Museumpark Orientalis moet blijven

Neem contact op met de schrijver van de petitie

Dit discussie-onderwerp is automatisch gecreëerd voor petitie Museumpark Orientalis moet blijven.


Gast

#1 het park

2012-11-23 00:21

Zou zonde zijn!

Gast

#2

2012-11-23 00:45

Museumpark Orientalis is een fantastisch park. Ik ben er vaak geweest met de kinderen. De kribbe tentoonstellingen en lampiontochten behoren tot onze traditie
RP

#3

2012-11-23 10:17

Oriëntalis moet blijven - omwille van de historische en maatschappelijke waarde.

Gast

#4 niet sluiten aub

2012-11-23 11:15

Ik houd ontzettend van dit museum. Het is een van de meest geliefde uitjes van mijn kinderen. We kunnen er niet genoeg van krijgen. Vanaf mijn kindertijd (ik ben nu 45) kom ik er al. Dit is cultureel erfgoed en moet bewaard blijven voor volgende generaties. Het is nu een heel actueel park, met de vertegenwoordiging van meerdere godsdiensten. Zeer educatief, goed voor scholen om te bezoeken, een verademing naast de dure en commerciële pretparken. Ik hoop van harte dat Oriëntalis open zal blijven want ik wil het voor geen goud missen.
agrimensor

#5

2012-11-23 12:16

Je gooit je erfgoed niet te grabbel.
M. S.

#6 Juist NU

2012-11-23 14:27

Juist in deze tijd heeft dit museum een maatschappelijke functie. De grote religies bekend en daardoor minder onbemind maken, dat is wat ik als functie van dit museum zie. Laat het daarom open en mijn boodschap aan de museum mensen is dan dat zij daar nog meer aandacht aan gaan geven.

Gast

#7

2012-11-23 14:38

Succes achterburen!!

Gast

#8 educatie

2012-11-23 15:08

Voor mijn cultuur educatief werk kom ik op veel scholen in de omgeving van Museum Oriëntalis.(zo'n 70 op jaarbasis). Ik vroeg in de afgelopen maanden naar het nut van dit museum. Alle reacties zijn daarop positief. Scholen kwamen graag en zijn benieuwd naar nieuwe mogelijkheden: het onderwijs zoekt écht naar moderne invullingen van levensbeschouwing. Oriëntalis kan daaraan bijdragen. Het park wordt door scholen ook om de natuurlijke setting gewaardeerd.

Gast

#9

2012-11-23 15:13

Het is jammer dat er steeds meer van het eigen cultuurgoed verloren gaat.
Elsbeth Rooker

#10 Orientalis verdient het open te blijven:

2012-11-23 15:51

- het museum kan met een beetje steun van de overheid over vier jaar zelfstandig verder en wil dus niet aan de subsidiekraan. Het museum heeft bijna 100 jaar lang zonder overheidssteun kunnen draaien en zich steeds kunnen aanpassen aan wisselende omstandigheden en veranderende visies.
- Het afgelopen jaar heeft de directeur, die zich het hele jaar onbetaald heeft ingezet, met een heel kleine staf en veel zeer betrokken vrijwilligers een unieke prestatie weten neer te zetten. Het museum ging weer open en het aantal bezoekers steeg.
- het park is cultureel erfgoed, sluiting betekent vernietiging.
- het park biedt een ervaringsplaats aan een groep jongeren en (jong)volwassenen met complexe zorgvragen. Orientalis helpt deze jongeren bij het vergroten van kansen op een gelijkwaardige plek in de samenleving. Deze waardevolle plekken verdwijnen met de sluiting van het museum.
- het park is net voor 10 miljoen aan overheidsgeld gerestaureerd, nu sluiten betekent weggooien van gemeenschapsgelden.
- het is een bijzonder en uniek museum waar je je even in een andere wereld waant.
Maartje van Laarhoven
De auteur van deze petitie

#11 Re: educatie

2012-11-23 15:52

#8: - educatie

Goed om te horen! Er is de afgelopen tijd door het museum ook veel tijd gestoken in het ontwikkelen van een nieuw educatief programma voor 2013. Dit programma is hier te vinden


Gast

#12

2012-11-23 16:05

Cultureel erfgoed, religieus erfgoed en uniek erfgoed. Museumpark Orientalis is als 100 jaar een unieke locatie waar religies samenkomen. Zeker in deze moderne samenleving zou het een plek bij uitstek zijn voor educatie over onze samenleving en de geschiedenis van de religies. Daarnaast laat het de grondvesten van onze eigen samenleving en cultuur nog eens duidelijk zien. Een monument dat niet verloren mag gaan.

Gast

#13

2012-11-23 17:17

Wat een verbijsterend bericht om een museum dat het in alle opzichten "zo goed doet" zo om zeep te helpen...
malandro op.

#14

2012-11-23 18:20

Het enige park waar je in levenden lijve de geschiedenis van onze religies van het Boek kunt ervaren. Als dit verdwijnt resten ons alleen nog boeken.

Gast

#15

2012-11-23 18:53

Juist in deze tijden van intolerantie en onbegrip is een museum als Oriëntalis onmisbaar. Naast een positieve beeldvorming over de drie monotheïstische godsdiensten en het bieden van informatie over de overeenkomsten, vormt een wandeling door het buitenmuseum een ware beleving en waant men zich in de wereld van het Midden-Oosten - een bijzondere beleving. Het verdwijnen van dit museum is het verdwijnen van een stuk unieke cultuur en een unieke ervaring.

Gast

#16

2012-11-23 19:19

Prachtig stuk geschiedenis en erfgoed dat niet verloren zou mogen gaan!!
Opgemerkt moet worden dat qua organisatie wel wat te verbeteren valt.
MisterAlbert

#17

2012-11-23 19:30

Het zou jammer zijn als oriëntalis verdwijnt!
Julia Huiskens

#18

2012-11-23 21:13

Voordat de weledelgeleerde dames en heren der gedeputeerde staten besluiten dat het park geen bestaansrecht verdient, of niet al heeft, zullen zij mij zeker kunnen vertellen waarop dit gebaseerd is en welke criteria er vereist zijn voor een cultuurhistorisch, educatief, op alle leeftijden gericht, architectonisch en kunstzinnig interessant (zowel binnen als buiten)en ach welja; respect en begrip kwekend museum?
Want als dat er al is, wil ik graag weten waar dat juweeltje verstopt is geweest al die decennia.
En dan nog iets, het is makkelijk voor mevrouw Anneke Traag te stellen geen debet te hebben aan de sluiting van het park. Nee, er is nog heel wat te kiezen voor een bestuur als er geen middelen meer zijn om door te gaan.( zie Gelderlander 23/11) Ik zou willen zeggen; als u, mevrouw, de beslissing neemt geen financiële steun meer te geven, sluit u het park. Hoeft u niet omheen te draaien. Hopelijk worden er andere bronnen gevonden die het museum weten te beoordelen op de vooruitgang die er de afgelopen maanden geboekt is.

Gast

#19

2012-11-23 23:45

Door de subsidie aan het Museumpark Orientalis te schrappen laat Provincie Gelderland zien dat hun prioriteiten niet in orde zijn. Schande!


Gast

#20 Bernadette van Hellenberg Hubar, Res nova

2012-11-24 09:48

De man die De Heiliglandstichting (Museumpark Orientalis) als geen ander heeft vormgegeven – beelden, gebouwen, mozaïeken en schilderingen – is Piet Gerrits (1878-1957). Vanwege de bijzondere kwaliteiten van zijn muurschilderingen krijgt hij een prominente plaats in de canon van de monumentale kerkelijke Interbellumkunst. Alleen al hierom mag dit park niet verdwijnen. Los daarvan gaat het concept terug op een parkformule die in de late achttiende eeuw met name in Frankrijk populair was. De publicatie van de Rijksdienst Cultureel Erfgoed met de genoemde canon verschijnt in het voorjaar van 2013: http://bit.ly/Interbellum-WP

Gast

#21 Behoud orientalis

2012-11-24 12:14

Goede redenen om Orientalis te behouden en de petitie te ondersteunen
Inter

#22 Jammer als dit weg gaat .

2012-11-24 12:39

Ik woon er te ver om daar iedere keer naar toe gaan .
Maar verleden jaar toen het gratis ( ook het parkeren ) was nog geweest .Al heb ik toch een museumkaart Romeins gedeelte was dan wel niet te zien .

Op zich een mooi museum maar gezien de omvang weinig bestaansrecht .
Vind ik dit jammer .Ja dat wel
Misschien wat meer evenementen organiseren anders zit er niet anders dan het heel het spul naar Arnhem te verplaatsen .Want alle gebouwen  als ondergrond voor de wegenbouw te gaan gebruiken zal eeuwig zonde zijn .


Gast

#23

2012-11-24 14:25

Ik zie het belang van deze petitie in en hoop met het ondertekenen ervan, het verder afbrokkelen van ons cultureel erfgoed een halt toe te roepen of op zijn minst de schade te beperken. Voor ons en ons nageslacht.
Met betrokken groet, Henk Groenendaal
RD

#24

2012-11-24 16:14

Onbestaanbaar dat dit bijzondere park zou moeten sluiten!
Verantwoordelijken bij de Provincie NEEM jullie verantwoordelijkheid en zorg ervoor dat Orientalis zijn doorstart kan maken zodat het nog decennia lang geopend kan blijven voor een groot publiek!
gast

#25

2012-11-24 16:16

Provincie besteed je geld goed en houd Orientalis open!