De Zelfstandigenaftrek Moet Blijven

Neem contact op met de schrijver van de petitie

Dit discussie-onderwerp is automatisch gecreëerd voor petitie De Zelfstandigenaftrek Moet Blijven.

Miss Who

#226 Re:

2013-08-13 09:56

#33: Vrouw -

Het zijn juist zzp-ers met een inkomen van rond de 20000 euro die optimaal profiteren van de aftrek, en niet de mevrouw uit u stereotyperende voorbeeld. De zelfstandigenaftrek is geen beloning voor het bijdragen aan de economie maar een tegemoetkoming in de onkosten en het risico dat de ondernemer heeft (Geen ww, geen arbeidsongeschiktheidsverzekering, geen doorbetaalde vakantie, geen bonussen, geen inkomen bij ziekte en geen pensioen).

 


Gast

#227

2013-08-13 10:09

Getekend voor alle ZZPers ook al ben ik er zelf geen. Zijn ze nou helemaal van de pot gerukt daar in Den Haag. En dat noemen ze dan de economie vooruit helpen. Nog nooit zo'n stelletje dombo's in de regering gezien, behalve de vorige coalitie.
denker

#228 visie?

2013-08-13 10:25

Ik wil wel eens een goede vergelijking zien tussen werknemers en zzp-ers en uitgesplitst naar inkomensniveau. Ik ben ben bijna 25 jaar in loondienst geweest en nu zzp-er. Ik weet niet of je als zzp-er zoveel meer netto overhoud. Je hebt naast je betaalde uren ook veel onbetaalde uren voor acquisitie en administratie. Daarnaast natuurlijk kosten voor zaken die voor een werknemer in de arbeidsvoorwaarden zitten, plus het risico op geen inkomen of uitkering als er geen werk is.

De maatschappij verandert in een rap tempo. Dat vraagt om een nieuwe visie: hoe moet de bv Nederland sociaal, maatschappelijk en economisch omgaan met die veranderende omstandigheden? Een visie ontwikkel je niet door als een boekhouder naar alleen de staatsfinanciën te kijken. In elk geval vragen veranderende omstandigheden om flexibiliteit. De aanwas van zzp-ers geeft aan dat al veel mensen zich hiervan bewust zijn: het echte "nieuwe werken". Een maatschappelijke ontwikkeling die aangeeft dat er een groep mensen is die geen behoefte heeft aan de onbetaalbaar gebleken verzorgingsstaat. Ja, er moet een sociaal vangnet zijn, maar geef mensen de ruimte om zelf keuzes te maken en zich te ontwikkelen en in te spelen op de in een hoog tempo komende veranderingen. Top aan de bovenkant de inkomens van bestuurders af. Daar zitten onverdedigbare hoge inkomens. Ook dat is inmiddels een breed gedragen mening. Als top-bestuurder heb je ook de verantwoordelijkheid om moreel leiding te geven en te laten zien dat je niet alles doet om het geld. Het leven heeft meer te bieden dan materiële welvaart!

Kortom, kom eerst met een visie en een onderbouwing vanuit een sociaal, maatschappelijk en economisch perspectief. Als afgeleidde daarvan zou dan fiscale maatregelen kunnen treffen, als we daarvan uiteindelijk allemaal beter van worden. Nu als losse maatregel is het ongeloofwaardig en voelt het aan als plukken waar je plukken kan(denkt te kunnen). Dat is kortzichtig en dat is bedoeld met deze petitie.


Gast

#229

2013-08-13 11:00

Zoals Max Pam in zijn column in de Volkskrant onlangs terecht constateerde, is de haat tegen zelfstandigen diep geworteld bij gevestigde organisaties (vakbonden) en partijen.
Terwijl zelfstandigen het smeermiddel zijn van de economie. Zij hebben de laatste jaren de grootste (inkomens-) klappen opgevangen. Zonder hen zou het in Nederland nog veel slechter gaan en zouden er veel meer werkloosheidsuitkeringen betaald moeten worden.
De groei van de economie gaat ook als eerste komen van de zelfstandigen, omdat die veel flexibeler en creatiever zijn dan bedrijven. En dan zouden die nu gestraft worden?
Ik ben sinds 1999 zelfstandig uit eigen keuze en heb nog geen spijt. Ondanks een inkomensvermindering afgelopen jaren van 70 % (kom daar eens om bij werknemers!). De belangrijkste redenen waren de passiviteit van werknemers en de inhoudsloze managerscultuur.


Gast

#230

2013-08-13 11:19

Duizenden werken zich een slag in de rondte om het hoofd boven water te houden. Door ordinaire bezuiniging (Brussel moest eens kwaad worden als men die 3% niet haalt) wordt een bepaald recht, de zelfstandigenaftrek, beëindigd. Hopelijk krijgen we spoedig nieue verkiezingen. Ik weet al wie er dan de grootste wordt !!!

Gast

#231

2013-08-13 11:24

Met de bekende appels met peren vergelijken lijkt mij zeer onwenselijk als dit aan de basis staat van een beleidsverandering!

Gast

#232

2013-08-13 11:52

lekker stelletje in Den Haag! Hoe help ik een land naar de ......!
geen aftrek? Dan ook geen ondernemers bijdrage aan onze fantastische zorgverzekering meer en toch zeker wel weer recht op de sociale voorzieningen die er nog over zijn.

Gast

#233

2013-08-13 11:53

De ´kleintjes´ pikken het niet meer.
11

#234 Re: Knuppel in hoenderhok.

2013-08-13 11:58

#19: loonslaaf - Knuppel in hoenderhok.

ik ben het hier zeker niet mee eens! Zoals al gemeld, zijn veel ZZP'ers begonnen na een ontslag/reorganisatie. Zij hebben hun hand niet op willen houden en kostten op deze manier de maatschappij minder geld.  Van wat ze binnen fietsen op eigen kracht, gaat een groot deel naar de belasting en eventueel een arbeidsongschiktheidsverzekering. Waar de "loonslaaf" om 17:00 uur de deur dichttrekt achter zijn/haar kont, is de ZZP'er na 40 uur (wat volgens mij tegenwoordig al erg veel is voor een doorsnee volle werkweek, om mij heen zie ik niet anders dan 32 en 36 uur?!) nog lang niet klaar.

Ja, het is ook een keuze. Maar wel een keuze gemaakt op bepaalde voorwaarden en als er aan die voorwaarden nu ineens weer!!! verandering wordt aangebracht, dan hebben de ZZP'ers het volste recht om daar tegen in gaan en op te komen voor hun rechten!


Gast

#235

2013-08-13 12:00

Zeker voor ons zzp-ers moet deze aftrek blijven! Reken maar eens na, hoeveel belasting je anders moet gaan betalen. De tarieven verhogen is ook al zo moeilijk, en meer dan dag-en-nacht werken kan eigenlijk niet, dus wat moeten we dan?

Gast

#236

2013-08-13 13:29

Belangrijk voor zoveel ondernemers in ieder geval de eerste paar jaar!

Gast

#237

2013-08-13 13:48

Rutte pak je koffers.

Gast

#238

2013-08-13 14:07

Goed initiatief. Onzinnig om de hardst werkende mensen van Nederland hun bestaan te ontnemen. De ZZPer heeft geen recht op sociale voorzieningen. Spaart voor eigen pensioen en vormt met 800.000 de pilaar van de samenleving. Velen reden het net, bij afschaffing dreigt armoede en afhankelijkheid.
Ruudje

#239 Re: Knuppel in hoenderhok.

2013-08-13 14:50

#19: loonslaaf - Knuppel in hoenderhok.

 

een beetje moeilijk als je hetzelfde netto wil hebben als een timmerman in de bouw moet je ongeveer 45-50 euro per uur vragen dan ben je volledig verzekerd, bouw je pensioen op en heb je ook vakantiegeld en betaalde vakantiedagen.

dit was 2 jaar geleden al moeilijk, de meeste konden niet meer dan 30-35 euro per uur vragen, dit jaar is het 25-30 euro en dan nog ben je te vaak te duur, omdat een oost europeaan voor 20 euro per uur kan komen.

30 euro per uur staat op dit moment gelijk aan net iets onder een bijstands uitkering, dus betalen we geen van alle de pensioenkosten meer, en ook geen uitkeringen voor blijvende invaliditeit. Op die manier houden we zolang we gezond zijn EN werk hebben nog net wat over, zodat we de bijtelling voor de bus (die we zelf al betaald hebben), eens in de 4 jaar aan de belastingdienst nogmaals kunnen betalen (25% bijtelling).

verdwijnt die zelfstandigeaftrek dan weet ik wel wat ik doe, meteen een uitkering aanvragen, das dan toch mooi 100 euro per maand netto erbij.


Gast

#240 Populisme ten gevolge van een goed onderbouwde petitie

2013-08-13 14:56

Een week geleden heb ik met mijn volle verstand deze petitie ondertekend.

Helaas moet ik concluderen dat de reacties zoals hier weergegeven snel leiden tot ronduit domme en weinig onderbouwde populistische meningen.

Ik hoop dat de mensen die hier een reactie achterlaten zich beseffen dat er een goede reden is om eerst na te denken alvorens hun mening te ventileren, voor mij is het namelijk bittere noodzaak dat deze plannen met goed onderbouwde argumenten worden bestreden. Hierbij zou het prettig zijn om niet zozeer partijpolitieke argumenten te ventileren, maar juist de noodzaak van een zelfstandigenaftrek of bij het afschaffen hiervan goede kosten-compenserende maatregelen onder de aandacht te brengen.


Hierbij is het van belang om inzichtelijk te maken dat de ZZP-er niet tegenover de werknemers in loonsdienst staan, maar juist naast ze. De financiele voordelen van ondernemersaftrek gelden namelijk ook voor werknemers, maar omdat deze een veel indirecter voordeel opleveren lijkt het alsof de ZZP-er wordt gesubsidieerd.

De werknemers in loondienst dienen zich dan ook te realiseren dat de huidige plannen een voorbode zullen zijn van versobering van alle secundaire arbeidsvoorwaarden.

Maar boven al: houdt uw emotionele meningen onder controle, de wereld is al vol met mensen die roepen zonder hun woorden te wegen.

 

warmer

#241 Re:

2013-08-13 15:05

#2: -

Inderdaad,  als Post NL via een convenant met de bel;astingdienst alle chauffeurs zogenaamd zelfstandig maakt, dan is er iets fout bij het optreden tegen schijnzelfstandigheid.  Maar dag nog, moeten de schijnzelfstandigen dan nog gestraft worden met een bepreking van de zelfstandigenaftrek?  Dubbel gepoakt heet dat.


Gast

#242

2013-08-13 15:42

Na 31 jaar bij ING Bank en Postbank ontslagen omdat Postbank werd opgeheven... als 50plusser kom je niet meer aan t werk dus als ZZP-er proberen in mijn levensonderhoud te voorzien. En nu wordt dat OOK afgenomen? Alle SSP-ers dan maar naar de BIJSTAND? Kunnen we samen met Griekenland faillissement aanvragen...wie helpt Nederland dan?

Gast

#243

2013-08-13 17:57

Ik ben zelf ook zzp en sluit stuit mij aan bij de genoemde argumenten.

Gast

#244

2013-08-13 18:42

Wat weer een briljant voorstel van de heldere lichting in onze regering om kosten te besparen.

Gast

#245

2013-08-13 19:29

Ik heb op zich geen bezwaar tegen afschaffing van de aftrek. Ondernemers zouden dan wel gewoon alle voordelen/aftrekposten moeten kunnen genieten die andere ondernemingen hebben. En natuurlijk bereid zijn om eventueel hun tarieven te verhogen, zodat de idiote concurrentie op prijs met werknemers stopt.
Waar ik ernstig bezwaar tegen heb is de volstrekte visieloosheid van het kabinet als het gaat om ZZP-'ers en het opportunisme om zonder nadenken de aftrek af te schaffen.

Gast

#246

2013-08-13 19:41

Zelfstandigen hebben geen enkel recht of zekerheid. Wij worden per uurtje betaald en kunnen per dag ontslagen worden. Mensen die hun salaris tot en met hun doodskist hebben veilig gesteld willen dat de zelfstandige aan hun zekerheid meebetaalt zonder daarin te mogen meedelen. Dit is ten diepste onrechtvaardig en slap. En dat van een VVD - een partij waar ik nooit op gestemd heb omdat ik sociaal denk maar nu blijkt dat deze partij inderdaad ook niets te betekenen heeft voor ondernemende mensen.

Gast

#247

2013-08-13 19:44

Laat de overheid er maar voor zorgen dat een groot gedeelte van de werkzaamheden worden uitbesteed aan kleine bedrijven en zzp,ers .Dan krijgen ze een goed product of dienst voor een eerlijke prijs in dit geval echt een win win situatie .

Gast

#248

2013-08-13 19:58

Dit kabinet heeft liever dat we met z'n allen met een uitkering thuis gaan zitten! Weg ermee! Van alle kanten word je als ondernemer geplukt! Vroeger was ik blij als ondernemer, tegenwoordig vergaat me de lol in mijn werk. Door alle lastenverzwaringen kan ik mijn klanten niet meer de service bieden die ik graag wil geven. Wat eerst een service was moet ik tegenwoordig zoveel mogelijk in rekening brengen. De klant weer de dupe. Een heel erg teleurgestelde handelaar in de tweedehands auto's....

Gast

#249

2013-08-13 20:06

Prima hoor, dat afschaffen! Maar dan wil ik wel een verzekering voor arbeidsongeschiktheid ervoor in de plaats hebben!

Gast

#250

2013-08-13 21:53

Alles wordt voor de Nederlander afgebroken om nog meer te kunnen doen voor de asielzoekes en de EU, en de zuidelijke landen.
Het volk van Nederland wordt meer en meer uitgeknepen.
Dat zal zich ergens wreken, het volk van NL zal het een keer goed zat zijn!