Gast

#7

2011-10-25 04:52

Geachte, waarmee moet Lissewege nog meer gestraft worden? Het is begonnen met de aansluiting bij Brugge en het stopt maar niet. Kan een mens niet meer beslissen wat er met zijn dorp gebeurt? Moet alles waar de inwoners voor gewerkt en gezwoegd en gestorven zijn dan wijken voor iets waar ze niks mee te maken hebben? Jammer toch...

Gast

#8 Re: Re: Re: Actie tegen de afschaffing van treinen Brugge – Zeebrugge

2011-10-25 14:15

#5: - Re: Re: Actie tegen de afschaffing van treinen Brugge – Zeebrugge

Beste,


Moeten we werkelijk een trein laten rijden omdat u 1 iemand kent die niet meer thuisraakt? 

Met de trein die straks afgeschaft zal worden kon men ook niet thuisraken vanuit Brugge na een film, fuif of optreden ! 

En zoals ik eerder zei: zou U niet beter actie voeren VOOR een deugdelijk alternatief ipv TEGEN een voor de NMBS (en bij uitbreiding "de belastingbetaler") dure en onrendabele trein ?

vriendelijke groeten
Po S.



Dit bericht is verwijderd door de schrijver ervan (Toon details)

2011-10-25 14:19


CALIMERO

#10 Re: Lissewege gestraft ?

2011-10-25 17:00

#7: -

Als jullie het allemaal zo'n drama vinden om bij Brugge "aangesloten" te zijn waarom willen jullie dan allemaal per sé naar Brugge ?

Zeebruggeling
Gast

#11

2011-10-25 17:27

Volledig akkoord. Ik vind zelf dat er treinen zouden moeten bijkomen. Is het niet (deels) de bedoeling van nmbs of het land te verbinden en mobiel te maken.. akkoord dat er minder mensen op zitten ( minder geld voor hen). Maar dan nog..

Zeebruggeling
Gast

#12 Re: Re: Lissewege gestraft ?

2011-10-25 17:32

#10: CALIMERO - Re: Lissewege gestraft ?

Dat is volledig los van de kwestie volgens mij. Ikzelf heb er geen problemen bij om bij Brugge "te gaan aansluiten". Maar het vervoer moet er dan toch sowieso zijn .. als we er nu bijhoren of niet. We horen niet bij .. pakweg Antwerpen maar daarom mogen we er toch wel heen ?!


Gast

#13

2011-10-25 19:27

Groot gelijk.
CALIMERO

#14 Re: Re: Re: Lissewege gestraft ?

2011-10-25 19:41


Gast

#15 Re: Re: Re: Re: Actie tegen de afschaffing van treinen Brugge – Zeebrugge

2011-10-25 20:24

#8: - Re: Re: Re: Actie tegen de afschaffing van treinen Brugge – Zeebrugge 

 Dure en onrendabele treinen rijden er bij B-cargo...


Gast

#16

2011-10-26 04:11

Ja mensen, hoe meer recaties hoe beter. En iedereen zou moeten beseffen wat er aan de hand is. Want wie is hier de brave mens en wie speelt met ze???? En als ze dan iets doen zijn ze de slechte. Waarom schaffen we de afschaffers niet af???? Zou nog eenvoudiger zijn. Kies dan niet meer voor hen bij de volgende verkiezingen.

Gast

#17 Re: Re: Lissewege gestraft ?

2011-10-26 04:22

#10: CALIMERO - Re: Lissewege gestraft ?

Niemand moet per se naar Brugge, maar studenten en werkenden moeten wel soms.  Of  niet?  Of zullen die in Brugge zelf alles rechthouden zoals in Antwerpen?  Die kunnen ook alles alleen, alleen spreken ze geen vlaams.  Tenzij die ene uit Brugge, en het is dan ook maar een taaltje die we graag ondertiteld zien op tv.  En waarom komen de bruggelingen naar Lissewege of Zeebrugge...... ¿¿¿????  Ook al eens gedacht daaraan?  En niet alleen uit Brugge, maar uit gans Europa komen ze naar het Witte Dorp.  Laat een dorp met zoveel geschiedenis niet verloren gaan.  Zoals we Brugge ook niet willen zien verloederen als de haven aan de poorten zal staan.  En die tijd is niet veraf meer....   Beetje bij beetje komen die Chinezen en andere Aziaten dichterbij......    Ik werkte 30 jaar in de haven en heb alles zien aankomen....   Nog het beste in Brugge en geniet zoveel als je kan......  Vriendelijke groeten van een ex-LIssewegenaar.

CALIMERO

#18 Re: Re: Re: Lissewege gestraft ?

2011-10-26 10:55

#17: - Re: Re: Lissewege gestraft ?

In al die tijd dat ik in Lissewege woon heb ik nog nooit het geluk gehad om met de trein naar werk of opleiding te kunnen gaan: gewoon omdat er geen trein/bus verbinding was of wegens compleet onpractisch.
Nooit kwam het bij mij op om "Brugge" of een andere bestemming daar de schuld van te geven.

Wat Antwerpen, gewest-taal en vlaamsblok figuren hierbij te maken hebben is me een compleet raadsel.

Als Lissewege een toeristisch waardevolle plek is zal dat zeker niets te maken hebben met 3 treinen waar gemiddeld 10 mensen gebruik van maakten. Als Lissewege een toeristische trekpleister is geworden zal dat vooral dankzij de inspanning zijn van de toeristische dienst van Groot-Brugge en al helemaal niet van de NMBS.
Bruggelingen en toeristen "uit gans Europa" komen zeker niet met de trein afgezakt naar ons dorp...(misschien moeten ze een petitie starten?)

Wat is de link tussen de verloedering van Lissewege en 3 afgeschafte treinen die haast niemand gebruikte?  

Ik stel voor dat U rustig verder doemdenkt in uw zonnig zuiders land voor de derde leeftijd, vooraleer de Chinezen en andere Aziaten er aankomen en nog eens mijmert over de tijd dat vroeger alles beter was !

 

gastje

#19

2011-10-26 13:09

Het afschaffen van de treinen is voor sommige mensen idd zeer ambetant. Maar ik kan het wel begrijpen. De kosten voor deze treinen liggen hoger dan de inkomsten, wat doet ieder normaal bedrijf dan??
Het is ook al uitzonderlijk dat een plaatsje zoals pakweg Zwankendamme, een stopplaats heeft. Dit is er enkel gekomen wegens de vele arbeiders die naar de fabriek moesten. De inwoners zijn op dat vlak verwend geweest.
pendelaar

#20

2011-10-26 13:30

het gaat er hem voor mij niet enkel om dat deze treinen afgeschaft worden maar vooral dat er hier een gebrekkig aanbod aan openbaar vervoer is.Mobiliteit zorgt voor een participatie aan een samenleving, geen mobiliteit: geen participatie. We mogen inderdaad van geluk spreken dat er hier een treinstation is, maar laat ons er dan vooral gebruik van maken.
Iets wat me stoort aan heel de communicatie van de NMBS is dat ze erin geslaagd zijn de mensen te doen geloven dat de treinen die weinig mensen vervoeren afgeschaft moeten worden omdat ze economisch niet rendabel zijn. Maar waarom zijn ze economisch niet rendabel? Is het niet omdat de NMBS jarenlang verkeerde beleidsbeslissingen genomen heeft waardoor het nu bij voorbeeld een verlieslatende cargo-afdeling heeft.. waarvan de verliezen gecompenseerd mogen worden door het personenvervoer? Of ook nog een dure en logge structuur heeft? En hoewel ik niets weet over de manier waarop de NMBS een treinbezetting meet stel ik me vragen bij de cijfers, ik zit regelmatig op de 'late' trein en merk dat er op sommige dagen heel wat meer mensen op zitten dan meegedeeld door de NMBS. Voor mij is deze trein absoluut nodig, ik ga dan ook helemaal akkoord met deze actie.

Gast

#21

2011-10-26 17:37

moetn ze nu echt alles afnemen

Gast

#22

2011-10-26 19:15

de gemakkelijkste oplossing, maar de mensen zijn weeral de klos en zeker de armere klasse zonder auto.

Gast

#23

2011-10-27 15:45

een havenstad moet dag in dag uit bereikbaar zijn met alle mogelijke middelen.

Dit bericht is verwijderd door de auteur van deze petitie (Toon details)

2011-10-27 16:46


sis

#25 Re: Zou

2011-10-28 22:09

#1: Po Sitivo - Zou

hebben die 10 mensen (het zijn er wel iets meer) dan geen recht op openbaar vervoer?????