Verdubbeling inschrijvingsgeld DKO: Nee! Brief aan Minister Smet

ijverigemol

#76

2012-12-02 18:14

Is het niet een beetje te gek om een land te laten invullen? Blijkt zelfs dat het aangeboden land Nederland is.
Daar gaat de minister zich waarschijnlijk niet druk in maken, nietwaar?
Laat die informatie weg of maak er ten minsten standaard België van.
jef

#77

2012-12-02 19:47

zorg niet voor een leegloop in de kunstscholen(en minder jobs).dit zal niet mooie staan op uw resumé mh smet .wat hebt u gerealiseerd?ik heb bespaard ,
nougabollen ,uw heeft gezorgt voor een leegloop in de kunstscholen,de kans voor elk kind om kunst te studeren ,en die ontneemt hen die nu.
kikker

#78

2012-12-02 20:39

ik kan maar één ding zeggen " de ministers willen de mensen uitzuigen als citroenen" en liefst zoveel mogelijk mensen zonder werk zetten! gewoon schandalig!
KLein Pierke

#79 Politieke manipulatie

2012-12-02 21:22

De verdubbeling wordt netjes over de verkiezingen getild. Hoe moedig. Liever federaal 2.6 miljard € storten in de bodemloze put van Dexia dan regionaal geld investeren in onderwijs. Dit land is dringend aan een grondige hervorming toe. Alle middelen naar de regio's!

Gast

#80 antwoord op kellehen kot kot ke deit.

2012-12-02 21:42

#10: kellehen - Wat hebt u tegen onze Nederlandse broeders en zusters? De grens tussen Noord en Zuid is er bij toeval gekomen zonder de wil van de bevolking. In Nederland zijn de kosten voor kunstonderwijs inderdaad nog duurder, daarom komen velen naar hier. Ze zijn welkom. In Nederland moeten de kosten voor kunstonderwijs ook omlaag maar daar heeft Vlaanderen niets over te zeggen.


Gast

#81

2012-12-02 22:18

Iedereen die ooit zelf in het DKO gezeten heeft of nog zit is moreel verplicht deze petitie te tekenen ...

Gast

#82 Re:

2012-12-02 23:08

#76: ijverigemol -

Dag ijverigemol,

Ik weet dat het land op Nederland staat. Ik ben niet in de mogelijkheid om dat te veranderen. heb al gemaild naar Petitie24, maar nog geen antwoord gekregen. Sorry dat dit je stoort, maar het verandert niets aan de zaak wwarvoor we staan.

beste groet,

Hilde.

Paule

#83

2012-12-02 23:49

Als alleenstaande ouder van twee schoolgaande dochters, volgen we muziekacademie. Het is een verrijking voor ons, alsook een ontspanning, een moment waar we enorm worden geconfronteerd met cultuur in alle vormen. Door deze muzieklessen komen we in aanraking met klassieke muziek maar leren we eveneens hoe deze muziek tot stand kwam. Een verrijking waardoor we muziek en alles waar muziek bij te pas komt, anders gaan benaderen.
Het is niet makkelijk om als alleenstaande ouder, in september eveneens het geld neer te tellen voor 't humaniora van twee pubers, alsook de trein/busabonnementen, maar tevens nog eens muziekschool voor 3 personen (waarvan 1 volwassene, 1 volwassene mits voorlegging student als 18jarige ) wat al gauw de 400 euro benadert (enkel muziekacademie). Het zou dan ook jammer zijn dat ik deze verrijking zou moeten missen omdat ik het niet meer kan betalen. Of is het DKO enkel voor de rijken bestemd ? Gelieve niet te vergeten dat we ifv deze studies, de nodige muziekinstrumenten aankochten.
Wordt dan nergens nog rekening gehouden met de vele alleenstaande ouders ?
Ik hoop ten stelligste dat deze maatregel wordt herzien en dat de besparingen worden gehaald bij diegenen die het kunnen missen.
Denk niet dat de leerkrachten diegenen zijn die hun job kunnen missen, want daar stevent het regelrecht op af !
jerommeke

#84

2012-12-02 23:50

voor veel mensen net als ons gezin een verdubbeling van inschrijfgeld, gewoon kunst en muziek onmogelijk maken voor de liefhebbers en langs deze weg de doodsteek voor de vele muziekverenigingen die er bestaan.

Gast

#85 Re: n,

2012-12-03 01:53

#1: jos - n,

Kunst is luxe? Dus muziek volgens jou ook ... Gooi dan aub je radio, je tv en alle andere zaken die je zelf gebruikt om naar deze gesubsidieerde kunst te luisteren buiten!!!! Dan kan je het geld dat je dan uitspaart besteden aan de zaken die je belangrijker vindt. En als je kinderen hebt, vergeet dan ook maar de liedjes die ze op school leren, die zijn toch waarschijnlijk het gevolg van iemand die 's avonds na school naar 'n gesubsidieerde muziekschool geweest is.

'k Hoop in elk geval voor jou dat je absoluut geen hobby's hebt. Want die worden zo goed als allemaal gesubsidieerd. En die hebben inderdaad niet altijd te maken met arbeid.

Jammer van je kortzichtigheid! Werk ze ....

 

Peter


Gast

#86 Re:

2012-12-03 02:03

#83: Paule -

Hallo Paule,

 

'k Vrees dat inderdaad voor een elite gekozen wordt, (topmuzikant en/of geld). Ik vind dit zelf ook enorm jammer. Het muziekonderwijs is zwaar aan het achteruit gaan ... Betreurenswaardig!

 

Groetjes,

Peter

teigetje-gva

#87

2012-12-03 02:18

Het zou eerder zo moeten worden...
Verlaag de prijs, en geef mensen die alle jaren van hun richting uitdoen met succes, dus zowat 9 jaren intensief bezig zijn met hun creatieve kunstbeleving een volwaardig diploma.


Gast

#88

2012-12-03 08:08

Goed initiatief

Gast

#89

2012-12-03 09:33

Ik denk dat men op zoek is naar een goedkopere manier om kunstonderwijs aan te bieden, dat is een spijtige zaak voor al wie het in deze dure maatschappij al moeilijk heeft. Is dit het sociale principe van minister Smet? Vele DKO leerkrachten zullen hun job verliezen. Is er voor hen bv plaats in het regulier onderwijs, daar kunnen ze immers wel wat hulp gebruiken met het geven van muzische vorming, dat op dit moment stiefmoederlijk behandeld wordt.
Kristel Janvier, leerkracht DKO(AMV en hobo)

Gast

#90 DKO

2012-12-03 11:25

Als ex-secretaris van de Turnhoutse Kunstacademie geef ik de Minister en later zijn opvolgers de wijze raad om hun massa grijze hersencellen zinnig en doelmatig te gebruiken. Misschien dat hij voor zijn kabinetsmedewerkers, u weet wel, dat zijn die slimme jongens, eens een rondreis doorheen het Vlaamse landschap van het kunstonderwijs kan maken. Dan komen ze toch minstens 1 keer in hun leven in een academie!

Gast

#91 Re:

2012-12-03 11:52

#89: -

“Goedkoper kunstonderwijs? De betekenis van “verbreding” wordt wel duidelijk, maar deze keuze blijkt te stuiten op een nogal verspreide latente “kunsthaat”. Waar discriminatie niet mag reageert de modale burger zich af op de “kunstenaar”. Dat is de mens die misschien wel harder werkt, maar niet op maandagmorgen. Weg daarmee, wat zulke mensen doen kan nooit ”werken” zijn, en als ze al leraar zijn is hùn onderwijs géén onderwijs! Zulke meningen zien we hier ook aanmatigend en van weinig kwaad bewust.

 

Hoe zou een samenwerking met het leerplichtonderwijs dan wel kunnen gedijen? Het gedeeld lokalengebruik basisonderwijs-DKO is niet de oplossing zoals sommigen die dat een tijdje niet meer meegemaakt hebben beweren. Nergens waar dat gebeurt is het DKO gelijkberechtigd, in elk budget, van de bouw tot de inrichting en vooral ook niet in de rechten en de perceptie ter plaatse. Het is een kwalijke zaak die elke dag kinderen in een benadeelde positie stelt en zo het onderwijs zelf onderuit haalt. Hoe kan men goed geconcentreerd muziek leren in een lokaal waar men afgeleid wordt door een onwaarschijnlijk chaotische visuele diversiteit?

Moet men kunstonderwijs volledig integreren dan? Dit kan, net omwille van de onderschatte kunsthaat nooit lukken: als kunst in het leerplichtcentrum achteraan moet aanschuiven is dat verdere discriminatie uitlokken. Men heeft deze simpele waarheid te lang genegeerd. Spijtig voor de beleidsmakers die er hun tijd in gestoken hebben, maar het huiswerk zal opnieuw moeten begonnen worden. Is muziek leren vanaf 6 jaar écht te duur of is hier niet goed genoeg over nagedacht? Het vernietigen van het DKO mag de prijs voor een verbreding –door betwiste wetenschappers schijnbaar gewenst- niet worden. Schande!

Tom Bleys

#92 Re:

2012-12-03 12:16

#87: teigetje-gva -

Volledig akkoord.


Gast

#93 Verhogen inschrijvinggeld kunstonderwijs

2012-12-03 12:23

Ik ben 52 jaar en werkloos, ik doe bijna alles om terug aan het werk te kunnen gaan, daarom volg ik ook les waar het gratis is of niet te duur.
Ik ben net de tijd voorbij dat ik mijzelf afschreef en het allemaal terug zie zitten om er iets aan te doen, laat het dan ook mogelijk AUB
Nonkelole

#94

2012-12-03 13:03

Echt geen goed voorstel !
Wat aanpassen aan de vooruitgang, tot daar toe, maar verdubbelen ???

Gast

#95

2012-12-03 13:10

Als dit doorgaat, is het gedaan met de democratisering van het kunstonderwijs... en gedaan met heel wat jobs ook.
Lick

#96 DKO in gevaar!

2012-12-03 14:03

Muziekopvoeding is een fundamenteel onderdeel van de opvoeding!
an-oniem

#97

2012-12-03 14:42

indien het inschrijvingsgeld verdubbeld wordt, worden heel wat kansen afgepakt van zij die het financieel minder breed hebben !
Moeten we dan naast onze zorgen om het financiële helemaal thuis opgesloten worden omdat we geen geld meer hebben voor een extra' tje op socio, cultureel vlak ???
Heitor Villa Lobos

#98 Kunst een luxe?

2012-12-03 15:02

#1: jos - n,

Beste Jos,

Bedankt voor deze reactie, niet omdat ik ze onderschrijf, maar omdat ze de mening vertolkt van een grote groep mensen waartoe jij behoort.  Het is een waarschuwing voor de mensen in onze sector....  In economisch donkere tijden is het elk voor zich, duidelijk....  Dat laat zich steeds meer voelen... En de cultuursector is dan een gemakkelijke schietschijf want die kost alleen maar geld. Schaf het allemaal maar af... dan zitten we binnen 10-20 jaar met een situatie zoals in de VS: grote massa's culturele ongeletterden, waar de soaps op TV zo een beetje de culturele norm aangeven.  Leopold II vertolkte het al meer dan een eeuw geleden:  petit pays, petis esprits...

EricFeremans

#99 Re: n,

2012-12-03 15:36

#1: jos - n,  

 

De vraag is niet of kunst al dan niet een luxe is, maar wie zich deze luxe kan permiteren. Terug naar privé scholen is geen luxe: het is discriminatie
pleidade

#100

2012-12-03 15:45

Jammer, voor de vorm van besparing. Kinderen en
volwassenen kunnen langs deze weg nieuwe talenten aanboren en laten groeien. Kunst als prachtige weg
naar verinnerlijking, verstilling als positief
medicijn tegen een oppervlakkige en overzenuwde
samenleving.
Jammer,voor al die kortzichtigheid! Voor een beleid die "onveiligheidsgevoel" nog meer in de hand werkt.
Annemie Vercouter - leerkracht